پاسداشت روز قدس، مظهر ظلم‌ستیزی جهانی منتظران است


پاسداشت روز قدس، مظهر ظلم‌ستیزی جهانی منتظران است

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت گفت: منتظران امام زمان(عج) عدالت‌خواه و ظلم‌ستیز هستند و روز قدس، واکنش جهان به ظلم استکبار در حق مردمی مظلوم در گوشه‌ای از جهان است، پاسداشت روز قدس، مظهر ظلم‌ستیزی جهانی منتظران است.

پاسداشت روز قدس، مظهر ظلم‌ستیزی جهانی منتظران است

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن مُلایی‌، مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، در ادامه مبحث اخلاق اجتماعی منتظران به یکی از ویژگی‌های ممتاز آنان اشاره و اظهار کرد: «عدالت‌محوری» در برابر «ظلم‌ستیزی» یکی از ویژگی‌های برجسته در زمینه اخلاق اجتماعی منتظران است که تلاش می‌کنند آن‌را پیشه راه خود قرار دهند.

وی ادامه داد: در احادیث مهدوی، فراوان آمده است که با ظهور امام زمان(عج)، دنیا همانطور که تا آن زمان از ظلم مملو شده است، پر از عدالت می‌شود.

حجت‌الاسلام ملایی با تاکید بر اینکه ظلم‌ستیزی روی دیگر عدالت‌محوری است، گفت: گاه افراد ادعای عدالت‌محوری دارند اما در کمال تعجب می‌بینیم که اگر بحث ظلم‌ستیزی مطرح شود، همین افراد دچار تردید می‌شوند، حال آنکه در واقع افرادی که عدالت‌محور هستند قطعا ظلم‌ستیزند.

این کارشناس مسائل دینی با اشاره به حدیثی از امیرمومنان(ع) که فرمود «بهترین عدالت‌، یاری ظلم‌دیده است»، گفت: منتظر امام زمان(عج) که در انتظار دولت عدل مهدوی و دولت ظلم‌ستیز آن حضرت است، نمی‌تواند نسبت به ظلم بی‌تفاوت باشد.

لزوم شناخت مصادیق عدالت و ظلم

حجت‌الاسلام ملایی تاکید کرد: تا زمانی که معنای ظلم و عدالت و مصادیق و معیارهای آن‌را نشناسیم‌، حتی ممکن است به نام عدالت مرتکب ظلم شویم لذا شناخت و مراقبت در این خصوص حائز اهمیت است.

وی در تبیین معنای عدالت، گفت: عدالت به معنی قرار دادن هر چیزی در جای خود است و برای اینکه بتوان چیزی را سر جای خود قرار داد، باید جایگاه صحیح آن‌را بشناسیم چرا که کوچک‌ترین غفلت یا ناآگاهی، سبب ظلم می‌شود، ظلم اصالتا به این معناست که حق کسی سر جای خود قرار نگیرد.

حجت‌الاسلام ملایی با اشاره به این نکته که بشریت مفاهیمی نظیر عدالت و ظلم را می‌شناسد یعنی عدالت را دوست دارد و از ظلم بیزار است، افرود: پرسش اینجاست که چرا با وجود این آگاهی، به نام عدالت ظلم‌های زیادی اتفاق می‌افتد؟ پاسخ آن نشناختن و عدم درک معیارها است.

قرآن و روایت؛ معیارهای تشخیص

کارشناس مهدویت در خصوص شیوه تشخیص و شناخت معیارها، تصریح کرد: معیارها را می‌توان از متون قرآنی و روایی به دست آورد، از بیان زیبای قرآن و روایات که به مفهوم عدالت و ظلم می‌پردازند می‌توان دریافت که توجه به شاخصه‌ها، یعنی امام و ولی‌خدا، در تشخیص عدالت از ظلم مهم است.

حجت‌الاسلام ملایی گفت: قرآن کریم می‌فرماید هنگامی که دچار اختلاف و نزاع شدید، «أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ» لذا با مراجعه به امام می‌توان در مورد معیارهای ظلم و عدالت به معرفت دست یافت.

امام فصل‌الخطاب است

وی یکی از ویژگی‌های جایگاه امام را فصل‌الخطاب بودن او دانست و تصریح کرد: کسانی که جایگاه امام را نمی‌شناسند چه بسا ممکن است مانند زمان امیرالمؤمنین علی(ع) به نام عدالت، با مظهر عدل به مبارزه و ستیز برخیزند.

حجت‌الاسلام ملایی تاکید کرد: اگرچه عدالت مفهومی عالی و ارزشی اصیل است اما امکان دارد مورد سوءاستفاده قرار گیرد، لذا مراجعه به حجت و ولی‌خدا بسیار مهم است.

وی با طرح این پرسش که در زمان غیبت امام زمان که شاقول تشخیص ظلم از عدالت است تکلیف ما چیست، گفت: تکلیف ما را ائمه معصومین(ع) و خود آن حضرت تعیین کرده‌اند، امام زمان(عج) تعیین فرموده‌اند که در حوادث واقعه و پیشامدهای روزگار به عالمان دینی و علمای ربانی و ولی‌فقیه که مباحث اجتماعی حاکمیت جامعه اسلامی را بر عهده دارد، باید مراجعه شود.

حجت‌الاسلام ملایی تاکید کرد: اگر در ادامه ولایت ائمه اطهار(ع) به ولایت فقیه و نایبان او مراجعه نکنیم، قطعا در روزگاری که مملو از شبهات است، دچار اشتباه می‌شویم و گاه ممکن است به نام عدالت، سر عدالت را ببریم و بزرگ‌ترین ظلم را مرتکب شویم.

این کارشناس دینی با بیان اینکه در اینجا مسئله مقدم بودن ولایت بر عدالت یا بالعکس مطرح نیست، تصریح کرد: عدالت یک مفهوم کاملا ارزشی است و برای تشخیص مصادیق آن در پیچیدگی‌های مسائل اجتماعی، فرهنگی و ... و در بحبوحه شبهات، ولایت امر که در دست ولی‌فقیه است مانند چراغی به تبعیت از امام غائب، ما را از اشتباه مصون نگه می‌دارد.

لزوم داشتن نگاه جهانی در ظلم‌ستیزی

حجت‌الاسلام ملایی با تاکید بر اینکه عدالت‌خواهی به خانه و شهر و کشور خودمان محدود نمی‌شود، بیان کرد: نگاهمان باید جهانی باشد، در پیشامدهایی مانند روز قدس با یک نگاه جهانی به یک ظلم جهانی اعتراض صورت می‌گیرد و همگان خواستار یک عدالت جهانی هستند.

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت گفت: منتظران امام زمان(عج) نیز عدالت‌خواه و ظلم‌ستیز هستند و روز قدس، واکنش جهان به ظلم استکبار در حق مردمی مظلوم در گوشه‌ای از جهان است، لذا پاسداشت روز قدس، مظهر ظلم‌ستیزی جهانی منتظران است.

حجت‌الاسلام ملایی بیان کرد: روز قدس، در راستای عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی تفسیر و تبیین می‌شود و مردم باید عدالت و ظلم را بشناسند، جایگاهش را بدانند و برای مصون ماندن از ارتکاب ظلم به نام عدالت به علمای ربانی، مراجع تقلید و مقام معظم رهبری مراجعه کنند چرا که رضایت رهبری رضایت ولی‌خدا و امام عصر(عج) را در پی دارد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا