بازار 221 هزار میلیاردی دارو در ایران/ دارو امسال 12 درصد گران می‌شود


بازار 221 هزار میلیاردی دارو در ایران/ دارو امسال 12 درصد گران می‌شود

عضو هیئت‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی گفت:در سال 98 حدود 221 هزار میلیارد تومان فروش دارو در کشور داشتیم.

بازار 221 هزار میلیاردی دارو در ایران/ دارو امسال 12 درصد گران می‌شود

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، پنجمین نشست زنده اینستاگرامی سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی با محوریت چالش‌های قیمت‌گذاری دارو و با حضور شهرام غفاری مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی، سجاد رضوی دبیر شورای عالی بیمه سلامت ایران و مرتضی خیرآبادی عضو هیئت‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی برگزار شد.

مرتضی خیرآبادی عضو هیئت‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی در این نشست اینستاگرامی گفت: همان‌طور که می‌بینید طی چند سال گذشته یکی از معضلات تهیه دارو بحث قیمت‌گذاری بوده و بحث توزیع ارز در کارخانه‌های داروسازی به این بحث‌ها اضافه شده است. امروز دوست داریم که با همکاران و عزیزانی که در شورای عالی بیمه و در سازمان‌های بیمه‌گر مشغول هستند بحثی را راجع به قیمت‌گذاری دارو داشته باشیم. همان‌طور که می‌دانید ما در بخش دارو اگر بخواهیم در مورد قیمت برآوردی داشته باشیم، به‌طور عمده سازمان تأمین اجتماعی، سازمان بیمه سلامت و مردم در این بین دخالت دارند به طوری که پرداخت دارو در کشور ما بر این سه اصل استوار است. بسیاری از دوستان در ارگان‌ها، بحث پرداخت از جیب بیمار را مطرح می‌کنند و درصد‌های مختلفی را در کشور مطرح است. طبق قوانین بیمه در سازمان بیمه سلامت و سازمان بیمه تأمین اجتماعی، برای بسیاری از دارو‌ها پرداخت ۷۰ درصد و ۳۰ درصد است یعنی ۷۰ درصد بر عهده دولت و ۳۰ درصد بر عهده بیماران است. اعدادی که از پوشش بیمه سال‌های گذشته به دست آوردیم اعداد بسیار زیادی است. فکر می‌کنیم دوستان اگر در سازمان‌های بیمه‌گر اعداد را نگاه کنند، متوجه می‌شوند اختلاف بسیار شدیدی ۵ تا ۸ هزار میلیارد تومان در خصوص این پوشش‌ها شاهد هستیم.

او افزود: ۱۲ درصد افزایش قیمت دارو را برای سال ۹۹ توسط شورای بیمه مشخص کردند که همه متخصصین و شاغلینی که در صنعت دارو هستند، این عدد را دور از تصور می‌بینند. با توجه به افزایش نرخ تورم و با توجه به افزایش وسایلی که در داروسازی استفاده می‌شود، امسال فقط مواد اولیه دارو را که تأثیرگذار هستند، استفاده می‌کنیم. مواد جانبی، مواد بسته‌بندی، مقوا، کارتن و بروشور موادی هستند که از طریق ارز آزاد تهیه می‌شود. از سویی ما افرایش نرخ کارگری و افزایش بنزین را در جامعه داریم. همه دوستان معتقدند که این عدد برای صنعت دارو منصفانه نیست.

سجاد رضوی دبیر شورای عالی بیمه سلامت ایران در مورد افزایش ۱۲ درصدی قیمت دارو اظهار کرد: بررسی‌هایی که ما در سازمان‌های بیمه‌ای طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ داشتیم، افزایش قیمت دارو و لوازم در سازمان‌های بیمه‌ای متفاوت و ۱۲ تا ۱۳ درصد بود که بیشترین آن در تأمین اجتماعی و نیرو‌های مسلح ۱۶ درصد و در بیمه سلامت پایین‌تر بود.

آخرین آمار و ارقام بازار دارویی کشور

خیرآبادی عضو هیئت‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی در ادامه صحبت‌های رضوی بیان کرد: در سال ۹۸ حدود ۲۲۱ هزار میلیارد تومان فروش دارو در کشور داشتیم و از این رقم حدود ۱۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال سهم دارو‌های تفاهم‌نامه‌ای بوده که حدود ۹۰ درصدی پرداخت می‌شود. ۱۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از این رقم برای دارو بوده که سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت کردند؛ اما با توجه به اعداد و ارقامی که در حال حاضر در دست داریم، از این ۱۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بیمه‌ها پوشش ۷۰ درصدی را پرداخت می‌کنند که عدد ما حدود ۹ هزار میلیارد تومان است؛ یعنی ما حدود ۵ هزار میلیارد تومان در این بحث اختلاف داریم که سازمان‌های بیمه‌گر کمتر به ما پرداخت کردند و برخلاف عملکرد سازمان‌های بیمه‌گر و سازمان‌های مشاهده‌شده حدود ۱۸ درصد بوده است.

همچنین در ادامه شهرام غفاری مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی بیان کرد: ۱۲ تا ۱۳ درصدی که در شورای عالی بیمه برای افزایش قیمت دارو پیش بینی شده است، شما اعتراض دارید که این افزایش منطقی نیست. آنچه که ما پیشنهاد داده بودیم، بر اساس رنج سنواتی افزایش هزینه‌های دارویی، حدود ۱۵ درصد بود. البته برآورد ما این بود که این رقم ۱۶ تا ۱۷ درصد هم می‌رسد، اما بنا به دلایلی که بیمه‌ها نظر داشتند ما کل ۱۵ درصد را پیشنهاد دادیم که در شورای عالی بیمه سرجمع روی ۱۲.۵ درصد توافق شد.

خیرآبادی عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارو‌های انسانی گفت: شما با توجه به اینکه بسیاری اقلام تولید دارو، مواد جانبی، مواد بسته‌بندی و استاندارد‌ها همه از ارز رسمی خارج شدند و به ارز نیما پیوستند؛ یعنی ارز ۴۸۰۰ تومانی یوروی ما امروز ۱۵ هزار و ۸۰۰ تومان شده است. رضوی فکرمی کنید ۱۲ درصد افزایش قیمت دارو می‌تواند کارخانجات تی پی کوی شما را تحت پوشش قرار دهد؟

سجاد رضوی دبیر شورای عالی بیمه سلامت ایران اظهار کرد:اگر شرکت‌های دارویی صورت‌های مالی شفافی منتشر می کردند، این عددها در قیمت‌گذاری‌شان می‌توانست مبنا قرار بگیرد. شرکت بیمه، قیمت دارویی تعیین نمی‌کند. بلکه قیمت دارویی در سازمان غذا و دارو تعیین می‌شود؛ اما شما اگر بخواهید فرض کنید قیمت دارو ۱۵ تا ۱۶ درصد دیده شده است، هزینه‌های دارو ۲۵ درصد رشد داشته و این هزینه پرداخت شده است.

او افزود: سازمان بیمه گری همچون تأمین اجتماعی متناسب با تورمی که در جامعه است، هزینه‌های دارویی‌اش زیاد شده است. چرا که برای خود سازمان بیمه گر، فرد بیمه گر و بیمه شده‌ای که مابه التفاوت پرداخت می‌کند با وجود تورم، افزایش قیمت وجود دارد.

خیرآبادی گفت: یکی از منابع درآمدی سازمان تامین اجتماعی پرداخت حق بیمه است که امسال ۲۲ تا ۲۳ درصد افزایش دادید. در سال ۹۸، حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان، فروش داروی صنایع دارویی بوده است. سقفی که برای سازمان‌های بیمه‌گر حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است. ۱۲ هزار میلیارد تومان از جیب مردم بوده که شامل داروهای بدون نسخه است، آیا منصفانه بیش از ۵۰ درصد هزینه از جیب مردم پرداخت شود؟

غفاری در پاسخ به سؤال خیرآبادی اظهار کرد: اگر سازمان بیمه سلامت پرداخت از جیب مردم را کم کند چه تأثیر خواهد داشت که شما در صنایع خود اگر دچار ضرر هستید. هزینه تولید شما تناسب ندارد یا شما در نظر دارید از میزان فروش سود ببرید. یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بانک مرکزی به ما اختصاص داد و ۲۰۰ میلیارد کارخانجات دارویی ما به علت عدم پرداخت نتوانستند گشایش کنند. این عدد بزرگ است و ارزش را از سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت گرفته است. افزایش تورم و نرخ ارز را شما انتظار دارید سازمان بیمه‌گر پوشش دهد. سازمان بیمه‌گر که خود قربانی افزایش و نرخ ارز و تورم است، منابع خود را از کجا باید بیاورد. سهم درمان مشخص و بین ۷ تا ۹ درصد است. از کجا باید بیاوریم. راهکار‌های زیادی داریم تا در تنگنا‌های مالی که از آن گذری داشته باشیم. این نیاز به همکاری و فهم همه جانبه ذینفعان دارد.

در ادامه رضوی سؤالاتی در خصوص اینکه آیا فکر می‌کنید هر چقدر دارو در کشور مصرف می‌شود، سازمان‌های بیمه‌ای باید پرداخت کنند؟ آیا بخش سرپایی با بستری فرقی نمی‌کند؟ آیا پوشش سرپایی در کل دنیا کامل است؟ ما در این راستا باید مصرف دارو را بهینه کنیم.

میزان افزایش دارو در سال ۹۸

بر اساس این گزارش محلاتی در ادامه در خصوص افزایش ۱۲ درصدی قیمت دارو بیان کرد: بر اساس داروی مصرف‌شده و فروخته‌شده در سال ۹۸ مبنا قرار بدهیم که مواد اولیه، بسته‌بندی، مواد جانبی و سایر ملزومات را داریم. هرکدام از آن‌ها به‌جز ماده اولیه که ارز ۴۲۰ تومانی است، بین ۲۵ تا ۴۰ درصد گران شده است. افزایش ۱۲ درصدی به‌جز نابود کردن صنایع، اتفاق دیگری نمی‌افتد. اعداد قابل شفاف و مشخص است که از کجا تأمین می‌شود. امسال، سال ارز و قیمت دارو نیست. بلکه امسال، سال تأمین کالا است. با توجه به اینکه در حمل‌ونقل دچار مشکل هستیم کالای خریداری شده برای رسیدن به دست ما به طول می‌انجامد. دارویی که خریداری می‌کنیم را باید همه جوانب را همچون ماده مؤثره را در نظر داشته باشیم. مهم‌ترین موضوع تأمین دارو با هر قیمتی است. اگر به دنبال قیمت دارو باشیم، با تأمین کالا دچار مشکل می‌شویم.

رضوی ادامه داد: بر اساس افزایش قیمت دارویی که سازمان غذا و دارو اعلام می‌کند، ما باید شاخص‌های خود را در حوزه قیمت دارو تغییر بدهیم. افزایش حقوق کارمندان ۱۵ درصد است. تورم اعلام شده ۳۰ تا ۴۰ درصد است. نباید بگوییم فقط افزایش قیمت دارو برای مردم روشن شود. تجویز دارو باید نظام‌مند شود. تولیدکننده هم باید با کاهش هزینه‌ها و تولید باکیفیت بیاید. سال‌های سخت را باید باهم بگذرانیم. شرکت‌های دارویی، تیم پزشکی، سازمان‌های بیمه و مردم کمک کنیم تا روز‌های سخت را سپری کنیم.

خیرآبادی بیان کرد: در صنعت دارو نمی‌شود صرفه‌جویی کرد. مصرف داروی ما در بخش مصرفی در فروردین و اردیبهشت‌ماه ۱۰ درصد کاهش پیداکرده در خردادماه نیز در بخش بستری کمتر است. شرایط کرونا نقش جدی در کاهش مصرف دارو داشته است.

خیرآبادی در خصوص پرداخت از جیب مردم که بیشتر پرداخت از جیب مردم در بخش سرپایی بوده و در بخش بستری کمتر و مقداری به روش‌های تجویز ما برمی‌گردد، گفت: مصرف و تجویز داروی ما می‌تواند بازنگری و بهتر شود. بخش بستری را از ۶۵ درصد به ۳۰ درصد رساندیم. تا نظام ارجاع خانواده را راه اندازی نکنیم هزینه سرپایی کمتر است؛ اما نسخه‌نویسی الکترونیکی کنترل خوبی در مصرف دارویی خواهد داشت.

غفاری در خصوص پرداخت از جیب مردم اظهار کرد: قیمت دارو باید منصفانه باشد چرا که قیمت دارو هزینه‌های تولیدکننده را پوشش نمی‌دهد. اینکه هزینه‌های دارو را سازمان‌های بیمه‌گر پوشش بدهند، امکان‌پذیر نیست. قیمت دارو در ایران باید منطقی باشد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جذاب ترین بازیگران سینما که کراش همه اند + 16 استایل ترند و مدلینگی که ایسنتاگرام را تر...