فلسفه وجودی کانون‌های مساجد در پساکرونا ملموس‌تر می‌شود/ تدابیر مجازی فهما مانع از انفعال بچه‌های مسجد است


فلسفه وجودی کانون‌های مساجد در پساکرونا ملموس‌تر می‌شود/ تدابیر مجازی فهما مانع از انفعال بچه‌های مسجد است

حجت‌الاسلام پهلوانی با بیان‌اینکه فلسفه وجودی کانون‌های مساجد در ایام کرونا برای جامعه ملموس‌تر شد، گفت: ریل‌گذاری ستاد فهما برای حضور بچه‌های مسجد در فضای مجازی، آثارش را در این ایام نشان داد این کانون‌ها در رزمایش مواسات با طرح راهکار خوش درخشیدند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، بحران کرونا در کنار همه تهدیدها و آسیب های اجتماعی، اقتصادی و روحی‌ای که نه فقط به ایران بلکه بر جهان تحمیل کرد، فرصت‌آفرینی هایی نیز داشت، ازجمله آنها ورود بچه های مسجد از دل کانون های فرهنگی هنری مساجد به میدان مقابله با این ویروس و نیز رزمایش کمک مومنانه است که فصلی جدید را در حیات این کانون های مسجدی گشود. از این رو، در سلسله گفتگوهایی افق کانون های مساجد در عصر پساکرونا را با کارشناسان به بحث و بررسی می گذاریم.

آنچه در ادامه می آید گفتگوی شبستان با حجت الاسلام «احمد پهلوانی»، مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان هرمزگان در این باره است:

فلسفه وجودی کانون‌های مساجد در پساکرونا ملموس‌تر می‌شود/ تدابیر مجازی فهما مانع از انفعال بچه‌های مسجد است

آنچه در ایام کرونا و اکنون در رزمایش مواسات و کمک مومنانه رقم خورده است چه فصلی از حیات کانون های فرهنگی هنری مساجد و فعالیت آنها در عصر پساکرونا را نوید می دهد؟

شخصاً در استان هرمزگان که میانگین سنی مدیران کانون های مساجد آن، جزء جوان ترین ها در سطح کشور است، در موضوعات و مواضع مختلف شاهد مشارکت بچه های مسجد بوده ام و وقتی رهبری معظم انقلاب تعبیر «آتش به اختیار» را مطرح کردند، نخستین تصویری که در ذهن من نقش بست مربوط به اعضا و مدیران کانون های مسجدی بود.

نظام همواره بر استفاده از ظرفیت جوانان تاکید داشته و دارد و خوشبختانه این قشر اثرگذار هم در بزنگاه ها بدون نیاز به دستور و بخشنامه و به صورت آتش به اختیار به میدان جهاد در ابعاد مختلف ورود کرده اند چنان که در ایام شیوع ویروس کرونا ابتدا با گندزدایی و ضدعفونی کردن محلات و معابر و ... تولید ماسک و محلول های ضدعفونی کننده به میدان عمل وارد شدند و اکنون در رزمایش مواسات و همدلی به معنای واقعی کلمه خوش درخشیده اند.

آیا دامنه این درخشش به کانون های مساجد مناطق محروم در استان هرمزگان هم کشیده شده است؟

بله؛ برخی کانون ها که در مناطق محروم روستایی استان فعال هستند به میدان آمدند و به بهانه تعطیلی مساجد دست از کار نکشیدند.

بیش از 62 قربانی با همکاری ستاد استانی و همراهی کانون های فرهنگی هنری مساجد ذبح و گوشت آن بین محرومان توزیع شد.

کانون فرهنگی هنری «انصارالحجت(عج)» که قرار بود در اواخر فروردین ماه مجری طرحی ملی در حوزه روستایی و عشایر باشد، با شیوع کرونا و تعطیلی این طرح، بحث را به مسیر مواسات و کمک مومنانه سوق داد.

به عنوان خادم این مجموعه در حین شیوع کرونا و مقابله با آن متوجه شدم، ظرفیت فوق العاده ای در کانون های مساجد وجود دارد که در ایام تعطیلی ظاهری مساجد و برگزاری نماز جماعت، این توان و ظرفیت برای رفع بحران کرونا و آسیب های ناشی از آن بالفعل‌تر شده است.

فلسفه وجودی کانون‌های مساجد در پساکرونا ملموس‌تر می‌شود/ تدابیر مجازی فهما مانع از انفعال بچه‌های مسجد است

وجه امتیاز عملکرد کانون های فرهنگی هنری مساجد در فعالیت های مبارزاتی با کرونا و رزمایش مواسات و همدلی که در قالب طرح ملی «راهکار» به منصه ظهور رسید، چیست؟

اعتماد، حضور و همراهی جوانان سرمایه کانون های فرهنگی هنری مساجد در این میدان است؛ جوانانی که از استعداد، توان، زمان و اموال شان را برای رفع موانع سلامت و امنیت جامعه هزینه می کنند و به اعتبار مسجد به میدان آمده اند چراکه اساساً وظیفه شناسی را در مسجد فرا گرفته اند لذا اکنون که نماز جماعت مساجد تعطیل است با طرح هایی مثل «راهکار (رزمایش ایمان، کار، همدلی و ایثار رمضان)» به میدان آمده و صحنه هایی زیبا را خلق کرده اند.

چنان که یکی از ارکان اصلی دفاع از سلامت جامعه و ارائه گسترده کمک های مومنانه به محرومان کانون های فرهنگی هنری مساجد و بچه های مسجد هستند.

با توجه به آنکه بحران کرونا و تعطیلی فعالیت های حضور مساجد باعث ورود بیشتر و اثرگذارتر کانون های مساجد به فضای مجازی و استفاده از این ظرفیت برای تداوم طرح ها و برنامه ها داشت، از نظر بهره گیری از فضای مجازی چه افقی برای کانون ها در دوران پساکرونا پیش بینی می کنید؟

مقدمتا ستاد «فهما (فرهنگ و هنر مساجد ایران)» در یکی دو سال گذشته اقدامات خوبی را در بکارگیری فضای مجازی انجام داد که ثبت اطلاعات و فعالیت کانون ها در پورتال بچه های مسجد از جلوه های آن است.

به عبارت دیگر، خیلی قبل‌تر از بروز بحران کرونا، کانون های فرهنگی هنری به بستر استفاده از امکانات فضای مجازی سوق داده شدند که این تدبیر کارکردهای خود را در شرایط کرونا نشان داد چه در بحث مقابله با این ویروس منحوس، چه انجام فعالیت های فرهنگی اعم از برگزاری مسابقات کتابخوانی و چه در اجرای رزمایش مواسات و کمک مومنانه.

لذا به لطف خدا و همراهی کانون های مساجد، اکنون طرح ملی «راهکار» برای بچه های مسجد جا افتاده و به خوبی پیش می رود. برای مثال در بشاگرد که نماد محرومیت در استان هرمزگان است چون بستر فعالیت کانون های مساجد در فضای مجازی فراهم شده بود علی‌رغم همه مشکلات اینترنتی، به دلیل سیاستگذاری های پیشینی، فعالیت های فرهنگی هنری در جریان است.

فلسفه وجودی کانون‌های مساجد در پساکرونا ملموس‌تر می‌شود/ تدابیر مجازی فهما مانع از انفعال بچه‌های مسجد است

آنچه در ایام شیوع کرونا و در رزمایش مواسات و همدلی به همت کانون های مساجد رقم خورد، چقدر در مانوس کردن جامعه با عنوان بچه های مسجد و ظرفیت آنها در دوران پساکرونا می تواند موثر باشد؟

در تجربه شخصی حضور در ستاد کانون های فرهنگی هنری استان هرمزگان، به کرات با افراد از اقشار و سنین مختلف از حوزه و دانشگاه و مناصب دولتی و عالی رتبه ارتباط داشته ام که جایگاه کنونی‌شان را مدیون مسجد و حضور در مسجد می دانند.

حضور اثرگذار بچه های مسجد به جامعه را وامدار 25 سال فعالیت کانون های فرهنگی هنری هستیم. این سرمایه در گذشته وجود داشت و امروز هم که روند فعالیت ها تغییر کرده و شاید در دوران پساکرونا مدت ها نتوانیم به شکل سابق امکان فعالیت نداشته باشیم، وجود دارد.

کانون های مسجدی با خلاقیت و تشکیل هیئت های اندیشه‌ورز و نیز محوریت ائمه جماعات و مبتنی بر نیازها فعالیت می کنند. این کانون ها در حین شیوع کرونا توانستند تاثیرگذاری خود را اثبات کنند و لذا فلسفه وجودی و کارکردهایشان برای جامعه قابل درک‌تر شده است که این در عصر پساکرونا هم می تواند ادامه بیابد.

چنان که در استان هرمزگان علی‌رغم گرمای هوا گروه های سرود کانون ها به مناسبت ولادت امام حسن مجتبی(ع) به اجرای خیابانی در مقابل بیمارستان ها و محلات پرداختند و نیز سمت و سوی فعالیت بچه های مسجد جلوه کمک مومنانه به خود گرفته است.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهاره افشاری با یک چهره متفاوت پیداش شد | بهاره افشاری دیگر قابل شناخت نیست