جان کری افغانی


بحران پسا انتخابات ٢٠١٤، از سوی جان کری وزیر خارجه امریکا شکستانده شد. جان کری هفته ها تلاش کرد تا دو طرف به یک توافق برد برد برسند. بعد از پایان بن بست و بحران انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بود که جان کری نام جدید یافت و از او به...

بحران پسا انتخابات ٢٠١٤، از سوی جان کری وزیر خارجه امریکا شکستانده شد.
جان کری هفته ها تلاش کرد تا دو طرف به یک توافق برد برد برسند. بعد از پایان بن بست و بحران انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بود که جان کری نام جدید یافت و از او به عنوان یک دپیلومات کار کشته و بن بست شکن یاد می شود.

پس از اعلام نتیجه انتخابات ٢٠١٩ و نپذیرفتن نتیجه انتخابات از سوی یکی از نامزدها که منجر به ایجاد بن بست سیاسی شد، تلاش ها و مذاکرات مکرر زلمی خلیلزاد و اسکات میلر نتیجه نداد و اکثریت سیاسیون افغانستان هم بعد از آمدن مایک پئمپو وزیر خارجه امریکا به افغانستان و دیدارش با هر دو طرف، از حل تنش های سیاسی میان دو رقیب اصلی نا امید شده بودند.

در این میان، اما چهره جوان و متین بدون سر و صدای مطبوعاتی، وارد معرکه شد. داکتر حمد الله محب، با شیوه و نحوه اثرگذاری عجیبی مذاکرات را دنبال کرد.
در هنگامه جنجال ها، تعدادی از سیاسیون که دنبال راه حل بحران بودند و می خواستند رییس جمهور غنی را ملاقات کنند، اول این چهره جوان و دپیلومات موثر و استوار به نیابت رییس جمهور معرفی می شد.
این چهره جوان و سیاست گر آرام و اثرگزار که من لقب جان کری افغانی را به او میدهم، داکتر حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان است.

چنانکه استاد سیاف و حامد کرزی و داکتر عبدالله، عامل اصلی تفاهم به میان آمده میان دو تیم رقیب داکتر محب را دانستند و از تلاش ها و زحمات وی قدردانی کردند.
در واقع این رفت و آمد ها و مذاکرات نفس گیر و پشتیکار داکتر محب بود که به بن بست و بحران سیاسی نقطه پایان گذاشته شد.
در میان موضوعی که برجسته بود، عدم نیاز به جان کری و دیگر خارجی ها بود.

حمید رهگذر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک