تکمیل مجتمع پسماند اصفهان نیازمند 50 میلیارد تومان تسهیلات است


تکمیل مجتمع پسماند اصفهان نیازمند 50 میلیارد تومان تسهیلات است

اصفهان- ایرنا- سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و پژوهش سازمان پسماند شهرداری اصفهان گفت: برای تکمیل مجتمع فناوری‌های زیست محیطی مدیریت پسماند این کلانشهر به 50 میلیارد ریال تسهیلات نیاز است.

محمدرضا اکبری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تاسیس این مجتمع به کاهش دفن پسماند، افزایش میزان بازیافت مواد و تولید انرژی تجدیدپذیر از منبع پسماند شهری منطبق با سیاست‌های توسعه پایدار و بر مبنای قانون حفاظت از خاک منجر خواهد شد.

وی اظهارداشت: این مجتمع شامل سه واحد پردازش پسماند شهری شامل تفکیک و پردازش پسماندها برای بازیافت و تبدیل به کود کمپوست و جداسازی پسماندهای غیرارگانیک با استفاده از تجهیزات متعدد و به روز دنیا بر عهده دارد.

وی تصریح کرد: اکنون گام "خطوط پردازش پسماند شهری" از این طرح در حال احداث است و واحد دوم مجتمع با هدف تولید برق به روش هاضم"بیهوازی" از بخش ارگانیک و پردازش شده خروجی از واحد اول به عنوان خوراک ورودی استفاده می‌کند تا در افق طرح، به توان تولید بیش از هفت مگاوات برق به ازای ۶۰۰ تن مواد ارگانیک(پسماند غذایی) و کمپوست مرغوب دست یابد که این طرح در مرحله آزمایشی در حال ساخت و راه‌اندازی است.

وی خاطرنشان کرد: سومین بخش این مجتمع زیست محیطی با هدف تولید سوخت مایع به روش پیرولیز از بخش غیر ارگانیک مانند پسماندهای پلاستیکی و پلیمری، از خروجی‌های واحد اول به عنوان خوراک ورودی استفاده می‌کند تا بتواند هیدروکربن صادراتی تولید کند و این بخش اکنون در مرحله طراحی است.

اکبری با اشاره به نوآورانه بودن این طرح در کشور، بیان کرد: سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان برای اولین بار در کشور نسبت به بومی‌سازی، طراحی و ساخت تجهیزات خط پردازش برگرفته از یک طرح اروپایی، همچون سرند بالستیک، دستگاه پایلوت هاضم، با کیفیت قابل رقابت در این مجتمع بزرگ اقدام کرده است.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و پژوهش سازمان پسماند شهرداری اصفهان به رایزنی‌های صورت گرفته با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به منظور دریافت تسهیلاتی برای تکمیل این ابر طرح اشاره و اضافه کرد: با توجه به پیشتاز بودن اصفهان در تاسیس خطوط پردازش که اکنون طرح تاسیس خطوط جدید آن بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد برای دریافت تسهیلات از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به منظور اتمام عملیات ساخت آن، مطابق با بند ط تبصره ۶ قانون بودجه ۹۸ اعلام درخواست شده است.

وی تصریح کرد: دریافت این تسهیلات می‌تواند به این منجر شود که مجتمع بتواند به سرعت مراحل اجرایی را طی کرده و اتفاقات مثبتی را در زمینه مدیریت پسماندها در اصفهان رقم بزند.

مدیریت پسماند به مجموعه مقررات منسجم و نظام‌مند در حوزه تولید، ذخیره، جمع آوری، حمل و نقل، پردازش و دفع پسماند گفته می‌شود که منطبق بر اصول زیست محیطی و بهداشت عمومی است.

روزانه حدود هزار تن پسماند شهری تولید و وارد کارخانه بازیافت اصفهان می‌شود که از این میزان حدود ۶۵۰ تن تر و ۳۵۰ تن غیر ارگانیک دفنی (ریجکت) است، از این مقدار پسماند تر حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ تن کود کمپوست تولید می شود. نخستین کارخانه کود آلی در ایران در سال ۱۳۶۸ در منطقه « گردنه زینل » واقع در شرق اصفهان، در زمینی به وسعت ۱۰۰ هکتار فعالیت خود را آغاز کرده است و اکنون در حال پیشرفت و به روزرسانی تجهیزات خود به منظور کاهش دفن پسماندها و افزایش میزان ظرفیت ورودی و پردازش پسماند است.

نخستین کارخانه کود آلی در ایران در سال ۱۳۴۷ در اصفهان به بهره برداری رسید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس همسر عروسکی محمدرضا رهبری بازیگر سریال سیب ممنوعه / همسر شیکش رو دست همه زد !