ذخیره سد زاینده‌رود به 619 میلیون متر مکعب رسید


ذخیره سد زاینده‌رود به 619 میلیون متر مکعب رسید

اصفهان - ایرنا - معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، میزان ذخیره کنونی سد زاینده‌رود در آخرین روز اردیبهشت را 619 میلیون متر مکعب اعلام کرد.

حسن ساسانی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: مقدار آب ذخیره شده کنونی در مقایسه با سال قبل حدود ۸۰ میلیون متر مکعب کمتر است، لذا برای جلوگیری از احتمال مشکلات کم‌آبی، مصرف بهینه در ماه‌های گرم پیش رو بطور جدی توصیه می‌شود.

وی ورودی فعلی به سد را ۱۰۴ و خروجی از آن را ۹۸ متر مکعب بر ثانیه اعلام کرد و افزود: تخصیص آب کشاورزی در آخرین نوبت آبیاری کشت بهاره تا اواسط خرداد ادامه خواهد داشت.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان اضافه کرد: میزان بارش‌ها در سرشاخه‌های زاینده رود از ابتدای سال آبی جاری(مهر ۹۸) تاکنون یک هزار و ۱۷۴ میلی متر بوده که نسبت به سال قبل حدود ۴۵ درصد کاهش داشته است.

ساسانی به بارندگی کمتر از نُرمال امسال در این منطقه بر اساس پیش‌بینی هواشناسی اشاره کرد و ادامه داد: این موضوع ادامه خشکسالی‌ها در استان اصفهان را نشان می‌دهد.

وی با تاکید بر استفاده اصولی و حساب شده از منابع آبی موجود در بخَش‌های مختلف آشامیدنی و بهداشت، صنعت و کشاورزی، خاطرنشان کرد: شیوع ویروس کرونا که عاملی بر افزایش مصرف در ماه‌های اخیر بوده همچنان ادامه دارد، لذا بکارگیری راهکارهای جلوگیری از هدررفت آب باید بطور کامل اجرا شود.

سد زاینده رود به عنوان یکی از اصلی ترین سدهای مرکز کشور و تامین کننده آب شرب، محیط زیست،، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت ۱.۴ میلیارد مترمکعب بهره برداری شد؛ این سد قوسی شکل در۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

مصرف آب در استان اصفهان از آغاز سال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل بطور متوسط ۱۸ درصد بیشتر شده و دلیل این امر شیوع ویروس کرونا و تاکید مسئولان درمانی بر شستشوی بیشتر دست‌ها و رعایت افزون‌تر مسائل بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری است.

زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی مؤثر در کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی کشورمان و هستی تالاب گاوخونی داشته است، در دهه‌های اخیر به علت کمبود بارش‌ها، خشکسالی‌های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت به یک رودخانه فصلی تبدیل شد و در پایین دست در فصول گرم بویژه تابستان با خشکی مواجه شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر