ویژه برنامه «+چرخ» ویژه عید سعید فطر روی آنتن می رود


ویژه برنامه «+چرخ» ویژه عید سعید فطر روی آنتن می رود

آخرین قسمت ویژه‌برنامه‌ «+چرخ» امروز چهار‌شنبه 31 اردیبهشت با بررسی جزئیات رویت هلال ماه روی آنتن شبکه‌ چهار می‌رود.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، آخرین قسمت ویژه‌برنامه‌ «+چرخ» در ماه مبارک رمضان، ساعت ۱۴:۳۰ امروز چهار‌شنبه ۳۱ اردیبهشت و در آستانه‌ عید سعید فطر با بررسی جزئیات رویت هلال ماه روی آنتن شبکه‌ چهار می‌رود.

در این قسمت از برنامه، حافظ آهی به‌عنوان مجری-کارشناس با احسان یوسفی، کارشناس نجوم درباره‌ چگونگی استهلال ماه شوال و عید سعید فطر گفتگو خواهند کرد.

ویژه برنامه «+چرخ» ویژه عید سعید فطر روی آنتن می رود

از دیدگاه شرعی طبق سنت پیامبر اکرم (ص) درصورت مشاهده‌ هلال ماه جدید در هنگام غروب خورشید، آن زمان هنگامِ آغاز ماه نو است و از فردای آن روز ماه جدید قمری شروع می‌شود. برای رصد ماه نو در روز ۲۹ یا ۳۰ ماه قمری، رصدگران هلال با تمام تجهیزات فنی استهلال مانند دوربین دو چشمی، تلسکوپ و ... هنگام عصر در منطقه‌ غرب آسمان و در حوالی تقریبی غروب خورشید به شکار هلال یا به اصطلاح شرعی به استهلال می‌پردازند. رویت بعضی از هلال‌ها آسان است و رویت بعضی از ماه‌ها دشوار، به همین دلیل رصدگران باید تجربه‌ زیادی در استهلال داشته باشند تا بتوانند هلال‌های بحرانی را رصد کنند. در بعضی از دولت‌های مسلمان ملاک آغاز ماه قمری جدید رویت ماه نیست. به همین دلیل بدون مشاهده‌ هلال، آغاز ماه قمری بعدی و در پایان ماه مبارک رمضان، عید سعید فطر اعلام می‌شود. اما در ایران با فتوای مراجع تقلید، رویت هلال ماه شرط اعلام ماه قمری جدید و اعلام شروع و پایان ماه مبارک رمضان است.

ویژه‌برنامه‌ «+چرخ» در ماه مبارک رمضان مهم‌ترین رویداد‌های علم و فناوری و مسائل روزمره‌ زندگی را با تمرکز بر تحولات علمی درباره‌ ویروس کرونا و با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور کارشناسان، استادان دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی کرد.

«+چرخ» در ماه مبارک رمضان از شنبه تا چهارشنبه، از ساعت ۱۴:۳۰ به‌صورت زنده و تکرار آن ساعت ۲۰:۳۰ روی آنتن شبکه‌ چهار می‌رفت و فصل جدید «چرخ» از اوایل تابستان ۹۹ پخش خواهد شد. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «+چرخ» را بر عهده دارند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل