پروژه صهیونیست‌ها برای اعراب؛ ایران هراسی


پروژه صهیونیست‌ها برای اعراب؛ ایران هراسی

درآستانه روز جهانی قدس به حرکت برخی کشورهای عربی مرتجع (عربستان، امارات) به سمت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی پرداختیم.

به گزارش مشرق، عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی مرتجع منطقه با رژیم صهیونیستی موجب شده است تا رژیم اسرائیل با عادی‌سازی این روابط به‌دنبال گرفتن هویتی باشد که هفتاد سال به‌دنبال آن است.

هویتی که آن را در قالب طرح‌ها و توطئه‌های جدید همچون پروژه عادی‌سازی روابط با کشورهای منطقه دنبال می‌کند. از این رو است که به گفته کارشناسان مسائل فلسطین دام «ایران هراسی» صهیونیست‌ها برای امارات و عربستان از سوی غرب به‌گونه‌ای چیده شده است تا با هراسی که از ایران و یا ترکیه برای آن‌ها ایجاد می‌شود، با گروه‌های مقاومت فلسطین همچون حماس دشمنی ورزند و آن‌ها را در ریاض زندانی کنند.

بیشتر بخوانید:

نگهبان قدس سریال ممتاز عربی ماه رمضان است؟

درآستانه روز جهانی قدس به حرکت برخی کشورهای عربی مرتجع (عربستان، امارات) به سمت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی پرداختیم، عادی‌سازی که به گفته سخنگوی رسانه‌ای جنبش حماس «حسام بدران» روابط با اشغالگران خنجری به پشت مقاومت و همه ملت فلسطین، نادیده گرفتن خون شهیدان و درد و رنج اسیران، آوارگان و پناهندگان فلسطینی است؛

و مقاومت یگانه راه بازپس‌گیری سرزمین فلسطین و بیرون راندن اشغالگران از کل سرزمین فلسطین از «نهر تا بحر» است و تلاش برای مشروعیت بخشی به رژیم صهیونیستی به جایی نخواهد رسید، زیرا امت اسلامی بسیار بیش از آنچه اصحاب عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی فکر می‌کنند، آگاه، هوشیار و پایبند به قدس و فلسطین است.

هر چند عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی از سوی عربستان وامارات دنبال می‌شود اما این اقدام در برخی کشورهای منطقه با واکنش مردمی روبه‌رو شده است، تا آنجاکه پس از اینکه رسانه‌های سعودی شهید ابو مهدی‌المهندس نایب رییس سازمان الحشدالشعبی، را «تروریست» خواند، مقر شبکه سعودی عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در بغداد تسخیر شد و عراقی‌ها خواستار برخورد با هتاکان به شهدای راه قدس شدند.علاوه براین هشتگ‌هایی نیز در این باره توسط کاربران عربی فلسطینی، سوری و عراقی علیه ریاض به راه افتاد.

رضوی: رژیم اسرائیل با عادی‌سازی روابط به‌دنبال گرفتن هویت است

«سلمان رضوی» کارشناس مسائل فلسطین با اشاره به عادی‌سازی روابط برخی کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی، عنوان کرد: رژیم صهیونیستی برای گسترش روابط خارجی خود تلاش‌های زیادی می‌کند، این رژیم از هر اتفاق یا واقعه‌ای برای بهره‌برداری سیاسی خودش استفاده می‌کند و تنها موجودیتی است که از زمان تأسیس خودش با مشکل هویت مواجه است، به این دلیل است که از هر رویدادی به نفع خودش بهره می‌برد مثلاً سال‌1948 که فلسطین را اشغال کرد، یکسال طول نکشید که عضو سازمان ملل شد و عمده کشورهای غربی این رژیم را به رسمیت شناختند.

وی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی از فروپاشی شوروی به نفع خود سوءاستفاده کرد، افزود: رژیم اسرائیل حتی از فروپاشی شوروی بهره‌برداری کرد و کمپ دیوید در این سال‌ها رقم خورد. سالی که 50 تا 60‌کشور رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناختند. پس از آن بود که تنها کشورهای اسلامی با هویت و رژیم صهیونیستی مخالف بودند که رژیم اسرائیل آن‌را به‌عنوان یک چالش در روابط سیاست خارجی خود می‌دید.

دام «ایران هراسی» رژیم صهیونیست‌ برای امارات و عربستان

این کارشناس مسائل فلسطین، تصریح کرد: نداشتن رابطه با کشورهای اسلامی یا عربی در منطقه و مخالفت محور مقاومت با این رژیم موجب شد تا رژیم اسرائیل با حمایت آمریکا عادی‌سازی روابط با کشورهای منطقه را دنبال کند تا راحت‌تر بتواند از این چالش عبور نماید. متاسفانه امارات و عربستان در دام «ایران هراسی» صهیونیست‌ها در دهه اخیر قرار گرفتند.

رژیم اسرائیل از بحران سوریه که موجب ایجاد شکاف منطقه‌ای شده بود استفاده کرد و کسانی که با اسد مخالف بودند را از هم‌پوشانی مواضع به هم‌افزایی منافع رساند و با برگزاری جلسات و هم‌گرایی‌های سیاسی یا همان عادی‌سازی روابط اهداف خود را پیش برد.

وی افزود: عربستان وامارات به‌دلیل مسلمان بودن و مخالفت افکار عمومی جوامع خود یک مانع جدی با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیست دارند و از طرفی دیگر یک فشار از سوی آمریکا بر این کشورها برای عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل وجود دارد. اتفاقات یمن، سوریه و.. باعث شده تا زمینه‌ها برای از بین رفتن قبح ایجاد رابطه با رژیم اسرائیل از بین برود.

این دولت‌های مرتجع آمادگی لازم را برای عادی‌سازی روابط دارند، آنچه که مانع اقدام آن‌ها شده است افکار عمومی مردم این کشورها است و اگر وضعیت را طوری ترتیب دهند شاید همانند مصر و اردن که روابط مخفی با رژیم اسرائیل دارند ارتباط بگیرند.

هراس ریاض از ایران و ترکیه

رضوی با اشاره به افزایش تنش‌ها میان حماس و سعودی‌ها، گفت: از آنجایی که عربستان و امارات برای ایجاد رابطه با رژیم اسرائیل موانعی می‌بییند و در فلسطین حماس با رژیم صهیونیست در حال مبارزه است و چون تنها جبهه مخالف رژیم اسرائیل در منطقه ایران است، سعودی‌ها حماس را کنار ایران قرار دادند و می‌گویند چون با ایران همسو است، آن را مورد سختی‌های خود قرار دادند از دیگر چون آن‌ها اخوانی هستند و اخوانی‌ها هم با ترکیه نزدیک‌تر هستند، سعودی‌ها در اینجا حماس را با ترکیه نزدیک می‌بیند و از این رو است که عربستان و امارات با آنکارا هم به مشکل خوردند.

فلسطینی‌هایی که اکنون مورد عتاب و اذیت آل‌سعود قرارمی‌گیرند فلسطینی‌هایی هستند که سال‌های سال به‌عنوان تاجر در عربستان بودند وکار اقتصادی می‌کردند. این کارشناس مسائل فلسطین با اشاره به اعلان جنگ شاه اردن به تل‌آویو؛ تاکید کرد: مواضع پادشاه اردن بیشتراعلان جنگ اعلامی (رسانه‌ای) است نه اعلانی. نیمی از جمعیت اردن فلسطینی هستند و حساسیت‌های قدس باعث می‌شود که پادشاه اردن هم واکنش نشان دهد.

کمیلی: پروژه عادی‌سازی روابط به‌دلیل عدم همکاری کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی شکل گرفت

«علی کمیلی» کارشناس مسائل فلسطین با اشاره به تلاش‌های رییس‌جمهوری آمریکا برای عادی‌سازی روابط کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی، عنوان کرد: وقتی دونالد ترامپ روی کار آمد طرح دو دولتی را که مبتنی بود، بخشی را فلسطینی‌ها و بخش دیگری را یهودی عهده‌دار شوند را زیرپا گذاشتند و به طرحی دیگر موسوم به «معامله قرن» روی آوردند که حق بازگشت و حق سرزمینی را از فلسطینی‌ها می‌گیرد.

توطئه عادی‌سازی از سوی آمریکا

وی با بیان اینکه یکی از موانع عملی دراجرای معامله قرن عدم همکاری کشورهای منطقه با رژیم اسرائیل است، افزود: عدم همکاری کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی موجب شد تا پروژه عادی‌سازی روابط را ترسیم کنند.

از این رو نیازمند دسیسه‌ای بودند تا بتوانند طرح جدیدشان را دنبال کنند و برای کشورهای عربی منطقه(عربستان و امارات) خطری به اسم ایران را طرح کردند و به کشورهای مرتجع منطقه گفتند برای اینکه ما مانع ایران شویم باید بروید و رژیم اسرائیل را به رسمیت بشناسید. با این ترفند و دیگر توجیهات شیطنت‌آمیزشان، کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس را به سمت رژیم صهیونیستی فرستادند.

به زندان انداختن نیروهای حماس در ریاض

این کارشناس مسائل فلسطین، تصریح کرد: این کشورها، چند گام عملی برداشتند و رسماً از نتانیاهو و ورزشکاران و هنرمندان اسرائیلی دعوت کردند. در بحرین کارگاه اقتصادی معامله قرن رژیم اسرائیل را برگزارکردند و تابوی اقتصادی مشترک با رژیم اسرائیل را شکستند حتی عمان هم میزبان نتانیاهو شد تا شرایط برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهونیستی مهیا شود.

محمدبن‌سلمان هم چون مهره اصلی آمریکاست چند گام وقیحانه‌تر برداشت که همین عادی‌سازی روابط یکی از آن‌ها بود و دیگر اینکه گروه‌های فلسطینی که در ریاض فعال بودند را به بهانه اینکه افکار عمومی را تشویش می‌کنند را به زندان انداخت.

رژیم اسرائیل و ریاض به‌دنبال قطع کردن حمایت‌های مالی مقاومت

وی یادآور شد: ریاض برای اینکه نظر مساعد رژیم اسرائیل را در برنامه‌های منطقه‌ای خود دنبال کند حتی فعال اقتصادی و تاجران حماس در عربستان را به زندان انداختند.

عربستان به‌دلیل اینکه ایران از گروه‌های مقاومت فلسطینی حمایت می‌کند، به این بهانه با حماس دشمنی می‌کند منابع مالی آن‌ها را گرفتند حتی ترانسفر فلسطینی‌ها و خیرین را برای کمک به حماس مانع شدند.

ریاض این کارها را برای رضایت تل‌آویو انجام داد تا شریان مالی مقاومت و حماس را ببندند و فشار به حدی برسد تا حماس دست‌های خود را بالا ببرد.

عرب: رژیم اسرائیل با مظلوم‌نمایی به‌دنبال توطئه عادی‌سازی روابط است

«علیرضا عرب» کارشناس مسائل فلسطین با بیان اینکه الحاق کرانه‌باختری در قالب طرح معامله قرن ترامپ صورت خواهد گرفت تا یک طرح یکجانبه و اسرائیلی قلمداد نشود و مشروعیت پیدا کند، عنوان کرد: اگر این الحاق در قالب این طرح انجام نمی‌شد یک طرح کاملاً راست‌گرایانه صهیونیستی و یکجانبه تلقی می‌شد.

وی ادامه داد: نتانیاهو هم‌اکنون در رأس دولت وحدت اضطراری قرار گرفته و نقطه تمرکز خود را بر الحاق شهرک‌های صهیونیستی و غور اردن به رژیم اسرائیل قرار داده است که از اول جولای این پروسه الحاق را با کشاندن موضوع به کنیست و کابینه کلید خواهد زد.

اکنون اسرائیلی‌ها در فلسطین و منطقه و بیشتر از آن‌ها آمریکایی‌ها در عراق نیازمندی جدی به مظلوم‌نمایی دارند تا بتوانند برنامه‌ها و کارزارهای بنیادین خود را علیه محور مقاومت و ایران با کمترین حساسیت پیش ببرند.

کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان با تأکید بر اینکه امروز وقت متهم کردن ایران و گروه‌های مقاومت در سطح منطقه و به‌ویژه عراق است، گفت: پروژه الحاق در قالب طرح معامله قرن و کارزار تضعیف محور مقاومت و ایران در عراق و سوریه، به یکدیگر مرتبط هستند؛ یعنی به هر میزان که محور مقاومت تضعیف شود، پروژه الحاق کرانه باختری و اجرای طرح معامله قرن آسان‌تر اجرا خواهد شد.

منبع: صبح نو

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟