باید مسئله بیعت با امام زمان(عج) را جدی بگیریم/ بیعت با امام(ع) تعارضی با توحید و توکل ندارد


باید مسئله بیعت با امام زمان(عج) را جدی بگیریم/ بیعت با امام(ع) تعارضی با توحید و توکل ندارد

حجت‌الاسلام نصوری با بیان‌اینکه بیعت گرفتن از مردم با توحید و توکل تعارض و تضاد ندارد، گفت: اول باید با امام زمان(عج) عهد ببندیم، بعد تعهدمان را محکم و سپس با ایشان بیعت کنیم. باید بیعت با امام زمان(عج) را جدی گرفت و کیفیت این بیعت را دانست.

حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا نصوری» در گفتگو با خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان و در ادامه سلسله مباحث آیات مهدوی به آیه 10 سوره مبارکه فتح اشاره و اظهار کرد: خداوند در این آیه می فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ یُبَایِعُونَکَ إِنَّمَا یُبَایِعُونَ اللَّهَ یَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ فَمَنْ نَکَثَ فَإِنَّمَا یَنْکُثُ عَلَىٰ نَفْسِهِ وَمَنْ أَوْفَىٰ بِمَا عَاهَدَ عَلَیْهُ اللَّهَ فَسَیُؤْتِیهِ أَجْرًا عَظِیمًا؛ می گوید همانا کسانی که با تو ‌بیعت می کنند در واقع با خدا بیعت می کنند، دست خداوند بالای دست آنها است‌، پس هر کس پیمان شکنی کند به زیان خود پیمان می شکند و هر کس با آنچه با خدا عهد بسته وفا کند خداوند به زودی پاداش بزرگی به او خواهد داد».

این کارشناس مهدوی با بیان اینکه در این آیه به مسئله بیعت اشاره شده است، گفت: باید بیعت با امام زمان(عج) را جدی گرفت و کیفیت این بیعت را دانست. بیعت به معنای پیمان و تعهد است. کسی که با دیگری بیعت می کند گویا مال و جان خودش را برای اهداف او در معرض بیع و فروش قرار می دهد. جابر بن عبدالله انصاری می‌گوید زمانی که ما در بیعت رضوان زیر درخت با پیامبر بزرگوار(ص) برای جانبازی و عدم فرار در جنگ ها بیعت بستیم، این بیعت، بیعت زیبایی بود.

وی با بیان اینکه خدای متعال در این آیه دو تعبیر را درباره وفاداران به عهود به کار برده است، تصریح کرد: نخست «یَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ» و سپس «أَجْرًا عَظِیمًا»، در مقابل برای قهر خود تعبیر «یَنْکُثُ عَلَىٰ نَفْسِهِ» آورده است. باید توجه داشت بیعت گرفتن از مردم با توحید و توکل تعارض و تضاد ندارد. عمل و تصمیم پیامبر(ص) همان اراده و خواست خدا است‌ و لذا بیعت با پیامبر(ص) بیعت با خدا است «یُبَایِعُونَکَ ... یُبَایِعُونَ اللَّهَ».

حجت الاسلام نصوری با بیان اینکه خدا به حمایت ما نیازی ندارد این ما هستیم که نباید پیمان شکنی کنیم، ابراز کرد: پیمان شکنی به نوعی خودشکنی است. لذا باید پای عهدی که با خدا، عهدی که با امام و حجت خدا می بندیم، بایستیم. ما باید در خود نسبت به امام زمان(عج)، وفاداری ایجاد کنیم چراکه اساساً بیعت با امام(ع) تاکید بر وفاداری نسبت به ایشان است.

معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت تاکید کرد: یکی از دعاهایی که به مسئله بیعت امام زمان(عج) تأکید دارد، دعای عهد است وقتی می خوانیم: «اللَّهُمَّ إِنِّی أُجَدِّدُ لَهُ فِی صَبِیحَةِ یوْمِی هَذَا.. عَهْدا وَ عَقْدا وَ بَیعَةً» خدایا من در صبح این روز با امامم تجدید عهد و عقد و بیعت می کنم. اما ما بعضاً به معنای دعاهایی که می خوانیم توجه نمی کنیم.

وی در شرح معنای تجدیدعهد و پیمان با امام زمان(عج)، بیان کرد: تجدید عهد یعنی دوباره گره خوردن با حضرت(عج) و محکم تر کردن تعهدمان نسبت به ایشان بنابراین اول باید با امام زمان(عج) عهد ببندیم بعد تعهدمان را محکم کنیم، سپس با ایشان بیعت کنیم.

حجت الاسلام نصوری اضافه کرد: رسول خدا (ص) فرمودند: خدای عزّوجلّ در روز قیامت با سه کس سخن نخواهد گفت، نگاهشان نخواهد کرد، لیاقتشان نخواهد بخشید و آنها را به شکنجه های دردناک گرفتار خواهد کرد؛ اول مردی که به خاطر دنیا با امامی بیعت کند‌ پس هر گاه خواسته اش را از دنیای او بخواهد به بیعتش وفادار بماند، وگرنه دست از بیعت برمی دارد.

وی تاکید کرد: یکی از نشانه های وفاداری عمل به فرمایش امام زمان(عج) این است که در عمل مطیع ولی خدا باشیم، در دعای عهد می خوانیم: «وَالْمُمْتَثِلِینَ لِأَوامِرِهِ» مطیع من بشوید، «وَالْمُحامِینَ عَنْهُ» از امام دفاع کنیم، وقتی عهد بستیم، عقد یعنی گره زدیم خودمان را به امام زمان(عج)، «بَیعَةً» را ‌امضاء کردیم و پایش ایستادیم، به مقام «وَالْمُحامِینَ عَنْه» یعنی دفاع از امام(ع) می رسیم.

حجت الاسلام نصوری در پایان خاطرنشان کرد: اگر در زمینه مهدویت اطلاعات و معرفت نداریم خودمان را ارتقاء بدهیم، اینجا است که می توانیم عهد و بیعت خودمان را بروزرسانی و روز به روز این عهد با حجت و ولی خدا را محکم‌تر کنیم.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی