حیف و میل دارایی‌های عربستان توسط شاهزادگان


«محمد عایش» با اشاره به ثروت هنگفت این کشور قبل از بحران «کرونا»، این پرسش را مطرح کرد که «دارایی‌های عربستان به کجا رفته است».

به گزارش افکارنیوز،

«محمد عایش» نویسنده عربستانی با اشاره به ثروت هنگفت این کشور قبل از بحران شیوع «ویروس کرونا»، فروپاشی قیمت جهانی نفت و حیف و میل ثروت به روشهای مختلف، این پرسش را مطرح کرد که «دارایی‌های عربستان به کجا رفته است».

اخبار بین الملل​-عایش در این مقاله یادآور شد که «محمد الجدعان » وزیر دارایی عربستان اخیرا فاش کرد که دولت متبوع وی در طی سال جاری میلادی ۲۲۰ میلیارد ریال سعودی معادل ۵۸.۶ میلیارد دلار وام گرفته است .

الجدعان مدعی شد که رکود اقتصادی در عربستان در نتیجه بحران شیوع ویروس کرونا بر تمام منطقه تاثیر خواهد گذاشت.

بر اساس این گزارش، رکود اقتصادی عربستان در سایه بحران اقتصادی شدید جهانی به وجود آمده در اثر ویروس کرونا با کاهش شدید قیمت نفت و تعطیل شدن مناسک حج عمره و تمتع در سال جاری بوده است.

عایش خاطر نشان کرد: تا قبل از بحران‌های متعدد در چند ماه گذشته، اطلاعات بانک جهانی نشان می‌داد که میزان استقراض خارجی عربستان در مقایسه با ۱۵۱ میلیارد دلار در اواخر سال ۲۰۱۸ در پایان سال ۲۰۱۹ از مرز ۱۸۳ میلیارد دلار فراتر رفت.

وی تاکید کرد: میزان دیون خارجی عربستان در سال جاری میلادی از این رقم نیز فراتر خواهد رفت. میزان استقراض خارجی عربستان ظرف پنج سال گذشته به شدت افزایش یافته است. میزان دیون خارجی این کشور چند ماه قبل از آغاز تجاوز علیه یمن کمتر از ۱۲ میلیارد دلار بود. این امر به طور میانگین از افزایش بیش از ۱۵۰۰ درصدی دیون خارجی عربستان ظرف پنج سال گذشته حکایت دارد.

ذخایر ارزی عربستان طی پنج سال گذشته نیز کاهش چشمگیری داشته است. گزارش‌های منتشر شده از سوی موسسه مالی عربستان نشان می‌دهد که کل ذخایر ارزی این کشور در پایان سال ۲۰۱۴ تقریبا ۷۳۲ میلیارد دلار برآورد شده است .

عایش افزود که این آمار نشان می‌دهد که عربستان ظرف پنج سال گذشته همزمان با دریافت ده‌ها میلیارد دلار وام از خارج از صندوق ذخایر ارزی مبالغ مشابهی برداشت کرده است. دقیقا مشخص نیست این همه منابع ارزی سعودی طی پنج سال گذشته به کجا رفته است.

وی در ادامه از آغاز جنگ علیه یمن در ماه مارس ۲۰۱۵ و سایر جنگ‌های نیابتی منطقه‌ای در لیبی و سوریه که عربستان در آنها حضور داشته، به عنوان برجسته‌ترین تحول شکل گرفته در صحنه سیاسی عربستان نام برد.

وی توضیح داد: بحران اقتصادی عربستان با توجه به افزایش دیون خارجی و کاهش ذخایر ارزی این کشور در چند ماه آینده رو به فزونی خواهد گذاشت، به ویژه اگر قیمت جهانی نفت نتواند بار دیگر افزایش یابد و فرآیند شیوع ویروس کرونا ادامه یابد و در آن صورت عربستان با بدترین رکود اقتصادی در تاریخ خود مواجه خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی