بیشتر افراد هنگام مواجهه با خونریزی مقعدی دچار ترس و نگرانی می شوند، اما جای نگرانی نیست و علت ایجاد این عارضه می تواند خونریزی هر یک از اجزای دستگاه گوارش باشد. خونریزی از مقعد بیشتر به دلایل زیر اتفاق می افتد و با اقدام درست و به موقع میتوان از آن جلوگیری کرد:

بواسیر یا هموروئید شقاق مقعدی آبسه یا فیستول مقعدی بیماری دیورتیکولیت بیماری التهابی روده زخم معده پولیپ

بواسیر یا هموروئید چیست؟

در قسمت انتهایی مقعد رگ های خونی و سیاهرگ ها وجود دارند و زمانی که این رگ ها ملتهب و متورم می شوند، بیماری بواسیر یا هموروئید شکل گرفته است. بواسیر به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم بندی می شود و معمولا به دلایل زیر رخ میدهد:

یبوست طولانی مدت زور زدن بیش از اندازه در هنگام دفع اضافه وزن مقاربت مقعدی اسهال مزمن

اگر فورا برای درمان بواسیر اقدام نکنید، ممکن است به مشکلات جدی تری منجر شود. روش های زیادی برای درمان سریع این عارضه وجود دارد که در اینجا به بررسی بخشی از آنها می پردازیم:

درمان یبوست: یبوست می تواند یکی از اصلی ترین علل ایجاد هموروئید باشد که با ایجاد فشار در مقعد باعث ایجاد این عارضه شده است. با افزایش مصرف فیبر و مایعات می توان تا حدی از یبوست پیشگیری کرد. درمان با رابربند: این درمان برای نوع داخلی انجام می شود. به دور بواسیر داخلی با کمک دستگاهی یک کش بسته می شود و خونرسانی به هموروئید قطع می شود و در این حالت هموروئید در عرض چند روز خشک شده و از بین میرود. اسکلروتراپی: یک ماده ی شیمیایی است که به موضع بواسیر تزریق می شود و آن را خشک کرده و از بین میبرد. لیزر: یکی از موثرترین روش های درمان است که بدون درد و خونریزی انجام می شود. اشعه ی لیزر به بافت آسیب دیده برخورد کرده و آن را کوچک میکند. این روش مانند سایر روش ها نیاز به استراحت چند روزه و گذراندن دوران نقاهت طولانی ندارد. جراحی: در این روش بافت هموروئید بریده می شود. البته روش های گوناگونی برای جراحی بواسیر وجود دارد که هموروئیدکتومی باز و بسته یکی از آنهاست.

شقاق مقعدی یا فیشر چیست؟

شقاق مقعدی یک شکاف یا پارگی در قسمت انتهایی پوشش مقعد است و باعث خونریزی از مقعد و و احساس درد و سوزش بعد از دفع مدفوع می شود. این شکاف به دلیل عبور مدفوع سفت و خشک به وجود می آید.

بسیاری از افراد شقاق را با بواسیر اشتباه می گیرند. شقاق یا فیشر ممکن است به خودی خود از بین برود اما در غیر اینصورت، نیازمند درمان دارویی یا استفاده از پمادهای موضعی است تا علائم بیماری کاهش یابد.

اگر مدت زمان زیادی از شروع این بیماری گذشته باشد، زخم عمیق تر شده و به لایه های زیرین می رسد. در نتیجه درمان آن هم سخت تر خواهد بود. درمان شقاق مزمن نیازمند جراحی است و این نوع عارضه به خودی خود درمان نمیشود. چندین راه مختلف برای جراحی شقاق وجود دارد که لیزر به عنوان بهترین روش شناخته می شود.

آبسه ی مقعدی چیست؟

غده های کوچکی در مقعد وجود دارند که به دفع مدفوع کمک میکنند. زمانی که دهانه ی این غده ها مسدود شود، عفونی می شده و در نتیجه عفونت، آبسه شکل می گیرد.

آبسه مقعدی در بیمارستان یا مطب پزشک تحت بیهوشی یا بی حسی موضعی درمان می شود. حدود یک سوم از آبسه ها به فیستول مقعدی منتهی می شوند.

فیستول یکی از بیماری های مقعدی حاد و دردناکی است که به ایجاد مجرایی غیر طبیعی میان دو بافت از بدن اطلاق می شود و می‌تواند بافت‌های مختلفی از بدن را به یکدیگر متصل نماید. فیستول مقعدی (anal fistula) یکی از انواع فیستول هایی است که می تواند در بدن ایجاد گردد در اثر این بیماری مجرایی بر روی سطح پوست اطراف مقعد ایجاد می‌شود که معمولاً یک طرف دیگر این مجرا به روده بزرگ راه دارد. جهت درمان فیستول باید اقدامات لازم فورا انجام شود.

فیستول مقعدی چیست؟

فیستول یک اتصال غیر طبیعی(کانال) بین مقعد و روده است که به ندرت در نواحی مختلفی از بدن می تواند ایجاد شود اما شایع ترین آن فیستول مقعدی است. این عارضه به دلایل زیر ایجاد می شود:

زمانی که آبسه عفونی شود. بیماری التهابی روده بیماری سل پرتو درمانی جراحی در سایر نواحی

فیستول نیازمند درمان است زیرا در صورت عدم درمان منجر به بروز مشکلات جدی تری می شود.

بیماری دیورتیکولیت چیست؟

دیواره ی روده ها دارای کیسه های بسیار ریزی به نام دیورتیکولوز است و زمانی که این کیسه ها از دیواره ی روده بیرون می زنند تبدیل به بیماری دیورتیکولیت می شوند.

این بیماری منجر به سرطان نمی شود اما باعث خونریزی و عفونت میشود. علائم تا زمانی که دیورتیکولوز مسدود یا عفونی نشود ظاهر نمی شوند. از علائم آن مانند:

دل درد تب تغییر در عادات حرکات روده

درمان ها شامل:

رژیم غذایی خاص مصرف آنتی بیوتیک ها جراحی

بیماری التهابی روده چیست؟

بیماری التهابی روده شامل التهاب در روده ی بزرگ یا کوچک است. دو نوع بیماری التهابی روده وجود دارد:

بیماری کرون: این بیماری می تواند در هر قسمتی از دستگاه گوارش التهاب ایجاد کند. کولیت: باعث ایجاد التهاب در روده ی بزرگ می شود.

انواع کولیت ها شامل موارد زیر است:

کولیت عفونی: عفونتی که به روده ی بزرگ حمله میکند. کولیت ایسکمیک: به دلیل خونرسانی ضعیف به قسمت انتهایی روده(کولون) رخ میدهد. کولیت بر اثر پرتو درمانی: بر اثر پرتو درمانی برای درمان سرطان پروستات، سرطان مقعد یا سرطان زنان بوجود می آید.

علائم

تب خونریزی مقعدی اسهال دل درد غیر طبیعی و شدید انسداد روده

درمان برای این بیماری نیازمند رژیم غذایی مخصوص، درمان دارویی برای کاهش التهاب و جراحی است.

زخم معده چیست؟

زخم معده در قسمت انتهایی معده و قسمت ابتدایی روده ی کوچک ایجاد می شود و به دلیل تولید بیش از اندازه ی اسید معده رخ میدهد. درد در قسمت معده یکی از شایع ترین علائم آن است. زمانی که خونریزی زخم معده به سایر نواحی دستگاه گوارش برسد؛ مدفوع تیره و قیری رنگ می شود.

معمولا زخم معده بدون جراحی درمان می شود و درمان از شکل گیری زخم های جدید جلوگیری میکند. درمان ها شامل:

رژیم غذایی خاص مصرف آنتی بیوتیک ها مصرف داروهایی که اسید معده را خنثی یا کاهش میدهند. مصرف داروهایی که معده و اثنی عشر را نسبت به اسید معده مقاوم میکنند.

پولیپ چیست؟

گاهی اوقات خونریزی از مقعد به دلیل سرطان روده یا کولون رخ میدهد. اگر سرطان روده به موقع تشخیص داده شود، درمان آن آسان است.

این سرطان زمانی رخ میدهد که سلول های روده یک تجمع غیر عادی را تشکیل میدهند که پولیپ نام دارد. پولیپ شکلی شبیه به قارچ دارد و به دیواره ی روده می چسبد. زمانی که پولیپ بزرگ شود منجر به خونریزی مقعدی می شود.

پولیپ های زیادی نیز وجود دارند که غیر سرطانی هستند اما اگر پولیپ های سرطانی به موقع درمان نشوند باعث سرطان می شوند.

سرطان در مراحل اولیه ممکن است که هیچ علائمی نداشته باشد. بنابراین تصویربرداری شکمی برای افرادی که خطر ابتلا دارند بسیار مهم است.

کولونوسکوپی یکی از روش هایی است که پولیپ را از روده جدا می سازد تا از سرطان جلوگیری کند. افرادی که در خانواده ی درجه یک فردی را دارند که به این بیماری مبتلا بوده یا افرادی که قبلا به سرطان مبتلا بوده اند باید مدام چک آپ بدهند.

درمان ها شامل:

جراحی پرتو درمانی شیمی درمانی