علائم اعتیاد به غذا + راه حل درمان



علائم اعتیاد به غذا + راه حل درمان

رکنا : اعتیاد به غذا نوعی غذا خوردن غیرقابل کنترل و افراطی است که معمولاً در واکنش به هیجانات منفی نظیر استرس، خشم و غم ایجاد می‌شود.

به گزارش رکنا ، این نوع از اعتیاد در واقع رفتاری وسواسی است که در آن فرد برای غذا خوردن احساس اجبار می‌کند و به برخی از انواع مواد غذایی که معمولاً ناسالم هستند وابسته می‌شود.

اعتیاد به غذا چیست؟

این نوع اعتیاد تا حد زیادی با اختلالات خوردن مرتبط است. این اختلالات بی‌اشتهایی عصبی (آنورکسیا) و پرخوری عصبی (بولیمیا) را در برمی‌گیرد. برخی نظریه پردازان معتقدند که بدن می‌تواند به برخی از مواد غذایی از نظر شیمیایی وابسته شود. این وابستگی می‌تواند در حد اعتیاد به سیگار و الکل باشد. در واقع مصرف مواد غذایی منجر به ترشح برخی انتقال‌دهنده‌های عصبی می‌شود. از جمله این انتقال‌دهنده‌ها می‌توان به دوپامین اشاره کرد. دوپامین مسئول ایجاد لذت در مغز است و در تکوین انواع اعتیاد نقش دارد. انتقال‌دهنده‌های عصبی تنها با غذا خوردن آزاد نمی‌شوند بلکه موقعیت‌های هیجانی نیز این انتقال‌دهنده‌ها برانگیخته می‌شوند.

برخی دیگر از متخصصان معتقدند که این مواد غذایی نیستند که اعتیاد آور هستند بلکه اعتیاد به غذا نوعی رفتار مخرب است که در اثر ناراحتی‌هایی نظیر استرس و اضطراب ایجاد می‌شود. در حقیقت دو طبقه کلی برای اعتیاد وجود دارد. اعتیاد به مواد یا داروها و اعتیاد رفتاری. این نوع اعتیاد باید به عنوان یک اعتیاد رفتاری در نظر گرفته شود چرا که فرد به رفتار خاص خوردن اعتیاد پیدا می‌کند.

اعتیاد به غذا بیشتر به چه غذاهایی مرتبط می‌شود؟

برخی معتقدند که غذاهای حاوی شکر زیاد، روغن و چربی اشباع شده بیش از سایر مواد غذایی با این نوع از اعتیاد همبسته هستند. از جمله این مواد غذایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

- چیپس

- سیب زمینی سرخ شده

- آب نبات

- شکلات

- بیسکوییت‌ها

- نان سفید

- ماکارونی

- انواع بستنی

علائم اعتیاد به غذا

علائم اعتیاد به غذا می‌تواند به صورت فیزیکی، عاطفی و یا اجتماعی بروز پیدا کند. این علائم موارد زیر را شامل می‌شود.

- داشتن ولع وسواس گونه به خوردن غذا

- تلاش بیش از حد برای به دست آوردن و مصرف غذا

- ادامه‌دار بودن رفتار اجباری خوردن غذا

- تلاش‌های مکرر برای متوقف کردن غذا خوردن‌های افراطی و تجربه دوره‌های عود پس از آن

- از دست دادن کنترل خود در مورد اینکه غذا خوردن چه زمانی در چه مکانی و به مقداری صورت بگیرد.

- دچار شدن به پیامدهای خانوادگی، اجتماعی و مالی در اثر مصرف بیمار گون غذا

- مصرف غذا برای تخلیه هیجانی

- مصرف غذا تا حدی که فرد دچار احساس ناراحتی و درد شود

- تنها غذا خوردن برای اجتناب از توجه به مسائل دیگر

اعتیاد به غذا می‌تواند برخی نشانه‌های جسمانی را نیز ایجاد کند که شامل موارد زیر است.

- گرفتن رژیم‌های غذایی بسیار سخت

- انجام ورزش‌های افراطی

- استفراغ خود خواسته

مدیریت و درمان اعتیاد به غذا

درمان این اعتیاد نیازمند آن است که به نیازهای فرد در تمام ابعاد جسمانی، هیجانی و اجتماعی زندگی توجه و رسیدگی شود. در کنار پرداختن به این مسائل شکستن چرخه مخرب غذا خوردن افراطی مورد تمرکز درمانگر قرار می‌گیرد. هدف نهایی درمان این است که فرد بتواند رفتارهای سالمی را جایگزین غذا خوردن‌های بیمارگون خود بکند و مشکلات هیجانی نظیر اضطراب و افسردگی نیز حل و فصل شوند. از جمله درمان‌های مؤثر در درمان این اعتیاد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

درمان شناختی رفتاری

این درمان با تغییر دادن الگوهای تفکر فرد و ایجاد مکانیسم‌های مقابله‌ای مؤثر در فرد برای درمان اعتیاد به غذا بسیار تاثیر گذار است. درمان شناختی رفتاری می‌تواند به صورت فردی یا گروهی ایجاد شود. در درمان گروهی افراد با مشکلات مشابه در کنار هم قرار می‌گیرند و با قرار دادن تجربیات مشترک در اختیار هم به یکدیگر در جهت تسریع درمان کمک می‌رسانند.

درمان دارویی

در بسیاری از موارد این نوع اعتیاد در واکنش به افسردگی و اضطراب ایجاد می‌شود. اگر افسردگی و اضطراب بسیار شدید باشد برای درمان آن در کنار روان درمانی داروهای ضد افسردگی و آرام بخش تجویز می‌شود. با درمان این اختلالات این نوع اعتیاد نیز کاهش خواهد یافت.

درمان‌های راه حل مدار

درمان‌های راه حل مدار تلاش می‌کنند مشکلات زندگی فرد را شناسایی کنند و روش‌های یافتن راه‌حل‌های مناسب را به فرد آموزش دهند. این درمان با کاهش استرس‌های زندگی فرد در کاهش علائم و شدت اعتیاد به غذا تأثیر بسزایی خواهند داشت.

ایجاد تغییراتی در سبک زندگی

ایجاد تغییراتی در سبک زندگی نیز می‌تواند در کنار درمان‌های روانشناسی و روانپزشکی به شما در بهبود اعتیاد به غذا کمک کند. از جمله این تغییرات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

- اجتناب از مصرف غذاهای فرآوری شده با غذاهای مغذی

- اجتناب از مصرف کافئین

- داشتن سه وعده غذایی متعادل در روز

- نوشیدن آب به مقدار کافی

- داشتن خواب کافی

- گنجاندن ورزش در برنامه روزانه

- کاهش استرس‌های زندگی

سوالات متداول

- برای اعتیاد به غذا معمولا چه داروهایی تجویز می شود؟

از آنجایی که این نوع اعتیاد معمولا ناشی از اضطراب و افسردگی است. در درمان دارویی آن از داروهای ضدافسردگی نظیر فلوکستین و داروهای آرام بخش نظیر کلردیازپوکساید استفاده می‌شود.

- آیا اعتیاد به غذا نیز مانند اعتیاد به مواد، درمان سختی دارد؟

از آنجایی که سیستم مغزی درگیر در این نوع اعتیاد با اعتیاد به مواد یکسان است به همین خاطر درمان این مسئله نیز با دشواری‌هایی همراه است. با این حال در اعتیاد به مواد، خود ماده مصرفی باعث تشدید حالات می شود و آثار مخربی را بر مغز و بدن برجای می گذارد که درمان را بسیار سخت‌تر می کند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کیمیا علیزاده، عضو تیم ملی بلغارستان شد