حمایت تمام قد دولت ترامپ از فروش تسلیحات به عربستان


حمایت تمام قد دولت ترامپ از فروش تسلیحات به عربستان

دولت ترامپ در برابر هرکس که با فروش سلاح به عربستان مخالفت کند می‌ایستد.

حمایت تمام قد دولت ترامپ از فروش تسلیحات به عربستانبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از پایگاه اینترنتی العهد؛ روزنامه نیویورک تایمز با انتشار مقاله‌ای نوشت پس از آن که برخی از سیاستمداران آمریکایی کوشیدند فروش سلاح به عربستان را متوقف کنند برخی از مسئولان عالی رتبه دولت ترامپ برای استمرار فروش سلاح به عربستان وارد عمل شدند.
این روزنامه توضیح داد در تابستان سال ۲۰۱۷ که باب کورکر سناتور سابق جمهوری‌خواه تصمیم گرفت تا فروش سلاح به عربستان را متوقف کند، اما پیتر ناوارو مشاور امور اقتصادی ترامپ برای جلوگیری از اتخاذ چنین تصمیمی مداخله کرد.
ناوارو یادداشتی برای جرد کوشنر داماد ترامپ و دیگر مسئولان عالی‌رتبه کاخ سفید فرستاد و از آن‌ها خواست در این زمینه مداخله کنند. عنوان این یادداشت چنین بود: «معامله تسلیحاتی ترامپ در خاورمیانه در خطر بزرگی قرار دارد و شغل‌های زیادی در آستانه از دست رفتن هستند».

ناوارو پس از رایزنی‌هایی که با شرکت‌های تسلیحاتی آمریکا انجام داد به این کار اقدام کرد و چند هفته پس از این اقدام وی، فروش تسلیحات آمریکایی به سعودی از سر گرفته شد.
نیویورک تایمز می‌نویسد ترامپ، ناوارو را انتخاب کرده است تا نقش میانجی میان کاخ سفید و شرکت‌های تسلیحاتی را بازی کند. به نوشته نیویورک تایمز دولت آمریکا به بازترسیم مقررات موضوع صادرات سلاح پرداخته و اقدام به تسریع در فروش سلاح به ارتش‌های بیگانه کرده است.
شرکت ریتیون که بزرگترین شرکت تسلیحاتی آمریکایی است پس از آن که اعضای کنگره در صدد برآمدند تا فروش تسلیحات آمریکایی را به عربستان متوقف کنند فشار‌های شدیدی به کنگره وارد کرد. بر اساس اسناد دولت آمریکا شرکت ریتیون پس از آغاز جنگ یمن سه میلیارد دلار فروش سلاح به عربستان داشته است. از زمان آغاز جنگ یمن تا کنون این شرکت با انعقاد دوازده مورد معامله تسلیحاتی پنج میلیارد دلار سلاح به عربستان و شرکای آن فروخته است.
حمایت تمام قد دولت ترامپ از فروش تسلیحات به عربستان
پس از آن که سازمان سیا اعلام کرد محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در قتل خاشقجی دست داشته است، و بر این اساس فروش سلاح‌های آمریکایی به عربستان متوقف شد، ناوارو مشاور اقتصادی ترامپ و مسئولان برخی شرکت‌های تسلیحاتی آمریکا به وزارت امورخارجه این کشور فشار آوردند تا فروش تسلیحات آمریکایی به عربستان از سر گرفته شود، و پس از آن که مایک پمپئو به عنوان وزیر امورخارجه انتخاب شد، فروش تسلیحات به عربستان نیز از سر گرفته شد.
پمپئو در آن زمان با مسئولان عالی رتبه دولت ترامپ دیدار کرد و با آن‌ها در خصوص اعلام وضعیت فوق‌العاده جهت لغو ممنوعیت فروش تسلیحات به عربستان گفتگو کرد، در آن زمان به بهانه مقابله با خطر ایران تصمیم گرفته شد در فروش سلاح به عربستان تسریع شود.
نیویورک تایمز گزارش خود را این گونه پایان داد که پژوهشگران سازمان حقوق بشری «شهروندی» می‌گویند پس از آن که جنگنده‌های ائتلاف سعودی یک کامیون حامل زنان و کودکان را در اطراف صنعا پایتخت یمن هدف قرار دادند، ترکشی در آنجا یافت شد که شماره شناسایی شرکت ریتیون بر روی آن حک شده بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر