مراد قرآن از «وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا»، ظهور امام مهدی(عج) است


مراد قرآن از «وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا»، ظهور امام مهدی(عج) است

حجت‌الاسلام نصوری با بیان اینکه امام صادق(ع) مراد از نورانی شدن زمین به نور خدا را، ظهور امام زمان(عج) معرفی کرده‌اند، گفت: این توصیف وضعیت جهان پس از ظهور است که مردم خدامحور شده و از حالت خودمحوری خارج می‌شوند.

حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا نصوری» در گفتگو با خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان در تشریح آموزه های مهدوی آیات قرآن کریم به آیه 69 سوره مبارکه زمر اشاره و اظهار کرد: خداوند در این آیه شریفه می فرماید: «وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا وَوُضِعَ الْکِتَابُ وَجِیءَ بِالنَّبِیِّینَ وَالشُّهَدَاءِ وَقُضِیَ بَیْنَهُمْ بِالْحَقِّ وَهُمْ لَا یُظْلَمُونَ»؛ در این آیه مراد از نور، نور حق و نور عدالت است که زمین با آن نورانی می‌شود.

این کارشناس و پژوهشگر مهدوی ادامه داد: امام صادق (ع) می فرمایند: «مراد از نور در این آیه امام زمان(عج) است. وقتی که حضرت مهدی (ع) قیام می کند زمین به نور پروردگار روشن می شود».

وی در شرح معنای نورانی شدن زمین با نور پروردگار، تصریح کرد: یعنی مردم خدامحور شده و از حالت خودمحوری خارج می شوند، همچنین عفت‌محوری ارزش شده و شهرت محوری رنگ می بازد، مردم با حق محوری از ظلم محوری خارج می شوند و با روی آوردن به صداقت، دروغ را کنار می نهند. علاوه بر این، اخلاق و کرامت انسانی در مسیر اصیل و صحیح قرار گرفته و جنبه ضداخلاقی خود را از دست می دهد و در یک کلام انسان در مسیر نور و هدایت الهی قرار می گیرد.

حجت الاسلام نصوری با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع)، بیان کرد: حضرت ثامن‌الحجج(ع) فرموده اند: وقتی حضرت مهدی(عج) بعد از مدتی که غایب خواهد بود از پشت ابر غیبت خارج می شود «وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا..» بساط عدل و داد را میان مردم فراهم می‌کند.

معاون ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم تاکید کرد: مقام معظم رهبری در تعبیری زیبا در این باره بیان می کنند: امام زمان(عج) بیاید تازه آغاز زندگی ما است، نه پایان زندگی ما؛ آن وقت است که استعدادهای انسان ظهور خواهد کرد‌. هنوز این دانشی که بشر تا امروز پیدا کرده در برابر استعدادهایی که خدا در وجود بشر گذاشته، صفر است.

وی افزود: بنابر این، با ظهور حضرت مهدی(عج) و حاکمیت تمام عیار توحید بر سراسر عالم، قطعاً وضعیت عالم دگرگون می شود آنچنان که امروز شاید نتوانیم به درستی آن را درک کنیم. لذا باید در دوران غیبت تمرین کنیم و خود را به آن جامعه قوی، ایمان قوی، عمل صالح و توجه به یک جامعه مهدوی ناب پیوند دهیم.

حجت الاسلام نصوری درباره نکات مهدوی آیه آیه 69 سوره مبارکه زمر، گفت: وقتی توجه انسان ها به سمت حق محوری و عدالت محوری متمایل شود،‌ گواهان هم قطعاً خواهند بود، یعنی اعمال قطعا در معرض گواهان خواهد گرفت که آیه به گواهان متعددی اعم از انبیاء و امامان و فرشتگان و ‌شهدا اشاره می کند.

وی در ادامه بیان کرد: این آیه وضعیت جهان پس از ظهور را برای ما طراحی می کند، لذا می طلبد انسان در زمان غیبت توجه ویژه ای نسبت به اعمالشان داشته باشد و کمک کار امام(عج) باشد تا در زمان ظهور جهان را به سمت و سوی عدالت و توحید سوق بدهد.

حجت الاسلام نصوری در پایان خاطرنشان کرد: از این رو، باید در برنامه های زندگی خود تجدیدنظر کنیم، اگر در مسیر هستیم، رشد کنیم و اگر نیستیم با امام زمان(عج) عهد ببندیم که هم خودمان از نور الهی بهره مند شویم و هم دیگران را توحیدمحور کنیم.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل فوق العاده خاص پریناز ایزدیار برای عید+ عکس