علم و بصیرت شرط انتظار است/ قرآن راه راست و هدایت را مختص منتظران امام زمان(عج) می‌داند


علم و بصیرت شرط انتظار است/ قرآن راه راست و هدایت را مختص منتظران امام زمان(عج) می‌داند

حجت‌الاسلام نصوری با شرح نکات مهدوی آیه 135 سوره مبارکه طه، گفت: لزوم بهره‌مندی از علم و بصیرت در دین در مقابل کج‌اندیشی‌ها و برداشت‌های غلط شرط انتظار فرج است. منتظران امام عصر(عج) به راه راست هدایت می‌شوند.

حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا نصوری» در گفتگو با خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان در شرح آیات مهدوی قرآن کریم با اشاره به آیه 135 سوره مبارکه طه، اظهار کرد: خداوند در این آیه می فرماید: «قُلْ کُلٌّ مُتَرَبِّصٌ فَتَرَبَّصُوا فَسَتَعْلَمُونَ مَنْ أَصْحَابُ الصِّرَاطِ السَّوِیِّ وَمَنِ اهْتَدَىٰ؛ بگو هر یک از ما و شما منتظریم، پس منتظر باشید که به زودی خواهید دانست که رهروان راه راست و ره یافتگان چه کسانی هستند؟».

این کارشناس مهدوی در شرح این آیه تصریح کرد: امام کاظم (ع) درباره همین کلمه «أَصْحَابُ الصِّرَاطِ السَّوِیِّ» می فرمایند: «همان حضرت مهدی(ع) و کسانی هستند که رهرو راه او هستند. کسانی که رهرو راه او باشند و منتظر او باشند آنها انسان هایی هستند که به راه راست هدایت شدند».

وی درباره نکات این آیه شریفه برای منتظران، بیان کرد: انتظار ویژگی بشر است، همه چشم به راه رسیدن به مقصود خودشان هستند. یعنی نگاه به این دارند که از دوران فعلی که دوران غیبت هست خودشان را برسانند به جامعه ای که آن جامعه پر از عدل و داد و معنویت و توحید محوری است.

حجت الاسلام نصوری ادامه داد: نکته دوم آنکه خداوند انسان را به این عالم آورد که با اختیار، حق را بشناسد و آن را دنبال کند. مهم آنکه مؤمنین نباید درباره نابودی دشمنان حق و نـزول عذاب از سوی خدا شتاب کنند. ممکن است ظلم ظالمان سال ها طول بکشد. تا در کنار آن میزان تلاشی که برای مبارزه با ظلم می کند، روشن شود؛ صبر و استقامت مومنان در برابر ظلم ظالمان سبب رسیدن انسان به درجات والا می شود.

معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم ابراز کرد: در دوران غیبت افرادی معتقدند که باید با صبر در مقابل ظلم ظالمان، از آزمون های دوران غیبت رهایی بیابند. باید توجه داشت عصر غیبت، دورانی سخت است اما منتظران اهل تلاش و کوشش هستند تا به سوی امام و حجت خدا حرکت کنند.

وی در ادامه گفت: عده ای انتظار فرج را در دعا منحصر می کنند، گروهی نیز حتی حاضر نیستند یک امر به معروف و نهی از منکر انجام دهند و بر این باورند که در عصر غیبت کاری از دست آنها برنمی آید، و می گویند امام زمان(عج) خودشان می آیند و امور را اصلاح می کنند!

حجت الاسلام نصوری تاکید کرد: بعنی بر این باورند که جامعه باید به حال خودش رها شود، گروهی هم می گویند در مقابل ظلم و فساد فقط باید خودسازی کنیم و برخی اعتراض دارند که چرا قبل از ظهور حکومت دینی تشکیل می دهید؟!

وی در ادامه تصریح کرد: با این رویکردهای منفی و بدون تلاش و کوشش برای خودسازی، دیگرسازی و جامعه سازی، فرصت تسلط بیگانگان و ظالمان را بر خود فراهم می کنیم و اینچنین انفعال و بی تحرکی در مقابل ظلم ایجاد می شود. لذا باید توجه ویژه داشته باشیم که ذلت را نپذیریم، تنبلی و بی مسئولیتی را قبول نکنیم، معروف ها تعطیل نشود.

حجت الاسلام نصوری با تاکید بر لزوم بهره مندی از علم و بصیرت در دین در مقابل کج اندیشی ها و برداشت های غلط انتظار فرج، گفت: منتظران باید در خود تقوا ایجاد کنند تقوا هم فقط به ذکر و مناجت نیست بلکه تقوا در اقتصاد، تقوا در خانواده، تقوا در عبادات و نهایتا در همه امور زندگی.

وی با تاکید بر لزوم تبعیت از ولی فقیه به عنوان نائب عام امام زمان(عج)، خاطرنشان کرد: عدم سکوت در مقابل ظلم ظالمان از عوامل حرکت رو به جلو در مسیر ظهور و زمینه سازی برای آن است. هر کس باید به قدر وسع برای این زمینه سازی اقدام کند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403