تشریح ساز و کار واگذاری شرکت‌های تابعه وزارت ارتباطات به بورس


تشریح ساز و کار واگذاری شرکت‌های تابعه وزارت ارتباطات به بورس

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ساز و کار واگذاری شرکت‌های حوزه مخابراتی و حوزه فناوری اطلاعات به بورس را تشریح کرد.

تشریح ساز و کار واگذاری شرکت‌های تابعه وزارت ارتباطات به بورسبه گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی خبرگزاری صدا و سیما، محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه دیدار معاون اول رئیس جمهور با مدیران ارشد وزارت ارتباطات، در جمع خبرنگاران خبرگزاری صدا و سیما و شبکه خبر درباره ساز و کار واگذاری شرکت‌های تابعه این وزارتخانه به بورس، گفت: در این خصوص دو بخش داریم، یکی شرکت‌های حوزه مخابراتی ماست که مشکل خاصی ندارد و اکنون مجموعه‌ای از شرکت‌ها مانند همراه اول، شرکت مخابرات ایران، شرکت‌های وب، شرکت مبین نت، شرکت افرا نت، در بورس فعالند و مجموعه‌ای از شرکت‌های ما مجدد به بورس می‌آیند که پرونده هایشان را آماده کردند، مانند آسیا تک و شاتل، ممیزی شده اند که به زودی عرضه خواهند شد.
وی افزود: این شرکت‌ها برای تأمین منابع مالی و سرمایه گذاری تلاش می‌کنند، وارد بورس شوند و منابع مالی شان برای توسعه را از بورس تأمین کنند، اما در حوزه فناوری اطلاعات، شرکت‌های استارتاپی ما که اکنون بزرگ شده اند و خودشان لوکوموتیو اقتصادی و پیشران مانند اسنپ، تپسی، دیجی کالا، کافه بازار و دیوار هستند، علاقمندند وارد بورس شوند، تا هم در مکانیزم هایشان شفافیت ایجاد شود و هم نظام ارزش گذاری شان برای تأمین منابع مالی شان ارتقاء پیدا کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: این‌ها با توجه به اینکه مشکلی برای شناسایی ارزش دارایی‌های نامشهودشان وجود دارد، ورودشان به بورس با تأخیر انجام می‌شود، اما پرونده هایشان آماده و برخی کارهایشان هم انجام شده است.
آقای آذری جهرمی، افزود: با حمایت خوب وزیر اقتصاد و مسئولان بورس و با توجه به تکالیف مان در شبکه ملی اطلاعات و همچنین محدودیت‌های ما در تأمین منابع مالی به نظر می‌رسد، ورود این شرکت‌ها در بورس می‌تواند بسیاری از موانع را برطرف کند و فرآیند توسعه شبکه ملی اطلاعات و توسعه اقتصاد دیجیتال را سرعت دهد.
وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضع کسب و کار‌های اینترنتی پس از شیوع بیماری کرونا، گفت: در هر صورت اپراتور‌های ارتباطی ما وضع خوبی دارند و نه تنها آسیب جدی ندیدند بلکه رشد هم داشتند و در این فرآیند نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان خدمات به صورت رایگان برای مردم فراهم کردند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، افزود:، اما شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات ما، دو دسته اند یک دسته مانند خدمات آموزش آنلاین، سلامت و حوزه‌هایی مانند سفارش خرید مجازی که رشد داشته اند و ۱۸ درصد شرکت‌های ما را شامل می‌شود، اما ۸۲ درصد کسب و کار‌های ما ضربه جدی خوردند.
آقای آذری جهرمی با اشاره به اینکه کسب و کار‌های حوزه گردشگری به طور کامل تعطیل شده اند و بزرگترین چالش آن‌ها تأمین منابع مالی برای پرداخت حقوق و دستمزد است، گفت: این کسب و کار‌ها ۱۸ درصد نیروهایشان را تعدیل کردند و اگر حمایت نمی‌شدند تا ۵۰ درصد باید تعدیل نیرو می‌کردند.
وی افزود: اگر بسته‌های جدید حمایتی به این‌ها داده نشود، ممکن است این ۱۸ درصد در طی این فرصت پیش رو و در مدت زمان آینده به ۳۰ درصد برسد که بسیار به بازار و به توسعه اقتصاد دیجیتال ضربه می‌زند، چون نیرو‌های انسانی این حوزه نیرو‌های کیفی و خلاق هستند و مانند دستگاه‌های دولتی یا شرکت‌های حاکمیتی نیستند که با تجمع نیرو مواجه باشند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه گفت: خروج نیرو‌های انسانی از این کسب و کارها، منجر به کاهش فعالیت اقتصادی شان می‌شود.
آقای آذری جهرمی افزود: ما تاکنون یک بسته ۵۰ میلیارد تومانی برای حمایت از این شرکت‌ها داده ایم و یک بسته ۷۰ میلیارد تومانی هم به زودی از منابع داخلی وزارت ارتباطات خواهیم داد.
وی گفت: دولت بسته‌هایی را برای کسب و کار‌های فیزیکی، سنتی و گردشگری دیده، اما برای کسب و کار‌های مجازی حوزه گردشگری چیزی ندیده و این به نظرم نگاهی دوگانه است، زیرا وقتی که مالیات می‌خواهند از این شرکت‌ها بگیرند می‌گویند شما گردشگری هستید و وقتی می‌خواهند تسهیلات بدهند می‌گویند گردشگری نیستید.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: اینگونه نمی‌شود در هر صورت این‌ها از طریق پرداخت مالیات به بودجه کمک می‌کنند و به مردم خدمت می‌دهند و اشتغال آفرین هستند و باید با نگاهی واحد به این‌ها نگریسته شود.
آقای آذری جهرمی همچنین گفت: خوشبختانه امروز معاون اول رئیس جمهور در این جلسه قول مساعدی داد تا چالش‌های این بخش از حوزه اقتصاد دیجیتال حل شود.
افتتاح سه طرح مهم ارتباطات، هفته آینده
وزیر ارتباطات، افزایش ۲۵ درصدی ظرفیت مراکز داده و ایجاد خدمات ابری برای استارتاپ‌ها و طرح هر خانه ایرانی یک ویدئوی اینترنتی را سه طرحی خواند که قرار است هفته آینده به بهره برداری برسد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه دیدار معاون اول رئیس جمهور با مدیران ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع خبرنگاران خبرگزاری صدا و سیما و شبکه خبر افزایش ۲۵ درصدی ظرفیت مراکز داده کشور و ایجاد خدمات ابری برای استارتاپ‌ها و طرح هر خانه ایرانی یک ویدئوی اینترنتی را سه طرحی خواند که قرار است هفته آینده به بهره برداری برسد.
آقای محمدجواد آذری جهرمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا گوشی تلفن همراه ساخت ایران آن طور که وعده داده بودید وارد بازار نشده است؟ افزود: بخش تولید گوشی تلفن همراه با حمایت وزارت صنعت معدن و تجارت پیش می‌رود و تولید آن با مشکلی مواجه نیست، اما برای گرفتن بازار از بانک مرکزی درخواست بسته حمایتی کرده ایم که به صورت وام‌های کم بهره در اختیار اپراتور‌ها قرار گیرد.
وی گفت: بر این اساس اپراتور‌ها این گوشی‌ها را تمام قسط و باندل شده با سیمکارت تحویل متقاضیان می‌دهند و اقساط از طریق قبض‌های ماهیانه کسر می‌شود.
وزیر ارتباطات اضافه کرد: بانک مرکزی باید مابه التفاوت نرخ این سود را از بودجه تامین کند و از طریق سازمان برنامه در حال پیگیری هستیم و آقای رئیس جمهور هم دستور دادند و با وجود تنگنا‌های بودجه‌ای که در شرایط کنونی داریم با توجه به اهمیت موضوع در حال پیگیری هستیم.
آقای آذری جهرمی در پاسخ به سوالی درباره جزئیات سه طرحی که وعده داده شد هفته آینده به بهره برداری می‌رسد افزود: رهبر معظم انقلاب پس از گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دستور جدی دادند که همه دستگاه‌ها برای تکمیل زیرساخت ارتباطی و اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات ورود کنند و ایشان به ما ماموریت دادند که طرح جامع شبکه ملی اطلاعات را تهیه کنیم که در مدت دو ماه کار فشرده این طرح به شورای عالی فضای مجازی رفت و بخش‌های مهمی از آن به تصویب رسید.
وی گفت: یکی دیگر از دستورات مهم ایشان این بود که بخش باقیمانده از زیرساخت‌های ارتباطی و خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات تسریع می‌شود که با همکاری مرکز ملی فضای مجازی نشست‌های مختلفی در این خصوص برگزار شده است.
آقای آذری جهرمی گفت: بر همین اساس از هفته آینده طرح‌هایی که از دیماه آغاز کردیم به بهره برداری می‌رسد و مهمترین آن افزایش ۲۵ درصدی ظرفیت مراکز داده کشور است که این اقدام با ۱۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام می‌شود.
وی افزود: زیرساخت‌های خدمات ابری هم بعنوان یکی دیگر از نیاز‌های توسعه فناوری اطلاعات در برنامه ماست که ما در سال گذشته آماج تحریم‌های ظالمانه آمریکا بودیم و خیلی از کشورها، خدمات دهی شان را به کسب و کار‌های ایرانی متوقف کردند دو شرکت در ایران در این حوزه کار می‌کردند که نقایصی وجود داشت و شرکت سومی، محصولی را آماده کرده که بر اساس آن می‌تواند خدمات زیرساخت ابری را به شرکت‌ها ارائه کند.
وزیر ارتباطات گفت: یکی از مسائل مهم در این فرآیند این بود که شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌ها به محض اینکه کارشان را شروع می‌کردند از اولین نیازمندی هایشان سرور بود.
وی افزود: با این زیرساخت ارائه سرور‌ها محقق شد و ما همزمان با افتتاح این پروژه به همه استارتاپ‌هایی که در طرح نوآفرین ثبت کرده اند به یک ظرفیت، سرور‌های رایگان بعنوان بسته حمایتی می‌دهیم ضمن اینکه در حوزه خدمات ابری هم خودکفا می‌شویم و تحریم‌ها در حوزه خدمات ابری روی ما اثر نخواهد گذاشت و به استقلال در این عرصه می‌رسیم.
وزیر ارتباطات گفت: موضوع سوم بحث تقویت محتوا در شبکه ملی اطلاعات است و در هر صورت سرگرمی از مسائل مهمی است که مردم در فضای مجازی دنبال می‌کنند و اگر ما محتوای مناسب و متناسب با سرگرمی تولید نکنیم دچار آسیب‌های فرهنگی که مطرح می‌شود خواهیم شد.
وی با اشاره به ظرفیت بسیار بزرگ جامعه هنری و فرهنگی کشور اضافه کرد: در هر صورت ظرفیت سینما و صدا و سیما به علت محدود بودن کنداکتورهایشان محدود است، اما فضای مجازی این محدودیت‌ها را ندارد و تقویت تلویزیون‌های اینترنتی و خانگی می‌تواند این خلا را پر و بخشی از نیازمندی‌ها را برطرف کند.
وزیر ارتباطات گفت: بر همین اساس با همکاری مرکز ملی فضای مجازی طرحی با عنوان ”هر خانه ایرانی یک ویدئوی اینترنتی“ به بهره برداری می‌رسد که تا پایان امسال ۵ میلیون اشتراک ویدئوی اینترنت خانگی خواهیم داشت که مردم می‌توانند از طریق تلویزیون اینترنتی در منازل از محتوای آن استفاده کنند.
وی افزود: این اقدام اقتصاد بزرگی را برای هنرمندان کشور و تولید کنندگان محتوای خوب ایجاد می‌کند و ۵ میلیونی مشترکی که هم اکنون در حوزه تولید محتوا، سریال و فیلم ایجاد می‌شود سه برابر ظرفیت اقتصادی فعلی است بنابراین حوزه محتوا، چرخ اقتصاد را به راه می‌اندازد و مردم نیازمندی‌های خود را در خانه تامین می‌کنند و بسیاری از آسیب‌های فرهنگی که مورد نگرانی علما، متدینان و خانواده هاست از بین می‌رود.
وی گفت: ما حدود ۸۰ میلیارد تومان در این طرح تشویقی و در بحث اینترنت خانگی سرمایه گذاری می‌کنیم تا بتوانیم اشتراک را به صورت رایگان به مردم بدهیم و هفته آینده این طرح با حضور رئیس جمهور به بهره برداری می‌رسد.
وزیر ارتباطات درباره تکمیل زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات هم خاطرنشان کرد: در خردادماه از جنبه‌های مسائل پدافندی و توسعه زیرساخت‌های فناوری، مرکز داده بزرگی در تبریز افتتاح می‌شود و یک مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات نیز مردادماه در تهران راه اندازی خواهد شد.
وی گفت: ظرفیت لازم برای موتور‌های جستجو و پیام رسان‌ها تهیه می‌شود و در اختیارشان قرار می‌گیرد که این‌ها می‌تواند مشکلات اقتصادی را برطرف کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی