از «کشته شدن رئیس بانک استقراضی» تا «پریدن قیمت خودرو از بازار مجازی»


از «کشته شدن رئیس بانک استقراضی» تا «پریدن قیمت خودرو از بازار مجازی»

موضوع اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و هشتمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و هشتمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

28 اردیبهشت 1294، رییس بانک استقراضی روس در اصفهان که سمت سرقنسولی آن کشور را نیز دارا بود نیمه ‌شب به ضرب شش گلوله به قتل رسید. در همان شب رییس مالیه اصفهان که بلژیکی بود ترور شد.

28 اردیبهشت 1300، قانون ثبت اسناد و تاسیس اداره آن در 142 ماده تنظیم و به مرحله اجرا درآمد.

28 اردیبهشت 1307، طی موافقتنامه ای مقرر شد دولت انگلیس گمرکات جنوب ایران را در ازاء دریافت مبلغ دو میلیون لیره به دولت ایران بازگرداند.

28 اردیبهشت 1330، دولت آمریکا در مورد ملی شدن صنعت نفت ایران بیانیه ‌ای انتشار داد و تصمیم یک طرفه ایران را خلاف عرف و مقررات بین ‌المللی دانست.

28 اردیبهشت 1336، امیراسدالله علم طی یک مصاحبه مطبوعاتی موجودیت حزبی را به نام «حزب مردم» اعلام کرد و در تشریح مرامنامه حزب افزود که این حزب طرفدار سهیم کردن کارگران در سود کارخانه‌ ها و تقسیم زمین بین کشاورزان و برابری حقوق زن و مرد می‌ باشد. علم در این مصاحبه سازمان حزب را بازگو کرد و مسوولان حزب را معرفی کرد.

28 اردیبهشت 1339، اساسنامه شرکت ملی نفت ایران به تصویب رسید.

28 اردیبهشت 1342، شرکت شیلات جنوب با مشارکت وزارت دارایی و چند سازمان دیگر تشکیل شد.

28 اردیبهشت 1344، نمایشگاه بازرگانی و صنعتی شوروی در تهران با حضور وزیر بازرگانی خارجی شوروی و امیرعباس هویدا افتتاح شد.

28 اردیبهشت 1345، تیمسار سپهبد ریاحی وزیر کشاورزی در پایان جلسه کنفرانس کشاورزی گفت: طرح قانون کار کشاورزی تهیه شده و پس از مطالعات نهایی، تسلیم مجلس خواهد شد تا مورد تصویب قرار گیرد. او ادامه داد: مساله ‌ای که باید مورد توجه دستگاه ‌های بیمه کشور قرار گیرد طرح بیمه کشاورزی و بیمه دام است که ان ‌شاءالله مورد توجه واقع خواهد شد.

28 اردیبهشت 1347، یک هیات اقتصادی از آلمان تحت ریاست وزیر اقتصاد آن کشور وارد تهران شوند.

28 اردیبهشت 1355، بین ایران و بلغارستان یک قرارداد برای حمل ‌و نقل کالا و مسافر بین دو کشور به امضا رسید. همچنین در همین روز، نخست وزیر رومانی برای پاره‌ ای مذاکرات و عقد قرارداد اقتصادی وارد تهران شد.

28 اردیبهشت 1357، روزنامه لوماتن چاپ فرانسه در گزارشی نوشت میزان خریدهای تسلیحاتی شاه از آمریکا به سالی 10 میلیارد دلار می رسد. ایران بیش از نیمی از سلاحهای صادراتی آمریکا را وارد می کند و عملاً به بزرگترین خریدار جنگ افزارهای آمریکایی تبدیل شده است. همچنین در این روز، بین محمد یگانه و اسکاچکرف موافقتنامه ‌ای امضا شد. به موجب این موافقتنامه ظرفیت کارخانه ذوب‌آهن از 600 هزار تن رقم فعلی به یک میلیون و 900 هزار تن در سال افزایش خواهد یافت.

28 اردیبهشت 1389، با تصویب شورای عالی اداری، با ادغام شرکت سهامی دارویی و تجهیزات پزشکی کشور با مرکز توسعه غذا و دارو در وزارت بهداشت،‌ درمان وآموزش پزشکی، سازمان غذا و دارو تشکیل شد.

28 اردیبهشت 1390، آمریکا بانک صنعت و معدن ایران را تحریم کرد.

28 اردیبهشت 1391، معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد از جمع‌آوری ماهانه ۱۵ میلیارد تومان صدقه در کشور خبر داد و گفت: بیشترین کمک به نیازمندان در استان تهران، فارس، آذربایجان شرقی، اصفهان و خراسان رضوی است.

28 اردیبهشت 1393، با مصوبه شورای عالی هواپیمایی، آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، عملیاتی شد.

28 اردیبهشت 1394، فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرد: پیش‌نویس راه‌اندازی پلیس اقتصادی تقدیم وزیر امور اقتصادی و دارایی شده است و به محض اعلام نظر وی این پلیس راه‌اندازی خواهد شد. سردار سرتیپ پاسدار حسین اشتری در جمع خبرنگاران افزود: قرار است وزیر امور اقتصادی و دارایی در این زمینه پاسخ دهد که اگر پاسخ او به دست ما برسد با هماهنگی‌های لازم این پلیس راه‌اندازی خواهد شد که تاثیر مثبتی در پیگیری جرائم اقتصادی دارد.

28 اردیبهشت 1395، نمایندگان مجلس در جلسه علنی پارلمان و در ادامه بررسی مواد ارجاعی لایحه تنظیم برخی احکام برنامه‌های توسعه‌ای کشور، با تصویب ماده‌ای مقرر کردند مدیران سازمان‌های مناطق آزاد به‌ نمایندگی از طرف دولت، بالاترین مقام منطقه محسوب شوند. براساس این مصوبه، به‌منظور ساماندهی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و ایفای نقش موثر آنها در تحقق اهداف سند چشم‌انداز بیست ساله نظام، اعمال مدیریت یکپارچه و ایجاد رشد اقتصادی مناسب در این مناطق، مدیران سازمان‌های مناطق آزاد به‌نمایندگی از طرف دولت، بالاترین مقام منطقه محسوب می‌شوند و تمامی وظایف، اختیارات و ‌مسوولیت‌های دستگاه‌های اجرایی دولتی مستقر در این مناطق به‌استثنای نهادهای دفاعی و امنیتی به‌عهده آنها است.

28 اردیبهشت 1398، با توجه به روند افزایشی قیمت در نیمه اردیبهشت سال‌جاری، مسوولان و سیاست‌گذاران بخش خودرو علت اصلی این مساله را فعالیت دلالان در سایت‌های درج آگهی عنوان کردند و معتقد بودند واسطه‌ها با حضور در فضای مجازی و ثبت آگهی اقدام به قیمت‌سازی در بازار می‌کنند. از این رو با هماهنگی‌های صورت گرفته با پلیس فتا مقرر شد ثبت آگهی در این سایت‌ها نظام‌مند شود. به همین منظور آگهی‌های خودرو از سایت‌ها برای چند روز حذف شد تا سازوکار ثبت آگهی تدوین شود.اعلام قیمت از سوی اتحادیه نمایشگاه‌داران به‌صورت روزانه و درج قیمت در سایت‌ها نهایتا ۳ درصد بالاتر از قیمت اعلام شده اتحادیه، فرمولی بود که برای آگهی‌های خودرویی در سایت‌ها تعریف شد.

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا