کمک مومنانه معبر رسیدن به سنخیت با جامعه عصر ظهور است/مواسات شرط انتظار است


کمک مومنانه معبر رسیدن به سنخیت با جامعه عصر ظهور است/مواسات شرط انتظار است

حجت‌الاسلام کلباسی مواسات و کمک مومنانه معبر رسیدن به سنخیت با جامعه عصر ظهور است، گفت: این شرط اساسی انتظار است که منتظرانِ عدالت، امنیت، غنا و رفع فقر و جهل در دولت کریمه باید این الگوها را در جامعه منتظر پیاده کنند.

حجت الاسلام والمسلمین «مجتبی کلباسی» در گفتگو با خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان درباره نقش مواسات و همدلی و کمک مومنانه در زمینه سازی برای ظهور و حرکت به سمت جامعه مهدوی، اظهار کرد: مقوله انتظار و جامعه منتظر چارچوب ها و تعاریف خاصی دارد تا جامعه منتظر خود را از نظر معیارها برای آن حرکت بزرگ یعنی ظهور آماده کند.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم ادامه داد: در این میان بحث انفاق و مواسات و دستگیری از دیگران جزء شرایط اولیه و پایه های اساسی ایمانی در جامعه منتظر است، به قدری این مطلب اهمیت دارد که خداوند در سوره مبارکه بلد می فرماید: «وَمَا أَدْرَاکَ مَا الْعَقَبَةُ* فَکُّ رَقَبَةٍ* أَوْ إِطْعَامٌ فِی یَوْمٍ ذِی مَسْغَبَةٍ* یَتِیمًا ذَا مَقْرَبَةٍ* أَوْ مِسْکِینًا ذَا مَتْرَبَةٍ».

وی تصریح کرد: گردنه یعنی معبر سختی که با دشواری می توان از آن عبور کرد و در این آیات از آزاد کردن برده ها و در روز گرسنگى طعام‏ دادن به یتیمى خویشاوند و یا بینوایى خاک‏نشین به گردنه تعبیر شده است.

حجت الاسلام کلباسی تاکید کرد: بنابر این فرد و جامعه منتظر نمی توانند برابر نیازهای افراد و گروه هایی که در جامعه هستند، اساساً بی تفاوتی با ادعای انتظار، مقبول و مسموع نیست اینکه انسان ببیند و بداند و دریابد نیازمندانی اطراف او هستند و نسبت به آن عکس العمل نداشته باشد.

وی در ادامه بیان کرد: این شرط اساسی انتظار است که منتظران عدالت و امنیت و غنا و رفع فقر و جهل در دولت کریمه باید این الگوها را در جامعه منتظر پیاده کنند.

این کارشناس مهدوی ابراز کرد: وقتی می توانیم به سمت جامعه آرمانی حرکت کنیم که نسبت و تناسب مان را با آن جامعه موعود مشخص کنیم، تغییرات یک‌شبه رخ نمی دهد و جامعه منتظر در طلب آن جامعه ایده آل باید خود را شبیه آن کند.

وی اضافه کرد: چون تحولات بنیادین تدریجی و در بستر تاریخ رخ می دهند و باید به اوج برسند تا با جامعه مطلوب و ایده آل مهدوی سنخیت بیابند. معنویت و مواسات و کمک مومنانه و انفاق در حق محرومان همه معبر برای رسیدن به این سنخیت است.

حجت الاسلام کلباسی با بیان اینکه حدود 500 آیه در قرآن به تبیین انفاق و مواسات اشاره دارد، خاطرنشان کرد: چنان که می فرماید: «لن تنالوا البرّ حتّی تنفقوا ممّا تحبّون و ما تنفقوا من شى‏ء فإنّ الله به علیم» این یعنی به مطلوب دست نمی یابیم مگر از آنچه دوست می داریم انفاق کنیم.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته