روایت حضرت امیر(ع) از عصر ظهور و نحوه جمع شدن یاران/ عشق به امام زمان(عج) را باید از امیرمومنان(ع) آموخت


 روایت حضرت امیر(ع) از عصر ظهور و نحوه جمع شدن یاران/ عشق به امام زمان(عج) را باید از امیرمومنان(ع)   آموخت

حجت‌الاسلام پاک‌نیا با اشاره به آموزه‌های مهدوی در کلام امام علی(ع)، گفت: اولین صفت منتظران در کلام امیرالمومنین(ع)، ثبات قدم است، ایشان حشر با اهل‌بیت(ع) را از برکات انتظار برشمرده‌اند. عشق به امام زمان(عج) را باید از امیرمومنان(ع) یاد گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت جانسوز مولای متقیان امام علی(ع) و به منظور بررسی مسئله مهدویت و انتظار در سیره کلامی حضرت امیر(ع) با حجت‌الاسلام «عبدالکریم پاک‌نیا»، استاد حوزه علمیه و پژوهشگر و مولف سیره اهل بیت(ع) گفتگویی داشته ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

آیا در آموزه های امام علی(ع) درباره مهدویت و انتظار فرج حضرت بقیه الله الاعظم(عج) تصریحات و پیشگویی هایی وجود دارد؟

درباره موضوع مهدویت در کلام و سیره امیرالمومنین(ع) بحث بسیار گسترده است چراکه ایشان در این باره مطالبی ژرف و گسترده دارند.

برای مثال درباره عصر ظهور و امام مهدی(عج) در حکمت اول نهج البلاغه نکته ای دارند و می فرمایند: آنگاه که وضع چنین شد (آخرالزمان و نشانه های آن پیش آمد و وقت ظهور رسید) و ظلم و بی عدالتی و ستم دیده شد یعسوب الدین (لقب امام زمان(عج) در کلام امیر(ع)) به خشم می آید، آن گاه مومنان و یاران ایشان با شتاب نزد او جمع می شوند همانطور که ابرهای پاییزی به هم پیوسته می شوند.

حضرت(ع) در این حکمت از امام زمان(عج) به یعسوب تعبیر کرده اند؛ «یعسوب» در زبان عرب به معنای ملکه زنبور عسل است، چون روش این حشره کوچک اما بابرکت بسیار مهم است و تاثیری مهم بر هزاران زنبور عسل دارد و محصولی شفابخش تولید می کند که بهترین و بانفع ترین و پاک ترین غذای انسان است، امیرالمومنین(ع) هم از فرزندش حضرت قائم(عج) به دلیل نقش رهبری‌ای که مردم شیرینی آن را خواهند چشید و توام با عدالت، امنیت جهانی و سعادت است به یعسوب تعبیر می کنند چراکه دولت کریمه مهدوی مفیدترین و پاک ترین حکومت های جهان و از انواع آلودگی ها به دور است.

در ادامه همین حکمت، امام علی(ع) به شیوه جمع شدن یاران امام عصر(عج) اشاره و از آن به پیوستگی ابرهای پاییزی تعبیر می کنند یعنی کیفیت حضور آنها برای تشکیل حکومت مهدوی، حکومتی که ثمره آن شهد شیرین عدالت و امنیت برای مردمان در سراسر گیتی است.

در آموزه های حضرت امیر(ع) درباره کیفیت ظهور و شرایط وقوع آن چه تصریحاتی شده است؟

در خطبه 209 نهج البلاغه تصریح شده: عصر ظهور زمانی است که دنیا روی خوش به مردم نشان خواهد داد بعد از آنکه مردم ظلم ها و ستم های بسیار می بینند، دنیا همچون شتری آرام بعد از چموشی و سر باز زدن از سواری دادن، آرام می شود (کنایه از واگذاری حکومت دنیا به اهل بیت(ع)) و در ادامه خطبه حضرت(ع) به آیه ۵ سوره مبارکه انبیاء اشاره می کنند «وَنُریدُ أَن نَمُنَّ عَلَى الَّذینَ استُضعِفوا فِی الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثینَ. «اینجا هم امیرمومنان (ع) اشاره به حکومت و کابینه دولت جهانی مهدوی می کنند که در آن اهل بیت(ع) وارث زمین شده و افراد برتر بر کفر و ظلم جهانی پیروز می شوند و صدای حق به گوش همه می رسد.

«ابن ابی الحدید»، از شارحان اهل سنت نهج البلاغه امیرالمومنین(ع) که معروف ترین شرح را بر این کتاب گرانسنگ نوشته، ذیل این خطبه به تفاوت نگاه شیعه و اهل سنت در مسئله مهدویت اشاره کرده و نوشته است که آنها در اصل مهدویت با ما مشکل ندارند و بر این باورند که روزی زمین به دست منجی از مصائب خود نجات می یابد اما آنها در مصداق و اینکه این منجی فرزند امام عسکری(ع) است با ما دچار اختلاف هستند.

درباره اوصاف امام مهدی(عج) در کلام مولای متقیان(ع) چه روشنگری هایی شده است که به تشخیص حق و ناحق و کذب مدعیان دروغین کمک می کند؟

امام علی(ع) تاکید دارند که خدا به کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام دهند، وعده جانشینی خود در زمین را داده و به آنها آرامش می بخشد و به آیه 55 سوره مبارکه نور اشاره کرده و به صفات حضرت(عج) پرداخته اند و ایشان را دژی محکم معرفی می کنند و خطاب به امام حسین(ع) فرمودند: ای حسین(ع)! نهمین فرزند از نسل تو قائم و دعوت کننده به حق است، دین را که آشکار نشده بود آشکار می کند و عدالت را در عالم می گستراند.

حضرت اباعبدالله الحسین(ع) از پدرشان پرسیدند: آیا مهدویت و ظهور واقع خواهد شد؟ امام علی(ع) در پاسخ فرمودند: سوگند به خدایی که محمد(ص) را به رسالت مبعوث کرد و بر همه مخلوقات برتری بخشید، او ظهور خواهد کرد بعد از غیبت و حیرتی که جز مخلصین بر آن باقی نمی مانند که ایمان در دل هاشان است و بواسطه روح القدس تایید شده اند. (کمال الدین شیخ صدوق).

درباره اوصاف منتظران و سبکی از زندگی که بتوان به آن اطلاق منتظرانه کرد، چه بیاناتی از مولای متقیان(ع) بر جای مانده که به طی صحیح مسیر انتظار کمک می کند؟

اولین صفت منتظران در کلام امیرالمومنین(ع)، ثبات قدم است که بسیار اهمیت دارد یعنی آنها در عهدی که با خدا بسته اند، دچار تزلزل نمی شوند و با وزش بادهای روزگار به این سو و آن سو نمی روند. از این رو، حضرت امیر(ع) بر اخلاص و ثبات قدم منتظران بسیار تاکید و تصریح دارند: اینها روز قیامت با من و در کنار من خواهند بود؛ یعنی حشر با اهل بیت(ع) از خواص و برکات انتظار است.

امام علی(ع) در دعایی بیان می کنند: بار خدایا غیبت او را پایان بخش غم ها قرار بده و به واسطه او شکاف ها و نفاق ها را از امت بردار ... چقدر من مشتاق دیدار او هستم؛ سپس به سینه شان اشاره کردند و آه سردی کشیدند و فرمودند: وه که چقدر مشتاق دیدار او هستم.

این اشتیاق برای منتظر بسیار مهم است کسی که منتظر دیدار حضرت(عج) است نباید اعمال و رفتارش با منویات حضرت حجت(عج) در تضاد باشد عاشق بودن را باید از امیرمومنان(ع) فرا گرفت.

اینکه صبح ها بعد از نماز، دعای عهد می خوانیم یعنی ما عاشق حضرت مهدی(ع) هستیم و باید کاری کنیم که با بیعت ما سازگار باشد. منتظر واقعی هر روز با امام عصر(عج) در ارتباط است و خود را در محضر ایشان می بیند وهر لحظه به یاد و ذکر ایشان است.

محبان امام علی(ع) برای زمینه سازی و حرکت به سوی ظهور چه رسالتی دارند؟

اگر از غدیر صحبت می کنیم کمال آن در عصر ظهور خواهد بود اگر برای غدیر جشن می گیریم باید برای ظهور آماده شویم. باید از آلودگی ها خود را دور نگاه داریم و با دانش و بصیرت و خودسازی برای تحقق آینده ای روشن در عصر ظهور تلاش کنیم و این فرموده نبوی است که فرمودند: منتظران واقعی برای حکومت مهدی(عج) شب و روز تلاش می کنند (یعنی در زمینه سازی برای ظهور فعال و مشتاق هستند).

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر