نسبت آرمان های انقلاب اسلامی؛ تمدن نوین اسلامی و ظهور


نسبت آرمان های انقلاب اسلامی؛ تمدن نوین اسلامی و ظهور

مبینی مقدس با تبیین و بازخوانی نسبت آرمان های انقلاب اسلامی، تمدن نوین اسلامی و ظهور گفت: «ناامیدشدن مردم از مکاتب مادی و امیدوارشدن به مکتبی الهی» و «تربیت نیروی لازم» دو شرط اساسی برای ظهور است.

«مجید مبینی مقدس» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، در تشریح نسبت انقلاب اسلامی، تمدن نوین اسلامی و ظهور اظهار داشت: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، «تحقق تمدن نوین اسلامی» و آمادگی برای «ظهور»، به عنوان آرمان های انقلاب اسلامی معرفی شده است.

عضو انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه افزود: پرسش مهم آن است که انقلاب اسلامی در چه سازوکاری می‌تواند مأموریت آمادگی برای ظهور را به انجام برساند و اساسا چه نسبتی میان تحقق تمدن نوین اسلامی و ظهور وجود دارد؟

این پژوهشگر پژوهشکده باقرالعلوم(ع) گفت: برخی نسبت انقلاب اسلامی در ایران را با انقلاب اسلامی مهدوی در جهان به درستی درنمی‌یابند و با عبارت کلیشه‌ای مقدمه‌سازی و زمینه‌سازی ظهور، از آن می گذرند و اینکه دقیقاً این انقلاب اسلامی چگونه و در چه مکانیسمی می‌تواند مقدمه‌ساز آن انقلاب جهانی اسلامی باشد، مورد توجه لازم قرار نمی‌گیرد.

وی افزود: از این منظر، تحقق تمدن نوین اسلامی در ایران اقدامی به موازات ظهور فهم می‌شود که می توان آن را «انتظار موازی» نامید، در انتظار موازی، تحقق عدالت در ایران صرفاً یک فریضه دینی تلقی می‌شود که باعث رضایت امام موعود(عج) خواهد شد و در نتیجه این نگاه، انتظار و مهدویت، به امری شعاری و تشریفاتی فروکاسته ‌شود و ظرفیت تحول و جریان‌سازی اجتماعی را از دست ‌می‌دهد.

مبینی مقدس گفت: اگر چگونگی مقدمه بودن انقلاب اسلامی در ایران برای رخ دادن انقلاب جهانی اسلامی به روشنی تشریح شود، می‌توان در جامعه ایران و به ویژه در جوانان عدالت‌خواه، انگیزه‌بخشی مضاعفی برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی به وجود آورد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر این که ظهور دارای دو شرط بنیادین است، گفت: این دو شرط، یکی «ناامیدشدن مردم از مکاتب مادی و امیدوارشدن به مکتبی الهی» و دیگری «تربیت نیروی لازم» است و انقلاب اسلامی باید برای تحقق هر دو برنامه‌ریزی کند، چرا که هریک بدون دیگری ناقص است و موجب تحقق ظهور نخواهد شد.

مبینی مقدس با اشاره به عوامل و زمینه‌های تحقق شروط یاد شده افزود: شرط اول یعنی ناامیدی از مکاتب مادی، با عواملی از جمله تبدیلشدن ایران اسلامی به الگویی برای جهانیان و نیز صدور ارزش‌های انقلاب اسلامی میسر خواهد شد و شرط دوم یعنی تربیت نیرو نیز با عواملی از جمله تحقق عدالت اجتماعی در جامعه ایران محقق می‌شود.

وی تصریح کرد: این عوامل زمینه‌ساز همگی ذیل تمدن نوین اسلامی شکل می‌گیرند، بنابراین می‌توان گفت ایجاد تمدن نوین اسلامی مقدمه ظهور حضرت موعود(عج) است و انقلاب اسلامی در صورت استمرار مقاومت و تحقق آرمان تمدن نوین اسلامی می‌تواند زمینه ظهور را فراهم آورد و شروع تاریخ جدیدی را در جهان رقم زند.

پایان پیام/694

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مزایای مهندسی معکوس در جنگ چیست؟