بهترین مقدرات شب قدر، فرج امام زمان(عج) است/ در این شب‌ها با وساطت ولی‌عصر(عج) به در خانه خدا برویم


بهترین مقدرات شب  قدر، فرج امام زمان(عج) است/ در این شب‌ها با وساطت ولی‌عصر(عج) به در خانه خدا برویم

حجت‌الاسلام حائری‌پور با بیان‌اینکه شب قدر، شب امام زمان(عج) است، گفت: در این شب‌ها با وساطت حضرت(عج) به در خانه خدا برویم و تقدیر بهترین تقدیرها را از او بخواهیم، بهترین تقدیر برای عالم و شیعیان، فرج است.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، به تصریح روایات و نیز تفاسیر معتبر قرآن بین شب قدر و امام زمان(عج) ارتباطی عمیق و تنگاتنگ وجود دارد و مقدرات انسان ها در این لیالی به محضر مقدس حضرت بقیه الله الاعظم(عج) رسیده و با امضای ایشان محکم می شود. از این رو، به مناسبت فرا رسیدن شب های قدر و به منظور بررسی فلسفه این ارتباط با حجت الاسلام «محمدمهدی حائری پور»، استاد حوزه و کارشناس مهدویت گفتگویی داشته ایم که در ادامه تقدیم حضورتان می شود:

چه عواملی سبب عظمت شب قدر شده و این همه اوصاف و ویژگی های منحصربفرد را به آن می بخشد؟

شب قدر بهترین شب سال است و قرآن کریم از آن تجلیل فوق العاده ای دارد و آن را برتر از هزار ماه معرفی می کند. شب قدر، شب نزول قرآن کریم است چنان که در سوره مبارکه قدر می فرماید: «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ» که این تصریح، عظمت این شب را نشان می دهد.

نکته سوم آنکه در همین سوره می فرماید: «تَنَزَّلُ الْمَلَائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ» یعنی فرشتگان و روح (منظور جبرائیل امین) به زمین نزول کرده و مقدرات عالم را پایین می آورند و این شب تا طلوع فجر در سلامت است.

اینها نشان از اهمیت این شب دارد به ویژه آنکه در این شب قرار است تقدیرات انسان ها و عالم تقریر شود لذا به ما گفته اند در این شب دعا و تضرع کرده و از گذشته تان توبه کنید این یعنی تقدیرات ما بی ارتباط با رفتار ما نیست اینکه بنده ای در این شب بیدار باشد و از خدا تقدیر بهتر را بخواهد، بسیار موثر است.

نکته آنکه بسیاری اوقات ممکن است در ذهن ما این باشد که به دلیل گناهان و تقصیرات شاید دعاهای ما مستجاب نشود که این مسئله صادق نیست و شب قدر شب دعا و تضرع و عرض درخواست ها به درگاه خدا است.

چه ارتباطی بین شب های قدر و وجود مقدس امام زمان(عج) وجود دارد که بر انس و ارتباط با حضرت(ع) در این شب ها بسیار تاکید شده است؟

باید توجه داشت شب قدر، شب امام زمان(عج) است یعنی ملائکه مقدرات را به محضر امام زمان(عج) عرضه می کنند تا به امضای حضرت حجت(عج) برسد لذا باید همانطور که به در خانه خدا می رویم، ارتباط و توسل به امام زمان(عج) داشته باشیم چون ایشان صاحب شب قدر و تجلی رحمت الهی در زمین هستند. یعنی باید برای بهره گیری از رحمت الهی با حضرت ولیعصر(عج) ارتباط بگیریم.

چرا مقدرات عالم و انسان ها در شب قدر به امضای امام زمان(عج) می رسد؟

چون ایشان امام زمان ما و ما ماموم و رهرو حضرت(عج) هستیم و به تعبیر ساده تر ایشان به عنوان حجت خدا و انسان کامل و واسطه فیض همه عالم و اساساً به اراده خدا همه کاره عالم هستند و امور باید به امضای ایشان برسد.

خداوند اراده کرده که بندگان برای طاعت از او، از نماینده اش در زمین یعنی امام اطاعت کنند چنان که در زیارت شریف «جامعه کبیره» می خوانیم: «مَنْ أَطَاعَکُمْ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ». لذا کسانی هم که این شب ها به امیرالمومنین(ع) به سبب همزمانی ایام شهادت حضرت(ع)، ابراز ارادت و محبت می کنند در واقع به خدا ابراز محبت کرده اند.

ارتباط و انس با امام زمان(عج) از نظر تقریر بهتر تقدیرات ما و رقم خوردن آنچه بهتر است برای ما، چه تاثیری دارد؟

باید در این شب ها امام زمان(عج) را از خودمان راضی نگاه داریم با مرور و بازبینی پرونده اعمال و رفتارمان با عذر تقصیر و خضوع و انابه و توبه و با وساطت امام زمان(عج) به در خانه خدا برویم.

این واسطه بودن حضرت(عج) در درگاه الهی سند دارد؛ در اواخر زیارت «جامعه کبیره» می خوانیم: ای ولی خدا (امام عصر(عج)) من که به درِ خانه خدا آمده ام گناهانی بر دوش دارم و اینها بخشیده نمی شود مگر اینکه شما از من راضی شوید.

امام عصر(عج) به عنوان پدر امت از هر کسی بر ما مهربان تر است و واسطه پاک شدن گناهان ما می شوند. این لحظات انس و توسل و نجوا با امام زمان(عج)، بهترین حالت انس با ولیعصر(عج) است.

در این توبه با حضرت(عج) تجدیدعهد هم می کنیم که وقتی به واسطه فیض شما بخشیده می شوم به مدد شما سعی می کنم دوباره آلوده به گناه نشوم.

در میان مقدراتی که قرار است برای عالم و بشریت در شب های قدر رقم بخورد، فرج و ظهور امام عصر(عج) چه جایگاهی دارد؟

وقتی قرار است مقدرات و آنچه با سرنوشت همه انسان ها و ما ربط دارد، رقم بخورد اگر بررسی کنیم راز سعادت را درمی یابیم که هیچ چیز موثرتر از امر فرج امام مهدی(عج) نیست، این فرج ، فرج مردمان، مومنان و شیعیان است.

وقتی برای امام زمان(عج) فرج رخ دهد و دست شان در عالم باز شود و حکومتشان شکل بگیرد، زمینه سعادت همه انسان ها ازجمله ما شیعیان فراهم می شود. بنابر این، بهترین مقدرات شب قدر، فرج امام عصر(عج) است.

در روایات آمده و خود امام زمان(عج) هم به شیعیان توصیه کرده اند که بسیار برای فرج دعا کنید که به راستی فرج شما در آن است.

فرج و ظهور عین گشایش گره های زندگی ما است در حرکت به سوی خدا شیطان مانع تراشی می کند و این حضرت مهدی(عج) است که شیطان را شکست داده و از بین می برد. از این رو، بهترین دعای شب های قدر، دعا برای فرج امام زمان(عج) است در مفاتیح هم آمده در شب قدر دعای سلامتی حضرت بقیه الله(عج) را بسیار بخوانید.

با چه ادعیه و زیاراتی می توانیم در شب های قدر به امام زمان(عج) نزدیک تر شویم؟

ادعیه بسیار با مضامین عالی برای این انس و استغاثه توصیه شده است در شب های ماه مبارک رمضان در دهه آخر به دعای افتتاح عنایت خاص داشته باشیم چون این دعا از وجود مقدس امام عصر(عج) به ما رسیده و در پایان آن دولت کریمه و حکومت جهانی امام مهدی(عج) را طلب می کنیم که بواسطه امام زمان(عج) همه دعاهای دنیوی و اخروی ما را مستجاب کند.

نماز و دعایی هم که برای همه سال مناسب است در مفاتیح الجنان آمده و ماجرایی جالب دارد (البته مفاتیح فقط دعا را آورده و به این ماجرا اشاره نکرده است).

عالمی در شدت و تالم بود به قدری که حتی توان طرح آن را نداشته است، وی آورده: تا اینکه در عالم خواب یکی از استادانم را در هیبتی زیبا دیدم و با خود گفتم مشکلم را با ایشان مطرح کنم، تا خواستم زبان بگشایم، گفت: برو در خانه خدا برو و به حضرت صاحب الامر(عج) متوسل بشو.

پاسخ دادم: به قدری در تالم هستم که نمی دانم چه بگویم، استادم گفت: وضو بگیر و دو رکعت نماز بخوان و برو زیر آسمان و این دعا را بخوان: «سلام الله الکامل ...».

در این دعا هم به حضرت(عج) عرض ادب و ارادت کرده و هم برای فرج شان دعا می کنیم.

آن عالم می گوید این دعا را خواندم و مشکلم حل شد. عالمان نقل کننده این ماجرا گفته اند ما بارها این توسل را داشتیم و نتیجه گرفتیم. چه خوب است در این روزهای کرونایی و ابتلای جهان به این ویروس منحوس با این نماز و دعا به حضرت(عج) متوسل و متوجه شویم و فرج در مشکلات را از ایشان بخواهیم.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان