حل معضل قیمت دارو‌های گیاهی و مکمل‌ها در آینده نزدیک


حل معضل قیمت دارو‌های گیاهی و مکمل‌ها در آینده نزدیک

معاون اداره کل فرآورد‌ه‌های طبیعی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: ضابطه جدیدی برای قیمت‌گذاری فرآوده‌های طبیعی و مکمل‌ها تعیین کرده‌ایم.

حل معضل قیمت دارو‌های گیاهی و مکمل‌ها در آینده نزدیک

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، عباس کبریایی‌زاده رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های غذایی رژیمی ایران در سلسله نشست‌های زنده اینستاگرامی در زمینه چالش‌های تولید مکمل‌های دارویی در کشور، گفت: آنچه که در حال حاضر در صنعت تولید مکمل‌های دارویی با آن رو به رو هستیم، چالشی به عنوان تغییر مکرر دستورالعمل‌ها و قوانین است، البته قیمت‌گذاری‌ دارو‌ها نیز در سال‌های اخیر برای ما مشکل‌آفرین شده است.

او تاکید کرد: تعرفه‌هایی که مشخص شده با توجه به افزایش نرخ ارز و هزینه‌های تولید منطقی و درست نیست و باید هرچه سریع‌تر اصلاح شود.

رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های غذایی رژیمی ایران تاکید کرد: در سال جدید دستورالعملی مبنی بر واگذاری امور به اداره استان‌ها ارائه شد که این اقدام نه تنها امور را تسهیل نمی‌کند بلکه چالش‌های بی‌شماری را برای این صنعت ایجاد کرده است، باید در نظر داشت، اداره استان‌ها به این امور آشنایی ندارند.

کبریایی‌زاده بیان کرد: دو ماه از سال ۹۹ گذشت و ما جهشی را شاهد نیستیم و عمده دلیل این رخداد دستورالعمل‌هایی است که مدام تغییر می‌کنند.

او اظهار کرد: بخش‌نامه‌های مکرر باعث می‌شود که کارشناسان شرکت‌ها به امور حاشیه‌ای بپردازند و بخش عمده ساعت کاری خود را به نامه‌نگاری اختصاص بدهند و این اقدام به شرکت‌ها ضربه می‌زند.

تعیین ضابطه‌ای برای قیمت‌گذاری‌های جدید

محمود آل بویه معاون اداره کل فرآورد‌ه های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: برای تعیین قیمت‌گذاری‌های جدید سازمان حمایت درخواست کرده است که ضابطه‌ای تعیین کند و آن را به امضای مدیران برساند که ما این ضابطه را تعیین کرده‌ایم و به این ترتیب مشکل قیمت در آینده نزدیک برطرف می‌شود.

معاون اداره کل فرآورد‌ه های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو گفت: از برگزاری جلسه هم‌اندیشی میان مدیران عامل، سندیکا و سازمان حمایت استقبال می‌کنیم.

آل بویه بیان کرد: در گذشته مبحث قیمت‌گذاری را به سندیکا واگذار کردیم و سازمان حمایت برخی از این ردیف‌های قیمت‌گذاری را قبول نداشت، در جلسه آتی این قیمت‌ها را نهایی می‌کنیم.

او بیان کرد: تا حدی که قانون به ما اجازه بدهد آماده هستیم که امور اجرایی را به سندیکا و انجمن‌های مربوطه واگذار کنیم البته برای تسهیل امور از دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز به عنوان بازوی اجرایی و کمکی بهره می‌گیریم، اما برخی از این دانشگاه‌ها به تازگی وارد این حوزه شده‌اند به همین خاطر، شاید برخی از اقدامات در دانشگاه‌ها با تاخیر انجام شود که در آینده این مشکل را نیز برطرف می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: تامین نیاز بازار و صنایع حد واسط گیاهان دارویی با ۲۳ طرح فناورانه

امکان ترخیص مواد اولیه فراهم نیست

ناصر نقدی، عضو هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های غذایی رژیمی ایران بیان کرد: امسال به عنوان سال «جهش تولید» معرفی شد و برای رسیدن به این هدف ابتدا باید قوانین و ضوابطی را که در کشور وجود دارد به شکلی تدوین و تصویب کنیم که تسهیل‌کننده امور باشد و اقداماتی در جهت روان‌سازی تولید دارویی در کشور انجام بدهیم.

عضو هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های غذایی رژیمی ایران توضیح داد: تحریم‌ها همانند بیماری کرونا برای صنعت تولید داروی کشور مضر و مخرب هستند. ما باید برای مقابله با آن راهکار‌های مفیدی داشته باشیم تا بتوانیم به توسعه مدنظر برسیم.

او تاکید کرد: ضوابط و قوانین به میزانی است که امکان ترخیص برخی مواد اولیه برای ما فراهم نیست، به همین دلیل مدیران باید ضوابط تسهیل را فراهم کنند. در صورتی که این اتفاق به سرعت رخ ندهد نه تنها جهشی نخواهیم داشت بلکه تولید نیز از بین خواهد رفت.

نقدی بیان کرد: موضوع شفافیت‌سازی نیز مطرح است و باید ارز تخصیص داده شده به شرکت‌ها و افراد مشخص شود و اعلام کنند که به چه شرکت‌هایی ارز تعلق گرفته است و چه شرکت‌هایی محروم شده‌اند.

همچنین مسعود عبدالکریمی عضو هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های غذایی رژیمی ایران تصریح کرد: با توجه به تغییراتی که در نهاد‌های مالی، بانکی و اقتصادی کشور ایجاد شده است اگر نتوانیم تصمیمات اساسی بگیریم و به نتیجه درستی نرسیم، این صنعت آینده‌ای نخواهد داشت.

تغییر قیمت‌ها باید به سرعت اتفاق بیفتد

مهرداد علیمیان عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی مطرح کرد: در بحث قیمت‌گذاری مدت‌هاست که منتظر اعلام تغییرات جدید هستیم که این تاخیر با بحث تشویق تولیدکنندگان بسیار متفاوت است و منافات دارد.

او تاکید کرد: در سال یک بار قیمت‌گذاری براساس نرخ نیمایی را انجام می‌دهند در صورتی که این نرخ نیمای امروز با ۶ ماه پیش یا سال گذشته کاملا متفاوت بوده است.

علیمیان بیان کرد: قیمت تعیین شده محصول داخلی ما نسبت به دارو‌های وارداتی همواره قیمت پایین‌تری بوده است و سندیکا را نیز در جریان این امر گذاشته‌ایم البته سندیکا نیز معذوراتی را در زمینه قیمت‌گذاری داشته است که ما همواره از آن تبعیت کرده‌ایم البته سازمان غذا و دارو پشتیبانی خوبی از ما داشته است که اگر این حمایت‌ها نبود ما تنها ۵ درصد سود می‌بردیم و قطعا تولید ما متوقف می‌شد.

او مطرح کرد: جلسات باید مرتب برگزار شود و تغییر قیمت‌ها نیز به سرعت اتفاق بیفتد تا ما متضرر نشویم.

بیشتر بخوانید: تامین ۴۳۶ قلم داروی اساسی در روستا‌ها

در ادامه علی مزیدی مدیرعامل یک شرکت تولیدکننده مکمل‌های غذایی ورزشی گفت: بزرگ‌ترین مشکلی که داریم مبحث قیمت‌گذاری است و هنوز ما پرونده نفرستادیم اما شاهد هستیم که ارز ۳۵ درصد افزایش قیمت داشته است.

او افزود: اگر ما قیمت‌ها را افزایش ۳۰ درصدی بدهیم آیا مصرف‌کننده قدرت خرید دارد؟. ما باید تعاملی نیز با مصرف‌کنندگان داشته باشیم.

مزیدی تاکید کرد: اداره نظارت از ۶ ماه تا یک سال طول می‌کشد تا یک پرونده را بررسی و نظر بدهد و هر پرونده نیز به دست یکی از کارشناسان می‌رسد؛ این موجب شده پروسه پروانه گرفتن سخت‌تر و طولانی‌تر شود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته