همه چیز درباره لیفان X70 خودروسازان بم؛ جدیدترین شاسی بلند لیفان برای بازار ایران


همه چیز درباره لیفان X70 خودروسازان بم؛ جدیدترین شاسی بلند لیفان برای بازار ایران

بازار خودرو ایران این روزها در سخت‌ترین شرایط خود قرار دارد. حدود دوسال از اعمال مجدد تحریم‌ها علیه خودروسازی کشورمان می‌گذرد و در این مدت بسیاری از خودروسازان اروپایی و آسیایی، شرکای ایرانی خود را ترک گفته‌اند. خودروسازان ایرانی نیز در تامین قطعات...

بازار خودرو ایران این روزها در سخت‌ترین شرایط خود قرار دارد. حدود دوسال از اعمال مجدد تحریم‌ها علیه خودروسازی کشورمان می‌گذرد و در این مدت بسیاری از خودروسازان اروپایی و آسیایی، شرکای ایرانی خود را ترک گفته‌اند. خودروسازان ایرانی نیز در تامین قطعات مورد نیاز برای مونتاژ محصولات خود به مشکل خورده‌اند. واردات خودرو نیز به دلیل حفظ ذخایر ارزی کشور، مدت‌هاست که متوقف شده و خبری از محصولات روز جهان در بازار ایران نیست.

بازار خودرو ایران؛ سرزمین چینی‌های جدید
در چنین شرایطی، تنها امید مصرف‌کنندگان ایرانی برای بهره‌مندی از خودروهای جدید، مونتاژ محصولات خودروسازان چینی است که می‌تواند رونق اندکی در بازار بسته و متورم خودرو ایران ایجاد کند. لیفان X70 یکی از این خودروهاست که زمزمه ورود آن به بازار از مدت‌ها پیش شنیده می‌شد و گویا اکنون خودروسازان بم که شرکتی در زیرمجموعه کرمان خودرو است، قصد عرضه آن به بازار را دارد.

از کرمان موتور به خودروسازان بم
محصولات لیفان پیش از این نیز در خطوط مونتاژ کرمان موتور حضور داشتند. در حقیقت قرارداد کرمان موتور و لیفان ناجی این شرکت بود و خودروساز خصوصی کرمانی را از ورشکستگی پس از قطع همکاری دوو و هیوندای نجات داد.
با این حال کرمان موتور در اواسط دهه نود خورشیدی چندان به تولید محصولات لیفان تمایل نداشت. این خودروها در سبد محصولات کرمان موتور رقابت را به خودروهای جک واگذار کردند و در بازار نیز تحت فشار شدید خودروهای ام وی ام قرار داشتند.

همه چیز درباره لیفان X70 خودروسازان بم؛ جدیدترین شاسی بلند لیفان برای بازار ایران

لیفان X70

به همین تولید محصولات لیفان در ادامه به خودروسازان بم واگذار شد که یکی از زیرمجموعه‌های کرمان خودرو است و به مونتاژ جیلی GC6 اشتغال دارد اما همچنان خبری از تولید خودروهای لیفان نظیر لیفان X60 و لیفان X50 نیست. حدود یکسال و نیم است که هیچ محصولی از لیفان به تولید نرسیده و پس از غیبت طولانی حال زمزمه ورود یک شاسی بلند جدید از این خودروساز به گوش می‌رسد.

پرچمدار لیفان در ایران
در صورتی که لیفان X70 توسط خودروسازان بم به تولید برسد، بزرگترین و مجهزترین خودرویی است که تاکنون از برند لیفان در ایران عرضه شده است. لیفان X70 در ابتدا قرار بود زمینه‌ساز تشکیل زیربرند جدید لیفان با اسم جدید باشد اما برنامه‌های لیفان برای تاسیس زیرمجموعه جدید خود به شکست برخورد کرد و محصول جدید این شرکت با نام لیفان X70 به بازار معرفی شد.
لیفان برای خلق خودروهای خود از زبان طراحی مشترک استفاده نمی‌کند که حاصل آن تولید خودروهایی با چهره‌های بی‌ربط به یکدیگر است. البته این موضوع دست طراحان را برای آفرینش هرآن چه مدنظر دارند، باز می‌گذارد. طراحان نیز در ساخت لیفان X70 سعی در خلق کراس‌اوور جذاب و تهاجمی داشته‌اند که بزرگتر از آن‌چه هست به نظر برسد.
ظاهر کلی لیفان X70 همانند دیگر کراس‌اوورهای چینی است که بسیاری از آن‌ها را در طی چندسال اخیر در ایران دیده‌ایم. الگوبرداری از محصولات مطرح آمریکایی، اروپایی و ژاپنی در طراحی‌های اخیر چینی‌ها مشهود است و لیفان X70 نیز چنین رگه‌هایی را در خود جای داده است.

همه چیز درباره لیفان X70 خودروسازان بم؛ جدیدترین شاسی بلند لیفان برای بازار ایران

لیفان X70

برای قسمت پیشرانه، لیفان تنها از یک موتور برای X70 استفاده کرده است. پیشرانه دولیتری تنفس طبیعی به قدرت 141 اسب‌بخار و 185 نیوتن‌متر بهره می‌برد. برای قسمت جعبه دنده نیز از گیربکس اتوماتیک CVT استفاده شده که ترکیب مرسوم اکثر خودروهای چینی است. البته نسخه‌های مجهز به گیربکس دستی نیز وجود دارند که به نظر نمی‌رسد در ایران عرضه شوند. طبیعی است که سیستم انتقال قدرت لیفان ایکس 70 به صورت دیفرانسیل جلو باشد و با توجه به سبک و سیاق اقتصادی خودرو، مصرف ترکیبی سوخت آن حدود 7.7 لیتر در هر صد کیلومتر است.

همه چیز درباره لیفان X70 خودروسازان بم؛ جدیدترین شاسی بلند لیفان برای بازار ایران

لیفان X70

لیفان X70 همانند بسیاری از خودروهای چینی همرده از امکانات و تجهیزات مناسبی بهره‌مند است. از جمله این امکانات می‌توان به مواردی همچون آینه‌های تاشو برقی با گرم‌کن، روکش چرمی فرمان و صندلی‌ها، سنسورهای جلو و عقب، سیستم ورود و استارت بدون کلید، گرم‌کن صندلی‌های جلو و نمایشگر نه اینچی اشاره کرد.

محدوده قیمت و رقبا در بازار ایران
قیمت تقریبی لیفان X70 در بازار کشور همسایه یعنی روسیه، بسته به امکانات و تجهیزات رقمی بین 12 الی 16 هزار دلار برآورد می‌شود که با تبدیل نرخ ارز، پیش‌بینی می‌شود شاهد درج ارقامی بین 250 الی 300 میلیون تومان برای لیفان X70 باشیم. با چنین قیمتی، لیفان ایکس 70 به رقیبی برای چری تیگو 5، جک S5، هاوال H2 و بی وای دی S6 تبدیل خواهد شد. خودروهایی که اکنون به واسطه افزایش شدید قیمت دیگر مشتریان قبلی را ندارند و فروش آن‌ها به شدت کاسته شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...