کارکردهای علوم شناختی و روایت آیینه‌ها از قبض و بسط ‌تصمیم و انتخاب


کارشناس ارشد مشاوره شغلی دانشگاه علامه طباطبایی در یادداشتی ابعاد مختلف مواجهه با ویروس کرونا را بررسی کرد.

بهروز تورانی کارشناسی ارشد مشاوره شغلی دانشگاه علامه طباطبایی در یادداشتی با عنوان «کارکردهای علوم شناختی و روایت آیینه‌ها از قبض و بسط ‌تصمیم و انتخاب » ابعاد مختلف مواجهه با ویروس کرونا را بررسی کرد.
متن کامل این یادداشت به شرح ذیل است:

« روایت ‌های متعدد از یک ‌اتفاق‌ خاص توسط وزارت بهداشتی ‌ها، کادرهای ‌درمانی، هلال‌ احمری ‌ها، مسوولین ‌اجرایی ‌استان‌‌های ‌مقصد و مردم همدل‌ و نگران‌ که به سرعت‌ توانستند روش ‌مراقبت‌ و سلامت‌ اجتماعی را در شهر و دیار خود ترویج ‌دهند در مواجهه با یک‌ میلیون ‌سفر اول و دوم فروردین ۹۹ سفیران ‌بیماری از تهران و مسافرین‌ سایر استان‌ ها در روزهای بعد و موج ‌برگشت به مبداء و مشاغل، مضطرب‌تر می ‌شوند."توهم ‌بدن ‌‌مقاوم و خطای ‌‌بقای" این گروه علی ‌رغم نمایش عدم ‌استقبال‌ عمومی از سفر آنان، آه و افسوس ‌عمومی از هدر رفت اقدامات ‌‌پیشگیرانه در طول ‌راه و شهرهای‌ مسیر، نگرانی از عوارض ‌نادیده ‌انگاری احتمالات افزایش‌ شیوع‌ ویروس و تعجب از مقاومت ‌های ‌رایج، آشفتگی ‌ذهنی و تضاد انتخاب و"توهم‌ کنترل" آنها، در سایر وقایع احتمال تکرار دارد.

من از خیره‌ کش فراق هنوز دیت وصل نستدم دریاب، الله الله که از عذاب سفر به علی ‌الله درآمدم دریاب، دردمندم ز نقل خانۀ آب به گلاب و طبرزدم دریاب خاقانی

دسترسی‌ به اینترنت به دور از تحلیل‌ داده ‌ها و اطلاعات و اینفودمی، افراد را از"خطاهای‌ دسترسی، توجیه‌‌ و بیش‌ اعتمادی به خود"محافظت نکرد و بر خلاف ‌اطلاعات ‌علمی- پزشکی، توصیه ‌های ‌خود مراقبتی، گزارش‌‌ های‌ آماری و اخبار روزانه عمل ‌کردند. براستی نقش ‌مسوولین و مردم در فوت یک ایرانی در هر۱۰-۱۲ دقیقه به دلیل ابتلا به کرونا و امکان ‌طغیان‌ کرونا چه هست؟

احتمال‌ آتش ‌زیرخاکستر کرونا و سایر وقایع، ذهن را متوجه خُلق و ویژگی‌ جمعیت ‌شناختی این گروه و پدیدارشناسی‌ چهارسوهای این ماجرا برای شناخت عوامل ایجاد خطای اعوجاج در صورت ‌‌بندی ‌فلسفی، توهمات‌ معنایابی، مکانیسم‌ های ‌کسب ‌و احساس ‌امنیت ‌و نحوه‌ حضور اجتماعی ‌آنان می‌کند. سوال ‌مهم این است که چگونه با وجود مشاهده ماجراجویی‌‌ و"خطاهای‌ تشخیص، تفسیر به‌ رای‌ و سهل‌انگاری" برخی ‌شهروندان و لزوم توجه به ‌تیپ ‌ها‌ و نیم ‌رخ آنان، سرعت ‌‌ناکافی ‌تطبیق‌ پذیری برنامه‌ مدیریت ‌بحران ‌مسوولین‌ ذیربط در وقایع‌ حساس، راه‌ های ‌نمایش ‌بی ‌توجهی، "خودبینی و خودرایی" نسبت به مصالح ‌عمومی هم‌ میهنان را مسدود نکرده و به‌ جای ‌تقویت ‌مهارت ‌پیشگیری،‌ کماکان انتظار درک‌ شرایط ‌خاص ‌پزشکی و وضعیت ‌اپیدمی ‌جهانی ‌ویروسی‌ ناشناخته و مهلک، ابراز می ‌شود؟

این رفتارها حالتی شبیه ‌جمله کلیدی ‌کارگردانان را با کمی تغییر به یاد می‌آورد. تداعی"صدا، دوربین و حرکت" در وضعیتی دیگر به شکل مشابه "زمینه ‌های ‌ذهنی، خطاهای ‌تصمیم ‌سازی، اصرار به فعالیت ‌های ‌ناهمگون"، لزوم اشتیاق وافر به توسعه کارکردهای ‌تخصصی موثر در مواجهه‌ کامل با وقایع ‌حساس از طریق پروتکل‌ های ‌حرفه‌ای ‌روزآمد را برای مدیریت‌‌ و کنترل بحران یادآور می ‌شود.

فارغند از عالِم و از کار عالَم روز و شب والۀ راه شگرف و غرق بحر منکرند عطار

اکنون که هفته هفتم برنامه فاصله‌ گذاری ‌اجتماعی (مراقبت ‌سلامت و ایمنی ‌اجتماعی واژه جایگزین مطلوب بدلیل هویت ‌اجتماعی‌ مورد علاقه مردم)، نشان از پیگیری‌ ‌اجرایی مدیریت شیوع، نزول بیش از ۵۰ درصدی ابتلای ‌روزانه، بهبودی بالاتر از۸۰ درصدی مبتلایان، پیشرفت ۹۰ درصدی کنترل و مهار تدریجی ‌بحران از طریق قطع زنجیره انتقال‌ ویروس‌کرونا دارد، آنچه می ‌تواند در این مرحله کیفیت ‌مشارکت ‌‌همگانی ‌شدید را حفظ کند، تسهیل متناسب ‌سازی سبک‌ زندگی اعضای‌ خانواده ‌ها و سبک ‌های‌‌ مدیران سازمان ‌ها با شرایط ‌مراقبت ‌اجتماعی، اجتناب از پراکنده ‌کاری ‌اجتماعی و اصلاح راهبرد ناکارآمد‌ ‌بازارهای آزاد است.

پرداخت ‌کامل و جامع به مراحل بهبود سبک ‌‌های زندگی‌ و مدیریت، برنامه ‌های پیوسته‌ای می ‌طلبد. آنچه به عنوان فاز اول و به فوریت می ‌تواند ایفای نقش همگانی را در متناسب ‌سازی سبک ‌زندگی ‌خانوادگی افزایش دهد، تمرکز مدیران ‌حوزه‌های ‌خرد و کلان بر بهبود روش‌ های تصمیم ‌سازی، تصمیم‌ گیری، انتخاب و ارتقای‌ بهره ‌وری ‌فردی- خانوادگی و سازمانی است. بهره‌ از ظرفیت تجربی- دانشی- ارتباطی و آگاهی ‌عموم‌ مردم زمینه ‌های فعال ‌سازی‌ مشارکت ‌‌فرهنگی- اجتماعی ‌همگانی را فراهم می ‌کند. راهکارهای منجر به تحکیم ‌‌احساس‌ عزت‌ نفس والدین و فرزندان خانواده‌ ها و شاغلین و تقویت روحیه با نشاط آنان اولویت دارند زیرا به ‌قول ۱۰۹۰ سال ‌قبل فردوسی حکیم؛ چو شادی بکاهد، بکاهد روان خرد گردد اندر میان، ناتوان. این مصلحت ‌اندیشی در محدودیت ‌زمانی‌ فعلی، دستیابی به افزایش ‌دقت فرآیند تصمیم‌‌ سازی، تصمیم‌ گیری و بهینه ‌سازی ‌انتخاب ‌ها در خانواده‌ ها و سازمان ‌های ‌حمایتی را تسهیل ‌می‌کند.

جمله ‌ای کلیدی تشخیص رفتار، تصمیم‌ سازی و انتخاب درست در شرایط بحرانی را از طریق بازنگری آسان می ‌سازد؛ «اگر به حل مشکل کمکی نمی‌کنید، خود مشکل هستی».

یک میلیون راه احترام به بهینه ‌سازی انتخاب، سبک ‌زندگی و سلامت ‌اجتماعی

ـ مساله ‌یابی و بررسی ‌راهکار‌های‌ کاهش ‌آسیب ‌رفتارهای ‌افراد خطرساز نظیر؛ ارسال پیام‌ های‌ هشدار(عدم ‌اصرار به انکار بیماری و سهل ‌انگاری ‌مراقبت‌ های ‌اجتماعی ‌و ...) با بهره از منابع‌ متنوع ‌فرهنگی باعث افزایش ضریب ‌همدلی و مراقبت‌های‌ اجتماعی و تقویت ‌مشارکت ‌همگانی در موفقیت اقدامات ‌پیشگیری از شیوع یا افزایش ‌تصاعدی ‌آمار مبتلایان به ویروس‌کرونا می‌ شود.

ـ تمرکز متولیان فضای ‌مجازی، پدافند غیر عامل، سازمان ‌مدیریت ‌بحران و ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا در تولید محتوای مهارت هایی نظیر؛ پروتکل‌ های ‌فازی ‌بهبود تصمیم ‌سازی، تصمیم‌ گیری، انتخاب و ارتقای ‌بهره‌ وری سازمان ها

ـ ارسال مداوم پیام‌ های ‌موضوعی موثر روزآمد (توصیف هزینه ‌های ‌متعدد ضدعفونی اماکن شهرها،‌ درمان مبتلایان، انتقال مسافران ‌مبتلا به مراکز درمانی، ضرر و زیان هنگفت استمرار قرنطینه ‌مشاغل، کارخانجات، موسسات، مدارس و دانشگاه ‌ها و ...، مصرف بودجه ‌های عمرانی، پزشکی و ... در صورت"رشد تصاعدی ‌‌آمار مبتلایان"، هزینه ‌های ‌گسترش خدمات در صورت انتقال‌ ویروس در پهنه‌ کشور، تاثیر مشارکت‌ همگانی، خودمراقبتی ‌و قرنطینه ‌خانگی در مدیریت ‌سریع و کنترل بحران سلامت و کاهش اتلاف هزینه ‌ها،"هزینه بالای ریسک‌ طردد"، اطلاع‌ رسانی خدمات سازمان ‌ها، نهادها و وزارت‌ خانه ‌ها و ... در قالب عبارات مستدل، فرهنگی و انگیزشی) به گوشی ‌همراه و ایمیل ‌افراد می‌تواند به ‌روز‌رسانی آگاهی‌ ها و "شفافیت افکار" افراد، کاهش "علت ‌یابی ‌نادرست و ترغیب تعهد" به کاربست‌ نکات ‌بهداشتی و خود مراقبتی ‌افراد را به جای "گروه ‌اندیشی" تسهیل ‌کند تا ضد شرطی ‌کردن نیز تحقق یابد.

ـ بهره‌ برداری هوشمندانه سازمان ‌ها از تجربه‌ های ‌مثبت انیمیشن ‌های فرهنگ‌ ساز نظیر؛ رفتار همیار پلیس در راهنمایی ‌و ‌رانندگی، سفیر سلامت و ... برای حسن ‌مدیریت ‌فضای‌ مجازی

ـ "تقویت‌ هماهنگی‌‌های‌ شناختی‌ عمومی"در برنامه‌‌ های‌ رسانه ‌ملی نظیر؛ فراخوان‌ روایت ‌ایرانی ‌یا بازخوانی‌ جمعی ‌داستان‌هایی نظیر شازده ‌کوچولو، تحلیل‌ فیلم ‌هایی‌ مانند کریستوفر رابین، رابینسون کروزوئه، ... و پویانمایی ‌های ‌مرتبط، روزآمدی کتاب‌باز، طرح پویش و چالش ‌های‌ جذاب و اینگونه خلاقیت‌ های ‌هنرمندان ‌مردمی، اهالی ‌فعال ‌ادبیات ‌و ... می‌تواند راه‌ هگشا باشد.

* بهتر است با توجه به امکان‌ مواجهه با امواج‌ شیوع ‌کرونا و از آنجاکه آحاد مردم و مسوولین در شرایط تصمیم و انتخاب قرار می ‌گیرند، ‌تقویت ‌ذهن ‌آگاهی را با هدف"بازبینی تاثیر نیت و قصد در تصمیم و اقدام به هرگونه فعالیت ‌فردی- خانوادگی و بهینه ‌سازی‌‌ سبک ‌تصمیم‌ سازی ‌و انتخاب ‌سازمان ‌های ‌همکار در مدیریت ‌بحران" بررسی ‌‌‌کنیم. فرآیند تقویت‌ ذهن‌ آگاهی، کاربرد روش گفت ‌‌و شنود و تفکر عمیق‌ برای درک بهتر ماجرایی ‌‌خاص و شتاب روزآمدسازی مهارت ‌پیشگیری ‌مسوولین ذیربط، صاحبان ‌حرف ‌و مشاغل، کارآفرینان ‌و هموطنان است.

ـ در قدم اول این بازبینی، "عوامل مثبت و نتایج مثبتی"را که باعث می ‌شوند شما فعالیت مورد نظرتان( اعم از نحوه همیاری ‌اجتماعی، کم ‌تحملی‌ در مراقبت ‌اجتماعی یا ...) را ترجیح‌ دهید مرور کرده و هر مورد را با یک کلمه نوشته یا برای خود بازگویی کنید. نوشتن این نکته‌ ها، احساس‌‌شما را از گره ‌خوردگی به آن نکات رها و خلاقیت را آزاد می‌کند.

ـ در قدم دوم، عوامل منفی که باعث خودگزینی، توهم‌ عمل یا تمایل ‌هماوردی به جای متناسب ‌سازی فعالیت ‌ها ( با شرایط ‌مراقبت‌ یا ... ) شد و نتایج منفی حاصل این اقدام را مرور کنید. هر نکته را در قالب یک کلمه بنویسید یا برای خود بازگو کنید. ادامه یادداشت ‌نویسی، مرور، بررسی یا تغییر این نکات را آسان کرده و رفتاری سازنده‌ و آموزنده است.

ـ قدم سوم را با ارایه تعبیر ‌جدید واقع ‌بینانه از زمینه‌ های ‌موثر ایجاد تمایل زیاد به فعالیت مورد نظرتان (اعم از سهل ‌انگاری در همدلی و مراقبت ‌اجتماعی‌، یا ...) بردارید. بعد از برداشتن قدم‌ های اول و دوم، لازم است عنوانی کاملاً جدید و متفاوت از نکات و نتایج مثبت و منفی بالا که نشان‌ دهنده‌ گفتگوی ‌درونی صادقانه، نگاه عمیق ‌تر و ریشه ‌یابی برای کشف عوامل محرک فعالیت در شما (کار های نامتناسب شرایط بحران‌ کرونا، سفر یا ...) باشد را بازگو کرده یا بنویسید. یادداشت ‌تعبیر جدید، مانع خطای ‌بازنگری بعدی می‌‌شود.

ـ قدم چهارم را با شناخت پیامدهای ‌مفیدی که اقدام یا فعالیت ‌‌اخیر برای شما و دیگران به ارمغان می ‌آورد، بردارید. اقدامات یا فعالیت ‌های نامتناسب (نظیر؛ اقدام بی ‌موقع یا غیر ضروری علی ‌رغم مخاطرات‌‌ غیرقابل ‌جبران شهری و کشوری متعدد در وضعیت شیوع‌ کرونا)، چه موهبت ‌سازنده ‌ای برای شما یا دیگران به همراه دارد یا چه نقش ‌ویژه ‌ای در بهبود احساس، زندگی ‌شخصی، خانوادگی، شغلی ‌یا سازمانی دارد که تعویق ‌دسترسی به آن موهبت به زمان ‌دیگر، موقعیت ‌مناسب ‌تر و فرصتی ‌ایمن ‌تر ممکن نیست.

ـ پنجمین قدم، مشخص ‌کردن "هسته باورهای ‌تاثیرگذار"در اصرار، تمرکز و پیگیری ‌فعالیت‌ های مورد نظرتان یا هماوردی(با قرنطیه‌، همدلی ‌و مشارکت ‌اجتماعی‌یا ...) است.

در این مرحله حساس در مورد چهار سوال پاسخ ‌های درونی دقیقی بجویید. سوال‌ هایی راجع به؛ منشاء شخصی یا بیرونی اصرار به فعالیت مورد نظرتان، چگونگی وجود اصرار به این اقدام، تاثیرات این اقدام و موارد موثر در اجتناب از این انتخاب ‌مصرانه. پاسخ ‌‌‌های ‌درست شما و تمرکز بر آنها به"توانایی‌ تملک هدایت خود" کمک می‌ کند.

ـ قدم تکمیلی ششم، "بازبینی مسیرها" و "انتخاب‌ های جایگزین" فعالیت‌ های اخیر فردی یا اجتماعی شما (در شرایط بحران و شیوع جهانی ویروس‌کرونا یا ...)، است.

با دقت به گزینه‌ های ‌متعدد که جایگزینی ‌های ‌خوبی برای ‌انتخاب ‌ها،‌ اقدامات ‌پرخطر و کارهای غیرضرور مد نظر یا انجام شده هستند، چگونه ‌می ‌توانید خود، خانواده و افراد‌ ذینفع را با بهینه‌ سازی‌ انتخاب‌ های‌ خود از معرض‌گرفتاری یا ابتلا به خطرسازی (بیماری کرونا یا سایر مخاطرات) دور نگهداشته و نقش ‌سازنده ‌ای در مشارکت ‌فعال ‌اجتماعی در حسن اجرای پروتکل ‌های ‌‌کارآمد ‌پزشکی، همیاری با سازمان ‌های ‌کمک ‌رسان و موفقیت ‌برنامه‌ توانمندسازی بومی- محلی و ارتقای ‌سلامت ‌پزشکی اهالی ‌استان ‌های ‌کشور ایفا کنید؟

در صورت انجام دقیق مراحل بالا به دور از تظاهر به عمل، آگاهانه و بدون مقاومت ‌های مخرب، مسوولیت تصمیم و انتخاب‌ های خود را بر عهده دیگران، شرایط یا محیط نمی ‌اندازیم.

گنج صبر اختیار لقمان است هر که را صبر نیست حکمت نیست سعدی

با نگاه به خطرساز بودن فردگرایی‌ های مورد اشاره برای آحاد مردم در وقایع‌ حساس، فواید و منافع‌ عمومی سرعت انطباق اجتماعی به عنوان یک مزیت ملی مردم ایران در "مواجهه کارآمد با ویروس کرونا" و "مشارکت فعال در مدیریت بحران" نمایان شده و رعایت جدی آن، احترام‌ عملی به تقویت و تثبیت جمع‌گرایی و مراقبت از همیاری ‌ها خواهد بود.

خندق نفس حجاب است و به جنت نرسیم تا جهش از سر این ورطه خندق نکنیم

مزیت ملی سرعت انطباق اجتماعی آنقدر ارزشمند و کارساز است که هر یک از خوانندگان می ‌توانند برای مواجهه مثبت با فرصت ‌های تصمیم ‌گیری و انتخاب در شرایط حساس یا مواجهه با افراد خطرساز، از شیوه"ترغیب سریع بهینه ‌سازی انتخاب"و "سوالات چه، چطور و چگونه" در تکمیل روش‌ های ‌مفید گوناگون ‌خود برای تحقق اهداف ‌متعدد استفاده کنند.

نکوهش مکن چرخ نیلوفری را برون کن ز سر باد و خیره‌ سری را، چو تو خود کنی اختر خویش را بد مدار از فلک چشم نیک اختری را ناصرخسرو

پیشران ‌های روند بهبود و تغییر

احتمال دارد برای رغبت به اجرا و پیگیری مراحل تقویت ذهن ‌آگاهی، تامین پیش‌نیازهایی ‌لازم باشد. پیش‌نیازها مانند پیشران عمل می‌ کنند. گروهی که بر اساس علاقه به فواید باورهای فرهنگی- اخلاقی و آداب‌ دانی، پیشتر زمینه‌ های هفت پیش ‌نیاز اولیه تقویت ذهن ‌آگاهی را در خود، اعضای خانواده یا سازمان ایجاد کرده ‌اند، بیشتر انگیزه‌ های اقدام و عمل را در خود یافته و تقویت می‌کنند. مرور چگونگی آمادگی این گروه در رعایت جدی رفتارهای نیکوی اجتماعی، راه ‌های خود آماده ‌سازی را پیش روی ما نیز قرار می‌دهد. محرز است که افراد، خانواده‌ ها و سازمان ‌های آماده در بهینه ‌سازی انتخاب‌های خود، اهمیتی ویژه به محورهای اصلی زیر قائل می‌شوند تا در مواجهه با زمین ‌لرزه ‌ژئوپلوتیک ‌کرونا موفق باشند.

۱. اهمیت به سرمایه ارتباط ذهنی: بهتر است سرمایه ‌گذاری در طرح ذهن ‌آگاهی را افزایش دهید. چسبندگی یا عادت به انتقادها و ارجح دانستن قضاوت‌های شخصی، مانع بهره برداری کامل از پتانسیل های دو نیمکره مغز شده و به اعتماد و سرمایه ‌گذاری اولیه شما در طرح روشن بینی وضعیت ذهن‌ آگاهی آسیب رسانده و آن را کاهش می‌ دهد. بایستی انتقادهای غیر سازنده، مغرضانه و قضاوت ‌های منفی خود را شناخته و در مسیر مثبت و سازنده هدایت کنید. البته نقد روشنگر منصفانه و تحلیل ‌های پیش ‌برنده و عادلانه، به افزایش سرمایه ‌گذاری‌ و اشتیاق شما در این طرح کمک می‌کند.

زر خٌرد را واله و شیدا کند خاصه مفلس را که خوش رسوا کند جلال‌الدین‌محمد مولوی

۲. پیش‌بینی، بازخورد و اصلاح تدریجی: میل به کامل بودن آغازین در این طرح، شما را از تحرک در مسیر تکمیل تدریجی روش ‌های تصمیم ‌سازی، تصمیم ‌گیری و بهینه ‌سازی انتخاب باز می ‌دارد. به یاد داشته باشید دیکته ننوشته غلط ندارد. پس سرعت آغاز تحرک، پیش‌بینی، بازخوردگیری، تکمیل مداوم تصمیم ‌ها و بهبود انتخاب خود را کُند نسازید.

ای خوشا فریادی از قعر دل بی ‌تاب‌ها تا کند بیدار ما را از پس این خواب‌ها

۳. شناخت نیمه تاریک وجود، مواجهه درست و غلبه بر ترس: نگرانی، دلهره و اضطراب مورد قبول واقع نشدن می ‌تواند باعث توقف تدریجی، دایمی یا انحراف حرکت شود. ‌‌ارتقای تدریجی توانمندی تبدیل حالت اینرسی سکون به اینرسی حرکتی، مانع ترس مخرب می‌ شود. منابع بینش، قدرت و‌ انرژی ‌های ‌گوناگون خود را بشناسید و انرژی ‌های ‌مثبت را گرانبها بدانید و ارزان به انرژی‌ های منفی نفروشید یا هدر ندهید. انرژی ‌های مثبت خود را ذخیره کنید تا منبع حرکت، خوشدلی، پویایی و پیشرفت ‌های متعدد شما و اطرافیان باشند.

تا به کی در خواب غفلت غوطه ‌ور ماندن عبث همتی تا وارهیم از سلطه ناباب‌ها

۴. پرورش هوش هیجانی: هیجان ‌هایی که تمرکز شما بر اهداف و تمایل به فعال بودن را می ‌افزایند و به شما خدمت می ‌کنند، هیجان سبز هستند. هیجان ‌های مسموم اگر افسار گسیخته شوند با ظاهرهایی خوش ‌آیند یا توجیهاتی رنگارنگ به تدریج و نامحسوس، قدرت تشخیص و انگیزه ‌های ‌نیک را گمراه می ‌کنند. تضعیف شما را تا جایی ادامه می‌دهند که با ترحم، بی ‌لیاقتی و فقدان ‌شایستگی رسیدن به اهداف و رویاها را بر شما تحمیل می‌ کنند. دو نوع هیجان سبز و مسموم خود را بشناسید تا اختیارات شما را در فضاهای ارتباطی سلب نکنند و بتوانید با روحیه و سرزنده به دقت از فرصت ‌ها برای ابراز مقاصد و رغبت‌ های خود، پرورش فضایل و تمرکز بر آیین ‌های مهرورزی و معناگرایی به خوبی استفاده کنید.

چند گویی ز همه راز دلم پنهان کن از که پنهان کنم آن را که همه می‌دانند

۵. گرایش ‌های‌ فطری‌ تقویت عقل و احساس: عبور از چهار پل اصلی بالا، شما را به تدریج از مسیر پیراسته ‌سازی ‌عادت‌ ها عبور می‌ دهد. سعی در پیراستگی ابتدا شما را با موانع یا هماوردی ‌‌ها روبرو می‌ سازد. ولی دانش ‌افزایی و تجربه ‌اندوزی مستمر شما را از نیمه تاریک وجود آگاه می‌ سازد و در مسیر نجات از طرح‌ واره ‌ها، گره‌ های ‌درونی و گمراهی ‌بیرونی قرار می ‌دهد.

عقل را اسلحه در جنگ مصائب صبر است او چه مکری که معافی دهد از هر مکروه

مانند تلاش‌ غریزی ‌جنین برای ورود مشتاقانه به دنیای رشد و توسعه ‌فردی، فرصت به نداهای ‌فطری و ویژگی ‌روان ‌شناختی‌ خود موجب"تولد در عشق و خلاقیت"شده و کارها را به خوبی سر و سامان می‌ دهند. وقتی با صبر و باورهای ‌فطری، عزم خود را قوی سازید و راه‌ های شناخت ویژگی ‌های‌ خود را بپیمایید، افزایش ‌تدریجی ‌موهبت‌ها را در وجود خود می‌ یابید. درخشش‌ طلایی آنها در شما احساس ‌رضایت و افتخار درونی ایجاد می‌ کند. به دلیل امکان بازگشت به عادت ‌ها و خاطرات، باید مترصد بازخوردها، اصلاح و حمایت ‌مداوم از جریان بهبود باشید.

باشد از حد به فزون مرکز علم آموزی شخصیت وارسته و صاحب ‌نظری هست یا نیست

۶. رهایی از مارپیچ بن بست: لازم است با طی مستمر مراحل بالا بتدریج به جریان چشمه وجودتان اجازه دهید در سراسر افکار، عواطف، هیجان ‌ها، بینش، باور و ایمان شما جاری شود و راه ‌های عبور از سنگ ‌های وجود را بیابد. آنگاه خیلی بیشتر از آنچه تصور می ‌کردید از نتایج تلاش‌ های خود به دست خواهید آورد. این دستاوردها هدایای پروردگار سخاوتمند و مهربان کائنات به دلیل خودداری شما از مانع ‌تراشی در روند روان‌سازی جویباران حیات ‌بخش هستی و اظهار عملی نیک ‌اندیشی، خیرخواهی و روحیه ‌تعالی ‌خواه است.

تاب خوردم رشته وار اندر کف خیاط صنع بس گره بر خیط خودبینی و خودرایی زدم سعدی

اجرای‌ متوالی‌ فرآیندهای ‌پیشران‌ و ذهن ‌آگاهی از روابط علّی معلولی موثر بر رفتار نابهنجار، دقت ‌‌نظری، توانمندی ‌بهبود رفتارها و تسلط ‌‌عملی در تغییرات ماندگار ‌را تقویت‌ می‌کند.

مسلما اشخاصی که همت ‌عالی خود را صرف تمرکز بر پیشران ‌های ‌صحیح می‌ کنند با درونی ‌سازی مهارت ‌ها و عادت‌ های‌ بهنجار، خود و خانواده را از ورطه ‌های ‌ایرادگیری، رقابت ‌‌منفی، برتری ‌طلبی‌ مفرط، نگرانی، اضطراب، ترس و هیجان‌ زدگی در شرایط ‌بحرانی نجات می‌ دهند. در نتیجه پرورش ابعاد توانایی ‌های ‌فکری‌ و بهره‌ برداری از ظرفیت‌ های هر دو نیمکره مغز، می ‌توانند با ذهن ‌آگاهی ‌کامل، خود و خانواده را متمایل به تقویت مهارت‌ های ‌چند وجهی‌ پیشگیرانه، بهبود سبک ‌زندگی و افزایش‌ رضایتمندی، نشاط ‌درونی و شادابی‌ اجتماعی سازند.
برای اینگونه اشخاص مسیر پیراسته ‌سازی عادات خود و خانواده روندی ‌لذت ‌بخش است زیرا داستان‌ های ‌رهایی فردی- خانوادگی را چونان شعر زیبای ‌چشمه و سنگ می ‌نویسند و در نتیجه اقدام به فعالیت ‌های ‌سازنده و موفقیت در پیشرفت ‌های ‌تدریجی‌ ماندگار، خودباوری، غلبه بر احساس ‌کهتری و احساس ‌عزت ‌نفس را تجربه می ‌کنند. اینگونه اشخاص، خانواده‌ ها‌ و سازمان ‌ها با سازگاری ‌های ‌اجتماعی و رهایی از تله‌ های ‌ذهنی، فرصت‌ های ابراز وجود را آراسته به ابراز خصلت‌ های‌ نیک و جلوه‌ هایی از مظاهر کامیابی‌‌ های ‌راستین در خانواده، سازمان و جامعه می‌سازند. حتماً بارها دیده‌اید که چگونه جوامع مختلف به اینگونه اشخاص خودساخته به عنوان سرمایه‌ های ‌اجتماعی افتخار ‌نموده و روحیه ‌های ‌ملی را تقویت می‌کنند. هنرهای‌ موصوف این‌خیل ‌نستوه و متین در نتیجه تمرکز بر واقعیت ‌های ‌وجودی ‌انسان ایزدخواه، اراده‌ معطوف به معنا، معنایابی ‌در فراز و فرودها، همت‌ عالی، وارستگی از انسدادها و ناکامی ‌ها و مفهوم ‌سازی احوال ‌خوشدلانه، فرهمند و سعادت ‌بخش زندگی، پیام ‌هایی از رویای ‌ساخت ‌سبک ‌های ‌زندگی و مدیریت مردمی دارد؛ تعالی ‌خواه بِشو آنچنانکه هستی متعالی هست.

علت عاشق ز علت‌ها جداست عشق اسطرلاب اسرار خداست

۷. عزت نفس: اعتماد قوی و تمرکز شما بر کشف متوالی ابعاد ‌خویشتن، شناسایی باورهای ‌درونی و شناخت ‌ایمان ‌آسمانی، موجب احساس عزت ‌نفس ‌اصیل می‌ شود. در غیر اینصورت نامتعادل و غیرقابل ‌اعتماد بودن خود را به دیگران نمایش می‌دهید که باعث به ‌هم ‌ریختگی ارتباطات‌ درونی و بیرونی شما می‌ شود. غلبه بر سخت‌گیری ‌های منفی و پذیرش انجام دقیق گام‌ های بالا، شما را در مسیر دوستی با خود، مهرورزی با اعضای‌ خانواده، همدلی با همشهریان و همیاری در طرح بهبود تصمیم‌ سازی، تصمیم‌ گیری و حسن ‌انتخاب قرار می‌دهد. به دلیل ارزش حیاتی اقدام به راه ‌یابی، مفاخر فرهنگی این مرز و بوم همانند خاقانی، محققان ‌راه را بر مسند پادشاهی می‌دانند، زیرا فریفته بازیچه ‌ها و بازیگران دهر نمی‌شوند.

ناز بتان عشوه ‌گر و گلرخان دهر شاید بسیاری کشند ولی ما نمی‌ کشیم. وعده ها و لطف‌های آن حکیم کرد آن رنجور را ایمن ز بیم مولوی

هماهنگی ‌شناختی – اجتماعی چند ده میلیونی

در سوی‌ دیگر ماجرای ‌خاص بحران ‌کرونا، سرعت ‌جذب و هماهنگی‌ شهروندان ‌تهرانی که بیش از سه میلیون سفر حدود ده میلیون ‌تن را در اول و دوم ‌فروردین به تعویق‌ انداختند تحسین ‌برانگیز است. ‌آحاد ‌ملّت بدون آنکه دچار"انباشت ‌انگیزه و خطای ‌همزمانی"سفر با سال ‌نو ‌و سیزده ‌فروردین۹۹ شوند،"رویکرد فعال" خیل‌ عظیمی ‌را در"بهینه ‌‌سازی ‌‌سبک ‌‌زندگی" در مواقع ‌‌‌اضطراری نشان‌ دادند."تقویت ‌سرعت‌ سازگاری ‌اجتماعی هر دو سوی این‌ ماجرا"،"افزایش ‌کیفیت ‌برنامه ‌های ‌مدیریت ‌شهری ‌در شرایط‌ بحرانی"را تسهیل ‌می ‌نماید. بنابر توصیف فوق پیرامون تاثیر پشتوانه فرهنگ ‌مردمی بر سرعت ‌سازگاری ‌اجتماعی آنان در شرایط بحران، تا ۵ فروردین۵۳ درصد کاهش ‌سفر‌های ‌نوروزی سال۹۹ محقق شد و احتمال ‌کاهش ۸۰ درصدی وجود داشت.

زندگی چیست؟ عشق ورزیدن، زندگی را به عشق بخشیدن، زنده است آنکه عشق می ‌ورزد، دل و جانش به عشق می ‌ارزد.

ترویج عملی فرهنگ مشاوره و ارتقای‌ کارکردهای ‌اجتماعی در طلیعه قرن نوین ایرانیان

در هنگامه مواجهه با بحران ‌ها، لزوم درونی ‌سازی‌ فرهنگ ‌مشورت‌ خواهی و مشورت ‌پذیری به خوبی نمایان می ‌شود. آنانی که پیشتر با ذهن ‌آگاهی به درونی ‌سازی ‌نیک ‌‌اندیشی ‌و بهینه‌ سازی ‌انتخاب ‌ها پرداخته ‌اند، انعطاف ‌موثر، پذیرش و انجام ‌دقیق توصیه‌ های‌خیرخواهانه ‌تخصصی را به نمایش‌ گذاردند تا شیوع‌ ویروس کاهش ‌یافته و با آغاز روند نزولی، تصاویری ‌‌‌امید آفرین از بهبود یافتگان برای آحاد مردم و یکایک ‌فعالان ‌ارتقای‌ سلامت ‌پزشکی استان‌ های ‌کشور ترسیم‌ نمودند. مطالعه‌ شواهد میدانی نشان داد "صفات ‌خلقی‌ عمیق و منش اصیل و خلاق مردم ایران"، مبتنی بر سرشت، محیط، اصول، الگوها، نگرش و آمادگی ‌های ذاتی و بنیادین فرهنگی در استحکام خود‌پنداره، انگیزه‌ های‌ هویت ‌یابی، ‌شخصیت پر انرژی و سینرژی ‌اجتماعی، موثر بوده و با کنش ‌های اجتماعی- ملی در مهارت‌ های طرح ‌یابی عالمانه به سبک ‌اختصاصی ‌زندگی ‌ایرانی، توانا، پویا، شایسته و موفق عمل‌ می‌کنند. حتی اتفاق قابل توجه کشف اشیای تاریخی ‌سرباز ۲۳۰۰ ساله در حین آماده ‌سازی مزار متوفی‌کرونایی، قدمت ‌تاریخ، فرهنگ، تمدن ‌و پیشرفت ‌علمی ‌پزشکی‌ ایران را نشان داد. این جریان برانگیختگی ‌ها نماد سلسله‌ حلقه‌ های صفات، باورها، عقاید و مهارت متاثر از باورهای ‌فرهنگی و ایمانی پایدار است. خیرخواهی، تفکر عمیق، جامعه ‌نگری و خصلت‌ های ‌‌شهروندی متاثر از فرهنگ‌‌ حکیمانه‌‌ ایرانیان به عنوان نمادهایی از وحدت ابعاد نظام‌ شخصیت مردم ایران درکلام ‌‌خطیبی ‌چون سعدی نیز مورد تاکید قرار گرفته است. در حوزه بین الملل نیز نخست ‌وزیر اسپانیا در دعوت ‌به لزوم ‌‌تمدید قرنطینه تا مرحله پایداری سلامت اجتماعی ‌و توجیه‌ مهارت ‌پیشگیری از گلستان‌۸۰۰ساله ادیب ‌پارسی بهره ‌برد؛

بنی ‌آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند، چو عضوی به‌ درد آورَد روزگار دگر عضوها را نمانَد قرار، تو کز محنت دیگران بی‌ غمی نشاید که نامت نهند آدمی

ـ در تجربه‌ خاص ‌شیوع ‌جهانی ‌بیماری ‌جدید مانند تجارب‌ میانجی چند سال اخیر، علاوه بر تقویت‌ حمایت ‌های ‌‌اجتماعی ‌و ‌جبران ‌ناکارآمدی ‌های ‌مهیب ‌بازار، "سازماندهی‌کارگروه ‌های‌ علمی- کاربردی" در حوزه ‌های ‌‌تخصصی‌‌ جامعه ‌‌شناسی، رفتار شناسی، ... برای سامان ‌‌بخشی سطوح ادراکی- ذهنی و حرکتی- عینی، سامان‌ یابی رفتارها، تعاملات و ساختارهای فرهنگی اجتماعی بر مبنای علوم ‌شناختی ‌و ارتباطات،‌ نیازی فوری ‌می ‌باشد.

شرف به دانش و دین است و از لوازم آن فروتنی است که موزون قبای قامت ماست شهریار

گسترش تقسیم‌ کار علمی ‌سیاست ‌و دیپلماسی ‌شهری ‌و کاربرد روش ‌های ‌معتبر در آگاهی ‌بخشی ‌رسانه‌ای ‌ها، مانع "فشار مدیریت ‌غیر تخصصی ‌افکار عمومی"، یکنواختی ‌‌محتوای ‌‌مکالمه، کاهش ‌نفوذ‌ پیام‌ ‌‌مسوولین ‌ذیربط در لایه‌ ها و سطوح‌ اجتماعی و ایجاد بی‌تفاوتی، دلزدگی ‌خبری، ...، احساس ‌درماندگی ‌عمومی، افت‌ روحیه‌کاری و کنش به هنگام سازمان ‌ها در مدیریت ‌بحران و مهار کرونا خواهد شد.

به شیرین زبانی و لطف و خوشی توانی که پیلی به مویی کشی سعدی

ـ به منظور نقد حال در آیینه ‌‌چهارسوهای‌‌‌ ماجرایی ‌خاص، در این مقال ضرورت افزایش ‌ضریب ‌موفقیت ‌مدیریت ‌بحران از مسیر ‌توسعه‌‌‌ فردی- جمعی، ارتقای‌‌ بهره‌وری ‌‌خانوادگی- سازمانی ‌و تحوّل‌‌ کارکرد‌های ‌‌اجتماعی به اتکای خاستگاه و روند ‌فرهنگ و ‌آمال ‌ملّتی ‌ارجمند و الزامات ‌تعالی‌ فرهنگی ‌اجتماعی ‌جامعه به جای انواع‌ کاهش یا تخفیف ‌غیر سازنده مسایل بررسی شد. نمادهای عمومی‌‌‌ مستطر در این مطلب با بیتی۸۰۰ ساله از ‌مولوی‌ قابل ‌تبیین ‌‌است؛

دانۀ معنی بگیرد مرد عقل ننگرد پیمانه را گر گشت نقل

‌آنچنانکه حافظ در کلام ‌‌نغز ۷۰۰ ساله تبیین کرد؛ فکر خود و رای خود در عالم رندی نیست کفر است در این مذهب خودبینی و خودرایی، در روند تعالی ‌فرهنگ‌ ‌ایرانی، آموزه‌ های بسیاری درونی ‌سازی ‌بینش ‌ها، باورها، صفات، اخلاق‌دینی و خصایل ‌‌اجتماعی نظیر؛ بهینه ‌‌سازی ‌‌‌تصمیم‌‌‌ سازی، تصمیم‌ گیری، انتخاب، مشورت‌ جویی ‌و پیراستگی از خود محوری را به آحاد ملّت، مدیران ‌و مسوولین تعلیم داده ‌اند. هدایت ‌پذیری از سرمایه‌‌ های‌ حکمت، ‌ادب، ‌فرهنگ و فنون ‌ملّی، ضمن‌ توسعه ‌هویت‌ فرهنگی در راستای ‌تقویت ‌‌انظباط‌ سالم و همنوایی ‌‌اجتماعی، امکان طراحی ‌و مدیریت ‌پروژه‌ های ‌چند منظوره ارتقای ‌بهره‌ وری ‌سازمانی در ‌مدیریت ‌‌‌‌بحران را فراهم می‌کند. در اینصورت با توجه به تجربه ‌های مرزی مواجهه با بحران کرونا و اثبات توان بازیابی مردمی- سازمانی، تمرکز ‌لازم بر مولفه ‌های محیط‌ فرهنگی، ابعاد نظام ‌شخصیتی و عناصر سبک ‌مدیریتی ‌ایرانی سامان ‌می ‌یابد و با سنجش ‌متوالی‌ رفتارها، مهارت‌ ها، مدیریت ها و کارکردهای ‌سازگارانه با آنها، روند رشد روزافزون ‌بهره ‌وری ادامه ‌می ‌یابد. این راهکار ملی‌کنترل ‌‌بحران چونان گنجینه ‌‌سازه‌ های ‌‌ایرانی با حسن ‌بهره ‌برداری از منابع محدود، ‌همزمان ‌تعمیم ‌و بهره‌ عملی ‌از ادراک ابعاد شناختی- اجتماعی- فرهنگی- عاطفی منظومه شخصیت سترگ ملّت فهیم ایران در تمهید مجدانه مقدمات فازهای‌‌آرمان ‌‌های ‌تحوّل‌‌ نوروزی‌ ملتی‌‌تمدن‌‌ ساز و اهتمام تحقق ‌به ‌هنگام زنجیره ‌های ‌تقویت‌ پیشرفت سال‌جاری در طلیعه قرن ‌نوین ایرانیان ‌پیش از سال۱۴۰۰ و خود شکوفایی متوالی را ممکن می‌ سازد. بدینگونه احساس امنیت اجتماعی، تعادل‌درونی، امواج مثبت تفرد و تمایز یافتگی ‌بیرونی را در دسترس آحاد ملت‌ شریف ‌ایران قرار می دهد و جریان روایت های فاخر پدیدارشناسانه ادبی، هنری و سینمایی از تداوم افتخار آفرینی‌های ملّی، راوی آوازه پویایی، عزت و شکوفایی ملت سربلند ایران خواهند شد.

هرکه چون صائب قدم بر کرسی همت نهاد می‌تواند تاج رفعت از سر کیوان گرفت صائب»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نیست