اشتباه محاسباتی میرسلیم و تهدید معیشت مردم/ چرا در حکومت امام علی(ع) هم فساد رخ داد؟


اشتباه محاسباتی میرسلیم و تهدید معیشت مردم/ چرا در حکومت امام علی(ع) هم فساد رخ داد؟

سعید حجاریان که طی سال‌های اخیر از هر رخدادی، از سیل گرفته تا اقتصاد، نتایج براندازانه می‌گیرد؛ اصرار دارد که اشتباهات شخصی افراد را نیز به نظام تربیتی انقلاب اسلامی مرتبط بداند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

حجاریان؛ تفسیر براندازانه از تتلو تا سیل

اشتباه محاسباتی میرسلیم و تهدید معیشت مردم/ چرا در حکومت امام علی(ع) هم فساد رخ داد؟

سعید حجاریان، از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب در یادداشتی که اخیرا با عنوان "پرده‌پوشی و پرده‌دری" یک وبگاه اصلاح‌طلب آنرا منتشر کرد؛ مدعی وجود هتاکی در جامعه ایران شده و از این گفته است که مطابق تحقیق یکی از پژوهشگران، رکیک‌ترین فحش‌ها متعلق به ایرانیان است!

او همچنین نوشته است:

"در جامعه امروز ایران، یکباره دعوت‌نامه خالی از اخلاق خواننده‌ای برجسته‌ می‌شود و از سوی دیگر، روایت مجعول و هتاکی یک مداح در صدر اخبار می‌نشیند. این افراد محصول نظام سیاسی، تربیتی و آموزشی ایران پس از انقلاب هستند؛ که کاندیداهای ریاست‌ جمهوری‌اش یک‌بار دست به دامن مداحان می‌شوند و دیگر بار، به فالوئرهای یک سلبریتی‌ دخیل می‌بندند. در یک کلام باید گفت، درشت‌گویی در بالا، به هتاکی در پایین منجر می‌شود."+

*بهانه‌ای به نام اجتماع، جامعه و جامعه‌شناسی، طی سال‌های اخیر به یک جولانگاه اصلی برای فعالان اصلاح‌طلب تبدیل شده تا هرچه که مایلند را به ایران و ایرانی نسبت دهند.

و در این میان نه از سند و مدرک خبری هست و نه از حتی یک اماره مبنی بر انجام کار علمی.

قابل تأمل است که چپ‌ها حتی شدیدترین سخنان ضد امنیتی را با مدعای جامعه‌شناسی در ذهن جامعه پمپاژ می‌کنند و مثلا با همین ژست اینطور می‌گویند که جامعه ایرانی عام‌البلوی است و بزودی شاهد آشوب‌های فراگیر و سیکل خشونت خواهیم بود. [۱] (ما در این باره گزارش‌های متعددی را با مضمون فتنه اقتصادی و علت اصرار چپ‌ها بر آشوب، به مخاطبان محترم ارائه کرده‌ایم)

ادعای حجاریان مبنی بر فحّاش و فحّاش‌ترین بودن جامعه ایرانی هم از همین دست است و نه سندی برای آن وجود دارد و نه اساسا قابل اثبات است.

اما نیت اصلی یادداشت مذکور را باید در آنجا جست که حجاریان قصد دارد تعدادی چهره پر اشتباه و یا اشتباهات برخی چهره‌ها را به نظام تربیتی انقلاب اسلامی نسبت دهد و عجیب آنکه اصرار می‌کند این کار بالاست!

همان بالایی که حجاریان زمان دیگری هم گفته بود: بی‌اخلاقی‌ها از بالا تزریق می‌شود. [۲]

لازم به اشاره است که مقوله اشتباه و خطا همواره برای هرکسی و در هر حکومتی ممکن است.

و سلامت یک نظام تربیتی و حکومتی، هنگامیست که نسبت به این خطا و اشتباه (از جانب هر کسی باشد) یک موضع عقلانی بگیرد.

مفهومی که در نظام انقلاب اسلامی شاهد آن هستیم و هیچ رویه زشت و فسادی نیست که قوه عاقله کشور نسبت به آن موافقت داشته باشد.

در این میان البته از حجاریان و امثال او نباید تعجب کرد که سالهاست به تفسیر براندازانه از هر چیزی مشغول‌اند.

جالب است که حجاریان در حالی اقدام به محدود سازی فضای فرهنگی کشور به ۲ چهره کرده است که در قبال تشییع میلیونی سردار سلیمانی، پر رونق برگزار شدن مراسم پیاده‌روی اربعین، به‌راه افتادن موج همدلی و کمک‌های مؤمنانه در پسا کرونا و فعالیت‌های گسترده جوانان جهادی در بیمارستان‌ها خود را به ندیدن زده است.

گفتنیست، این فرد طی سال‌های اخیر و در کنار تفسیر براندازانه از تمام اتفاقات سوء؛ در اشاره به رخدادهای مختلفی از جمله درگذشت یک خواننده جوان، سیل، اقتصاد و کرونا؛ به "اعتراض خیابانی" و اغتشاش اشاره کرده است.

***

دستگاه اطلاعاتی حکومت امام معصوم و آنچه اصلاح‌طلبان نمی‌دانند

چرا در حکومت امام علی(ع) هم فساد رخ داد؟

اشتباه محاسباتی میرسلیم و تهدید معیشت مردم/ چرا در حکومت امام علی(ع) هم فساد رخ داد؟

سایت اصلاح‌طلب اعتمادآنلاین در یادداشتی با اشاره به گفته‌های چند سال اخیر دکتر احمد توکلی مبنی بر وجود فساد سیستمی در نظام اسلامی و احتمال اسقاط نظام به همین دلیل! نوشته است: راه علاج در دنیا مشخص است یا باید مفسد اقتصادی را اعدام کنیم تا دیگر کسی جرات فساد نداشته باشد یا فرد مفسد را بی حیثیت کنیم و حبس ها و جریمه های سنگین در نظر بگیریم یا آنکه می شود به احکام دینی رجوع کنیم و راه مقابله با فساد را در ماثورات دینی جست وجو کنیم.

این یادداشت می‌افزاید: برای مثال امام علی (ع) در سال چهلم هجری، یکی از فرمانداران خود را این گونه در مورد مفاسد اقتصادی مواخذه می‌کنند که: «از تو خبری رسیده است که اگر چنان کرده باشی...» همین جمله کوتاه به وضوح نشان می دهد که حضرت از وضعیت فرماندار خود آگاهی و خبر کامل دارند و حتی ریز مفاسد او را به رخش می کشند که نشان دهنده تسلط دستگاه اطلاعاتی حضرت علی علیه السلام، بر قلمرو گسترده حکومت اسلامی تا کجاست.

تسلطی که شما می‌توانید در نامه های ۴۳ نهج البلاغه که خطاب به «هبیره شیبانی» فرماندار فیروز آباد، که شهری در استان فارس ایران است و نامه ۴۵ که خطاب به «عثمان بن حنیف انصاری» فرماندار بصره است، ملاحظه کنید تا به وضوح گستردگی حوزه فعالیت دستگاه اطلاعاتی ایشان را دریابید.

یادداشت مذکور در جمله پایانی خود نیز می‌نویسد: اگر ریشه فساد زده نشود، امکان پیش بینی احمد توکلی درباره اسقاط نظام چقدر محتمل خواهد بود؟ [۳]

*نویسنده این یادداشت یک حقیقت بزرگ را از چشم مخاطب خود پنهان کرده است و آن اینکه به هر حال فساد در حکومت امیرالمؤمنین(ع) نیز رخ داد…

(مقام معظم رهبری نیز در بیانیه گام دوم انقلاب به این حقیقت تاریخی اشاره کرده‌اند)

و ایضا در تاریخ می‌خوانیم که فساد در حکومت امام مجتبی(ع) و در میان اطرافیان تراز اول امام کاظم(ع) نیز بروز یافت.

این حقیقت نشان می‌دهد از آنجا که فساد مثل قتل و دروغ و... یک مقوله نفسانی است، پس فرض یک حکومت بدون فساد حتی در دوره زعامت امام معصوم نیز ممکن نیست.

به دیگر سخن اینکه باید دانست حکومت ضد فساد حکومتی است که با فساد مبارزه کند، برای جمع کردن بسترهای آن تلاش کند و هیچ مماشاتی هم با آن نداشته باشد.

در بحث حکومت امام معصوم همچنین باید دانست که امام در حکومت خود بصورت علی‌الرویه از مغیّبات استفاده نمی‌کند. ضمن اینکه فرض مطروحه از سوی اعتمادآنلاین مبنی بر "سیستم قوی اطلاعاتی در دوران امام علی(ع) منجر به نبود فساد شده است" نیز به لحاظ نتیجه‌گیری یک فرض غلط است و همانطور که اشاره شد حتی در قویترین سیستم‌های حکومتی نیز شاهد فساد خواهیم بود.

از این رهگذر، بایستی اشاره کرد که در مباحث مربوط به فساد؛ یک حکومت هنگامی در معرض سقوط قرار می‌گیرد که اولا خود دچار آغشتگی به فساد باشد (که این فرض درباره نظام جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد) و دو دیگر اینکه دچار "سیاه‌نمایی" در امر فساد باشد...

یادداشت مختل‌المعنی روزنامه اعتماد و گفته‌های ناصحیح دکتر توکلی در بحث فساد، شاهد مثالی است که می‌گوید نظام اسلامی در فرض دوم دچار آسیب‌هایی شده که باید در رفع آنها گام بردارد.

گفتنیست، مقام معظم رهبری در گفتارهای مختلفی نسبت به "مفسدنمایی از نظام اسلامی" و تأکید غلط عده‌ای بر وجود "فساد سیستمی" هشدار داده‌اند.

ایشان در مقطعی در همین باره فرمودند:

"یک‌جوری حرف میزنند که گویا همه فاسدند، همه‌ی مدیران را و همه‌ی دستگاه‌ها را فساد گرفته! نه آقا، این‌جوری نیست؛ یک تعداد کمی فاسدند.

بله! فساد، کمش هم زیاد است و باید با آن مواجهه بشود؛ امّا این یک حرف است، اینکه شما جوری حرف بزنی که شنونده خیال کند همه جا را فساد گرفته [حرف دیگری است]. بعضی‌ها تعبیرات فرنگی هم به‌ کار میبرند: «فساد سیستمی»؛ نه آقا! آن کسی که فساد را سیستمی میبیند، در مغز خودش فساد هست، در چشم خودش فساد هست. این‌همه مدیر پاک‌دست، این‌همه کارگزار مؤمن و پاک‌دست در سرتاسر کشور در همه‌ی دستگاه‌ها وجود دارند، دارند زحمت میکشند؛ چرا به اینها ظلم میکنید؟ چرا خلاف میگویید؟ چرا به نظام اسلامی ظلم میکنید؟ "[۴]

***

اشتباه محاسباتی میرسلیم و تهدید معیشت مردم

اشتباه محاسباتی میرسلیم و تهدید معیشت مردم/ چرا در حکومت امام علی(ع) هم فساد رخ داد؟

سیدمصطفی میرسلیم، از نمایندگان منتخب مجلس یازدهم به تازگی طی سخنانی که خبرگزاری دولتی ایرنا آنها را منتشر کرد در اشاره به مجلس یازدهم گفته است: نامزد ریاست مجلس نباید هدفش ریاست جمهوری باشد و نخواهد مجلس را سکو قرار دهد، زیرا اصلاً بالاتر از مجلس نداریم و این تفکر اشتباهی است بین برخی نمایندگان که مجلس را سکو قرار می‌دهند تا به جایگاه دیگر برسند.

او با تاکید بر اینکه شأن نماینده این است که می‌تواند به کمک دیگر نمایندگان مجلس برترین مقام اجرایی کشور یعنی رییس‌جمهور را به مجلس بکشاند و حتی عدم کفایتش را در صورت نیاز مطرح کند، گفت: این در حالی است که بر اساس قانون اساسی، مجلس قابل انحلال و تعطیل نیست و حتی در شرایطی چون جنگ هم مجلس و انتخابات آن تعطیل نمی‌شود.

میرسلیم ادامه داد: اگر کسی نماینده مجلس شود و اهداف دیگری داشته باشد، ظلم و جفا به مردم و مجلس است زیرا مجلس را دست کم می‌گیرد.[۵]

*آقای میرسلیم البته در این اظهارات توضیح نداده است که اگر یک نماینده یا رئیس مجلس در عملکرد خود در پارلمان به نحوی چشمگیر موفق بود؛ چه اشکالی دارد که این موفقیت را با قضاوت و انتخاب مردم در سطوحی دیگر مثل دولت که اختیاردار بیش از ۹۵ درصد اجرائیات و بودجه کشور است نیز تسرّی دهد!؟

از طرفی حبس چنین استعداد و کارنامه‌ای در مجلس؛ آیا ظلم به مردم و معیشت آنان نیست.

گفتنیست، یکی از رسانه‌های اصلاح‌طلب، در اشاره به صحبت‌های میرسلیم از تیتر "حمله میرسلیم به لاریجانی و قالیباف" استفاده کرده است.

***

۱_ mshrgh.ir/۱۰۷۱۶۹۷

۲_ http://fna.ir/۹X۰G۲۴

۳_ https://etemadonline.com/content/۴۰۴۵۸۶

۴_ mshrgh.ir/۱۰۰۲۱۳۱

۵_ www.irna.ir/news/۸۳۷۸۵۴۷۹/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!