واشنگتن خواهان پایان تدریجی بحران یمن توسط ریاض است/ بحران اقتصادی عربستان، راهبرد خاندان سعود را به باد می‌دهد


واشنگتن خواهان پایان تدریجی بحران یمن توسط ریاض است/ بحران اقتصادی عربستان، راهبرد خاندان سعود را به باد می‌دهد

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: قیمت نفت سعودی‌ها از بشکه‌ای 60 دلار به 20 دلار کاهش پیدا کرده و این مسئله آنها را وارد بحران اقتصادی کرده که خروجی آن را در پرونده یمن شاهد هستیم.

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: قیمت نفت سعودی‌ها از بشکه‌ای ۶۰ دلار به ۲۰ دلار کاهش پیدا کرده و این مسئله آنها را وارد بحران اقتصادی کرده که خروجی آن را در پرونده یمن شاهد هستیم.

«علی اصغر زرگر» تحلیلگر مسائل منطقه با اشاره به سیاست‌های جدید آمریکا در قبال عربستان و تاثیر آن بر پایان احتمالی جنگ یمن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: مسئله خروج سامانه‌های پدافندی پاتریوت از عربستان توسط ایالات متحده از چند منظر قابل تحلیل و تفسیر است. یکی از نکاتی که در این مورد کمتر به آن اشاره می‌شود و بسیار مهم است، بحث عملیات فریب آمریکایی‌ها و رسانه‌های آنها است؛ به گونه‌ای که آنها با انتشار خبر خروج سامانه‌های پدافندی پاتریوت از عربستان به دنبال آن هستند تا یک عملیات فریب را به خوردِ جهان دهند. شاید بسیاری معتقد باشند که این مسئله تئوری توطئه است اما متوجه باشید که آمریکایی‌ها در این میان به دنبال آن هستند تا بتوانند از این طریق این سیگنال را به ایران ارسال کنند که عربستان بی‌دفاع است. حتی احتمال دارد تهران را نسبت به یک اقدام سلبی علیه ریاض تحریک کنند. از منظری دیگر باید متوجه باشیم که ایالات متحده می‌خواهد هزینه‌های نظامی خود را کاهش دهد؛ چراکه پیامدهای منفی بحران اقتصادی در مقیاس جهانی به بالاترین حد خود رسیده است.

وی ادامه داد: شکی در این وجود ندارد که شیوع کرونا در سطح جهان به خصوص در ایالات متحده که بزرگ‌ترین ارتش و اقتصاد دنیا را در اختیار دارد، تبعات بسیار سخت و زیان‌باری را به دولت‌ ترامپ تحمیل می‌کند. از این منظر هزینه نگهداری از سامانه پدافند هوایی پاتریوت در عربستان و همچنین سایر تسلیحات و امکانات نظامی آمریکا در جای جای دنیا، بیش از اندازه بالا رفته است که به نظر می‌رسد واشنگتن می‌خواهد آنها را کاهش دهد. البته این تنها یک طرف قضیه است و در سمت دیگر، جنگ نفتی عربستان و روسیه وجود دارد که از هفته‌های گذشته به بالاترین حد رسید. آمریکا سعی داشت در این میان بتواند بحران مذکور را مدیریت کند؛ تا جایی که کویت هم وارد این سناریو شد و سعی داشت قیمت نفت را به یک حد مجاز برساند. از این منظر جنگ نفتی ریاض و مسکو با هدایت آمریکایی‌ها و برخی از کشورهای عضو اوپک وارد فاز دیگر شد و نهایتاً تولید نفت به صورت پلکانی کاهش پیدا کرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه راهبردهای نفتی ریاض با وقایع فعلی در حوزه میدانی و سیاسی در ارتباط با یکدیگر قرار دارند، گفت: معتقدم که سیاست منفی سعودی‌ها در حوزه انرژی را نمی‌توان بی‌ارتباط با اقدام آمریکا دانست. به عبارتی دیگر، عربستان چند هفته قبل از انتشار خبر خروج سامانه‌های پاتریوت از کشورش توسط ایالات متحده این موضوع را فهمیده بود و دست به یک سیاست منفی نفتی زد که حاصل آن را شاهد بودیم. باید توجه داشته باشیم که قیمت نفت سعودی‌ها از بشکه‌ای ۶۰ دلار به ۲۰ دلار کاهش پیدا کرده و این مسئله آنها را وارد بحران اقتصادی کرده که خروجی آن را در پرونده یمن شاهد هستیم. سعودی‌ها پس از کاهش قیمت نفت‌شان قادر به هدایت پرونده یمن نیستند. همین چند روز پیش اخباری منتشر شد که نشان می‌دهد اتباع سومالیایی و سودانی که توسط سعودی‌ها برای جنگیدن در یمن استخدام شده بودند قادر به دریافت حقوق ماهانه‌شان نیستند و سعودی‌ها به دلیل بحران اقتصادی‌شان آنها را روانه کشورهای خود کردند. این در حالیست که بسیاری از اخبار نشان دهنده آن است که انصارالله یمن دست برتر را دارد و علاوه بر آن اماراتی‌ها هم از دور نظاره‌گر و هدایت‌کننده اوضاع هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید متوجه بود که کاهش درآمد‌های نفتی و افزایش هزینه‌های خاندان سعود، موجب شده تا این کشور اخیراً سیاست ریاضت اقتصادی را به صورت سراسری اعلام کند. مجموع این متغیرها نشان‌دهنده آن است که سعودی‌ها قادر به ادامه پرونده یمن نیستند. مسئله‌ دیگر، مدل نگاه اعراب و آمریکا به اقدامات عربستان در یمن است. ایالات متحده به این نتیجه رسیده که سعودی‌ها بیش از حد در این پرونده افراطی‌گری‌ کردند و از سوی دیگر اعراب هم از این ماجرا خسته شدند؛ به عنوان مثال اماراتی‌ها که بر مناطق جنوب یمن ادعاهایی دارند از این پرونده کنار کشیدند و بسیاری از کشورهای عربی منطقه هم به ریاض اعلام کرده‌اند که این پرونده باید آرام آرام جمع شود. جامعه ملل هم فشارهایی را بر ریاض وارد کرده و از آمریکا خواسته‌اند تا مانع تشکیل بحران در یمن شوند. به همین جهت اگر قرار باشد اتفاق خاصی در یمن رخ دهد نمی‌توان آن را تنها به خروج سامانه‌های پاتریوت مربوط دانست، بلکه بحران اقتصادی عربستان و مولفه‌های سیاسی موجود در سطح جامعه جهانی هم در این موضوع دخیل هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟