5 دلیل شکست استارتاپ‌های ایرانی در بازاریابی محتوا


5 دلیل شکست استارتاپ‌های ایرانی در بازاریابی محتوا

از حدود یک دهه پیش با فراگیر شدن آموزش های دیجیتال مارکتینگ در جهان و ایران، همه فعالان کسب و کارهای اینترنتی و حتی کسب و کارهای غیر آنلاین، کم کم با اهمیت و ضرورت بازاریابی محتوا یا به صورت دقیق تر «بازاریابی محتوایی» (Content Marketing) آشنا شدند.

از حدود یک دهه پیش با فراگیر شدن آموزش های دیجیتال مارکتینگ در جهان و ایران، همه فعالان کسب و کارهای اینترنتی و حتی کسب و کارهای غیر آنلاین، کم کم با اهمیت و ضرورت بازاریابی محتوا یا به صورت دقیق تر «بازاریابی محتوایی» (Content Marketing) آشنا شدند.

ایلنا؛ شاید زمانی که بیل گیتس در سال 1996 جمله معروف «محتوا پادشاه است» را می نوشت، کسی فکر نمی کرد که حدود 25 سال بعد، محتوا تا این اندازه مهم و ضروری شده و تبدیل به ابزار اصلی رشد و توسعه کسب و کارها شود. اما امروز (مخصوصاً پس از بحران های اقتصادی و بهداشتی اخیر) همه می دانند که برای موفقیت در بازارهای رقابتی، راهی جز تولید و انتشار محتوای ارزشمند و با کیفیت برای مخاطبان وجود ندارد.

اما سوال این است که چرا کسب و کارهای ایرانی در بازاریابی محتوا هنوز به پختگی لازم نرسیده اند و اکثر سایت های ایرانی، از ضعف در کمیت و کیفیت محتوا رنج می برند؟ چه علتی باعث ضعف در بازاریابی محتوایی استارتاپ های ایرانی شده است؟

دلایل شکست کسب و کارهای ایرانی در بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی همیشه به موفقیت منجر نمی شود. دلایل شکست در بازاریابی محتوا ممکن است متعدد و متنوع باشد. اما در این یادداشت به 5 مورد از این دلایل اشاره می کنیم:

1) تولید محتوا، به صورت حرفه ای انجام نمی شود

در بسیاری از وب سایت های ایرانی، مدیر وب سایت شخصاً (یا توسط کارمندان داخلی شرکت) به کار تولید محتوا می پردازد. تولید محتوا توسط مدیر سایت، باعث بروز 2 مشکل مهم می شود: اولاً طبیعی است که محدودیت وقت مدیر سایت و حجم کارهای متنوعی که به عهده اوست، باعث می شود که پس از مدتی، تولید محتوا از اولویت های کاری او خارج شده و یا حداقل حجم تولید محتوا به زمان های آزادی که مدیر سایت دارد، محدود شود. ثانیاً مدیران سایت ها و کسب و کارهای اینترنتی، تخصص و مطالعه لازم برای موفقیت در بازاریابی محتوایی را ندارند و فعالیت های محتوایی آن ها به دانش و تجربه شخصی شان در این زمینه محدود می شود. راهکار ساده، موثر و البته مقرون به صرفه این مشکل، «برون سپاری تولید محتوا» است. شرکت های بسیاری در حال حاضر در ایران فعالیت می کنند که از مرحله مشاوره تا تولید و انتشار محتوا را به عهده می گیرند.

2) تولید محتوا، هدفمند انجام نمی شود

می توان گفت اکثر وب سایت های ایرانی دچار این آفت هستند. عدم تحقیقات علمی درباره رقبا و مخاطبان محتوا، باعث می شود که تولید و انتشار محتوا توسط سایت های ایرانی بر اساس سلیقه شخصی مدیران آن ها انجام شود. مشاوره با متخصصان بازاریابی محتوایی می تواند باعث توانمندسازی استارتاپ های ایرانی در مسیر کانتنت مارکتینگ شود.

3) صبر و برنامه ریزی برای بازاریابی محتوایی وجود ندارد

واقعیت این است که Content Marketing یک فرایند مستمر و زمان بر است. برای موفقیت در این زمینه، باید برنامه ریزی بلندمدت داشت و با صبر و حوصله، مرحله به مرحله برنامه های تدوین شده را پیاده سازی کرد. سپس عملکرد برنامه را ارزیابی نمود و از انتظارات بیجا برای اثربخشی در کوتاه مدت، پرهیز کرد. کسب و کارهایی که بر اساس برنامه های بلندمدت فعالیت های بازاریابی محتوای خود را تنظیم می کنند، تبدیل به رهبران بازار خود می شود.

4) بودجه کافی برای تولید و انتشار محتوا تخصیص داده نمی شود

به همان دلیل سوم، از آنجا که مدیران انتظار اثربخشی کوتاه مدت دارند، حاضر نمی شوند برای نتایجی که در ماه های بعد قرار است حاصل شود، امروز سرمایه گذاری کنند. به سرمایه گذاری برای بازاریابی محتوایی از زاویه هزینه های سربار می نگرند و همین مسئله باعث توقف و عدم موفقیت آن ها در رقابت با رهبران بازار می شود.

5) شایعات و باورهای غلط درباره سئو، بدون مطالعه پذیرفته می شوند

متأسفانه در بازار وب ایران، باورهای اشتباه و شایعه های بسیار زیادی درباره اصول بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو وجود دارد که این باورهای غلط بر بازار محتوای ایران هم اثر منفی گذاشته است. مدیران ایرانی باید در انتخاب مشاوران سئو دقت کنند و برای ادعاهای آنان، استنادات علمی بخواهند. در غیر این صورت، هزینه هایی که برای تولید محتوا می شود، به هدر خواهد رفت و چه بسا باعث آسیب رسانی به وضعیت فعلی سایت آن ها نیز خواهد شد.

هفت پیشنهاد برای پیشرفت در تولید محتوا و بازاریابی محتوایی

پیش از هر فعالیتی در زمینه محتوا، با تجزیه و تحلیل رقابتی و شناسایی پرسونای مخاطبان، برای کسب و کار خود «استراتژی بازاریابی محتوایی» یا «Content Marketing Strategy» تدوین کنید. همه فعالیت های بازاریابی محتوایی خود را بر اساس استراتژی تدوین شده و مطابق یک «تقویم محتوا» یا «Editorial Calendar» پیش ببرید و از فعالیت های غیر هدفمند و پراکنده پرهیز کنید. از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research) استفاده کنید اما در تمرکز بر کلیدواژه ها، افراط نکنید و نیازهای محتوایی مخاطبان را در اولویت قرار دهید. با تجزیه و تحلیل شکاف محتوایی (Content Gap Analisys) ضعف های محتوای خود را شناسایی و برطرف کنید. ارزیابی عملکرد محتوا (Content Audit) را فراموش نکنید و رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده در زمان های مقرر را کنترل کنید. برای «آموزش بازاریابی محتوا» وقت بگذارید و مطالعات خود را در این زمینه گسترش دهید. صبور و پر تلاش باشید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟