شبکه‌های اجتماعی از منظر شناختی تحلیل می شوند


شبکه‌های اجتماعی از منظر شناختی تحلیل می شوند

یک طرح پژوهشی با هدف سنجش افکار عمومی در شبکه های اجتماعی اجرایی می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، طرح پژوهشی سنجش افکار عمومی در شبکه های اجتماعی با حمایت ستاد توسعه علوم شناختی با هدف سنجش احساسات و درک رفتارهای عمومی از منظر دانش علوم شناختی در قبال موضوعات و مسایل مهم جاری در جامعه ، طرح پژوهشی افکار سنجی در شبکه های اجتماعی فارسی زبان با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی به اجرا در آمد.

دکتر مسعود اسدپور مسئول آزمایشگاه شبکه های اجتماعی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران و مجری این طرح پژوهشی عنوان کرد: در این طرح تحقیقاتی تلاش شد تا دیدگاه، احساسات و نقطه نظرات مثبت و یا منفی کاربران در شبکه های اجتماعی در قبال مسایل و موضوعات متعدد و مهم در کشور با تکیه به هشتگ های منتشر شده در این شبکه ها ، برای شناسایی و سنجش افکارعمومی مورد بررسی و تحلیل محتوایی قرار گیرد.

وی افزود: در این پژوهش، تحلیل شبکه‌های اجتماعی با تکیه بر هشتگ‌های منتشر شده در آن‌ها یکی از راه‌های رایج برای شناسایی احساسات کاربران در شبکه های اجتماعی است و از سوی دیگر نظریه‌ی ارزیابی با ساختار بندی نگرش در زبان، به خوبی نشان دهنده ابعاد مختلف نگرش و احساساسات کاربران در زبان است.

این محقق گفت: تلفیق این نظریه با محتوای شبکه‌های اجتماعی و هشتگ‌ ها قابلیت بالایی در استخراج نگرش پیرامون هشتگ‌ های منتشر شده ارائه می‌دهد و از این طریق می‌توان احساسات کاربران را تحلیل کرد.

مجری این طرح پژوهشی خاطر نشان کرد: نتایج بدست آمده از مطالعات موردی نشان می دهد تغییرات نگرش و احساس پیرامون موضوعات منتخب با واقعیات کاملا منطبق است.

به گفته وی در این پژوهش حوزه دانش علوم شناختی به عنوان نمونه قبل از مسابقه تیم ملی فوتبال ایران و ژاپن در جام ملت های اسیا در سال میلادی گذشته( ۲۰۱۹) ، نگرش‌ها پیرامون اقتدار و قهرمانی همراه با احساس مثبت بوده ولی بعد از شکست نگرش‌ها به نظم و قهرمانی با احساس منفی تبدیل شده اند.

مجری این طرح گفت: تحلیل شبکه‌های اجتماعی از منظر شناختی با تکیه بر هشتگ‌های منتشر شده در آن‌ها یکی از راه‌های رایج برای شناسایی احساسات کاربران است ، از سوی دیگر نظریه‌ی ارزیابی با ساختار بندی نگرش در زبان، به خوبی ابعاد مختلف نگرش و احساس را در زبان ارائه داده است.

وی اضافه کرد: تلفیق این نظریه با محتوای شبکه‌های اجتماعی و هشتگ‌ ها قابلیت بالایی در استخراج نگرش پیرامون هشتگ‌های منتشر شده ارائه می‌دهد و از این طریق می‌توان احساسات کاربران را تحلیل کرد.

اسد پور افزود: نتایج بدست آمده نشان می دهد رویکرد مبتنی بر نظریه ارزیابی پتانسیل بالایی برای استفاده در موضوعات کاربردی در تحلیل شبکه‌های اجتماعی از منظر مفاهیم علوم شناختی بالاخص زبان‌شناسی شناختی دارد .

مجری این پژوهشی گفت: این رویکرد می تواند نظریه‌ها و ابعاد مختلف زبان‌شناسی شناختی را به عناصر زبانی استفاده شده در شبکه‌های اجتماعی (که نزدیکی زیادی با زبان محاوره دارد) تبدیل کند و از این طریق تحلیل محتوای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی در کاربردهای افکارسنجی به دقت بالاتری می رسد.


به گزارش خبرنگار مهر، طرح پژوهشی سنجش افکار عمومی در شبکه های اجتماعی با حمایت ستاد توسعه علوم شناختی با هدف سنجش احساسات و درک رفتارهای عمومی از منظر دانش علوم شناختی در قبال موضوعات و مسایل مهم جاری در جامعه ، طرح پژوهشی افکار سنجی در شبکه های اجتماعی فارسی زبان با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی به اجرا در آمد.

دکتر مسعود اسدپور مسئول آزمایشگاه شبکه های اجتماعی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران و مجری این طرح پژوهشی عنوان کرد: در این طرح تحقیقاتی تلاش شد تا دیدگاه، احساسات و نقطه نظرات مثبت و یا منفی کاربران در شبکه های اجتماعی در قبال مسایل و موضوعات متعدد و مهم در کشور با تکیه به هشتگ های منتشر شده در این شبکه ها ، برای شناسایی و سنجش افکارعمومی مورد بررسی و تحلیل محتوایی قرار گیرد.

وی افزود: در این پژوهش، تحلیل شبکه‌های اجتماعی با تکیه بر هشتگ‌های منتشر شده در آن‌ها یکی از راه‌های رایج برای شناسایی احساسات کاربران در شبکه های اجتماعی است و از سوی دیگر نظریه‌ی ارزیابی با ساختار بندی نگرش در زبان، به خوبی نشان دهنده ابعاد مختلف نگرش و احساساسات کاربران در زبان است.

این محقق گفت: تلفیق این نظریه با محتوای شبکه‌های اجتماعی و هشتگ‌ ها قابلیت بالایی در استخراج نگرش پیرامون هشتگ‌ های منتشر شده ارائه می‌دهد و از این طریق می‌توان احساسات کاربران را تحلیل کرد.

مجری این طرح پژوهشی خاطر نشان کرد: نتایج بدست آمده از مطالعات موردی نشان می دهد تغییرات نگرش و احساس پیرامون موضوعات منتخب با واقعیات کاملا منطبق است.

به گفته وی در این پژوهش حوزه دانش علوم شناختی به عنوان نمونه قبل از مسابقه تیم ملی فوتبال ایران و ژاپن در جام ملت های اسیا در سال میلادی گذشته( ۲۰۱۹) ، نگرش‌ها پیرامون اقتدار و قهرمانی همراه با احساس مثبت بوده ولی بعد از شکست نگرش‌ها به نظم و قهرمانی با احساس منفی تبدیل شده اند.

مجری این طرح گفت: تحلیل شبکه‌های اجتماعی از منظر شناختی با تکیه بر هشتگ‌های منتشر شده در آن‌ها یکی از راه‌های رایج برای شناسایی احساسات کاربران است ، از سوی دیگر نظریه‌ی ارزیابی با ساختار بندی نگرش در زبان، به خوبی ابعاد مختلف نگرش و احساس را در زبان ارائه داده است.

وی اضافه کرد: تلفیق این نظریه با محتوای شبکه‌های اجتماعی و هشتگ‌ ها قابلیت بالایی در استخراج نگرش پیرامون هشتگ‌های منتشر شده ارائه می‌دهد و از این طریق می‌توان احساسات کاربران را تحلیل کرد.

اسد پور افزود: نتایج بدست آمده نشان می دهد رویکرد مبتنی بر نظریه ارزیابی پتانسیل بالایی برای استفاده در موضوعات کاربردی در تحلیل شبکه‌های اجتماعی از منظر مفاهیم علوم شناختی بالاخص زبان‌شناسی شناختی دارد .

مجری این پژوهشی گفت: این رویکرد می تواند نظریه‌ها و ابعاد مختلف زبان‌شناسی شناختی را به عناصر زبانی استفاده شده در شبکه‌های اجتماعی (که نزدیکی زیادی با زبان محاوره دارد) تبدیل کند و از این طریق تحلیل محتوای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی در کاربردهای افکارسنجی به دقت بالاتری می رسد.

کد خبر 4921814

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس