کشت سورگم علوفه‌ای در بافق 20 درصد افزایش یافت


کشت سورگم علوفه‌ای در بافق 20 درصد افزایش یافت

یزد - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی بافق با اشاره به بارندگی‌های مطلوب سال زراعی ( 99- 98) جاری در این شهرستان گفت: تا 15 اردبیهشت ماه امسال در سطح 200 هکتار از مزارع سورگم علوفه‌ای کشت شد که این عدد نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش دارد.

علی اکبر رحمتیان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه در حمایت از کشاورزان ۶۵۰ کیلوگرم بذر علوفه ای توزیع شد، افزود: بهره برداران پس از کشت گیاه در اواخر ماه خرداد، نیمه دوم مرداد و اواخر شهریور از آن در سه مرحله برداشت می کنند.

وی اضافه کرد: کشاورزان در آخرین مرحله بوته گیاه را از زمین در آورده و در صورت مناسب بودن خاک به جای آن گیاه دیگری کشت می کنند ، در غیر این صوزت از زمین مورد نظر به صورت (آیش) استفاده می کنند.

وی، تعداد بهره‌برداران حوزه پرورش دام را ۳۰۰ نفر ذکر کرد و افزود: در زمان برداشت در هر هکتار ۱۰۳ تن علوفه برداشت می‌شود که به مصرف خوراک دام می‌رسد.

مدیر جهادکشاورزی بافق، هدف از کشت سورگم علوفه‌ای را کم آبخواه بودن آن نسبت به یونجه و برخی از محصولات مشابه ،عملکرد بالا و سازگاری با شرایط آب و هوایی منطقه ذکر کرد.

وی از روستاهای علی آباد، فتح آباد، عنایت آباد ، مهرآباد و صدرآباد به عنوان مناطق عمده کشت سورگم علوفه ای منطقه ذکر کرد.

به گفته رحمتیان سالانه در ۲ دوره پرواربندی از ۱۵ هزار راس دام سبک به طور متوسط ۲۴۰ تن گوشت قرمز استحصال و روانه بازار مصرف می‌شود.

مرکز شهرستان ۵۰ هزار نفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق یزد قرار دارد.

به نوشته رسانه ها در مقیاس جهانی، سورگم ­ها پس از گندم، برنج و ذرت مقام چهارم را دارد، چون این گیاه به خوبی با شرایط خشک سازگار است در صورتی که این مناطق دارای تابستان ­های طولانی و گرم باشد، سورگم یکی از گیاهان عمده این مناطق را تشکیل می­ دهد.

در قسمت­ هایی از آسیا و آفریقا، سورگم ­ها غذای اصلی مردم را تشکیل می­ دهد در حالی که در اروپا و شمال آمریکا عمدتا به عنوان غذای دام ها مصرف دارد.

در گذشته، قسمت عمده سورگم دانه­ ای در مناطقی که برای کشت ذرت، زیاد خشک و گرم بود، کشت می­ شد و با پیدایش سورگم « هیبرید»، هم اکنون این گیاه حتی در شرایط مساعد با ذرت رقابت می­ کند.

نخستین مدرک مربوط به سورگم بر روی سنگ نوشته ­ای در سوریه پیدا شد که مربوط به ۲۷۰۰ سال پیش است ، ورود سورگم به آمریکا همراه با تجارت بردگان بود که از آن به عنوان غذای آن­ها استفاده می­ شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی