خسارت 30 درصدی مزارع جو ساوه از بارش تگرگ/75 هزار تن کسری در تولید سالانه


خسارت 30 درصدی مزارع جو ساوه از بارش تگرگ/75 هزار تن کسری در تولید سالانه

مدیر جهاد کشاورزی ساوه گفت: بارش برف و تگرگ فروردین ماه و اردیبهشت ماه سال جاری به 30 درصد اراضی جو این شهرستان خسارت وارد کرد.

حسن شریفی در گفت‌وگو با ایسنا، از برداشت محصول جو از ۱۲ هزار هکتار از اراضی این شهرستان خبر داد و افزود: عملکرد محصول جو در اراضی شهرستان معادل چهار تن در هکتار است، اما به دلیل بارش برف و تگرگ عملکرد این محصول به طور قابل ملاحظه ای در سال جاری کاهش یافت و پیش بینی می‌شود با اتمام عملیات برداشت، افزون بر ۲۵ هزار تن جو از اراضی شهرستان برداشت شود.

وی به ارقام غالب جو در شهرستان نیز اشاره کرد و گفت: ارقام غالب جو در این شهرستان شامل ریحانه، نصرت، بهرو و یوسف است که محصول تولیدی تماما به مصرف دامداری‌های داخل شهرستان می‌رسد.

شریفی به نیاز دامداری های شهرستان به تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن جو اشاره کرد و گفت: شهرستان ساوه به دلیل اینکه در حوزه صنعت دامی فعال است کسری ۷۵ هزار تن جو مورد نیاز خود را از استان‌های همجوار یا حتی خارج از کشور تامین کرده و بخش اعظمی از نیاز دامداری ها به جو را از خارج از شهرستان وارد می کند.

وی با اشاره به اینکه بارش‌های خوب دو سال آبی اخیر سطح زیر کشت محصول جو را ۲۰ درصد افزایش داده است، اظهار کرد: تخصیص آب از سدالغدیر ساوه اشتیاق کشاورزان را برای کشت گندم و جو در دشت مرکزی ساوه بیشتر کرده است.

وی بیان کرد: هرچند بارش های مطلوب سطح زیر کشت محصول جو در شهرستان را افزایش داد، اما بارش برف و تگرگ و مخاطرات طبیعی اجازه افزایش برداشت و عملکرد مطلوب محصول را نداد و بخشی از محصول تولیدی از بین رفت.

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی ساوه در ادامه به خرید تضمینی محصول جو نیز اشاره کرد و افزود: امسال هم به مانند سال گذشته خرید محصول جو به قیمت تضمینی توسط دولت به مبلغ 1630 تومان و طبق روال گذشته از طریق کارگزاری تعاونی روستایی انجام خواهد شد.

وی به قیمت دو هزار تومانی جو در بازار آزاد اشاره کرد و ادامه داد: با خرید تضمینی محصول جو از طریق کارگزاری تعاونی روستایی شرایطی برای عامل خرید و تعاونی روستائی فراهم می‌شود تا محصول تولیدی را به نرخ توافقی خریداری کنند.

به گفته شریفی سیاست دولت در خرید تضمینی جو در راستای تشویق کشاورز به تولید این محصول و ادامه تولید و از همه مهمتر تضمین تولید است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در