زگیل تناسلی زنان


زگیل تناسلی زنان یکی از عفونت‌های منتقله از راه جنسی است که شیوع زیادی دارد. زگیل تناسلی زنان می‌تواند روی اندام‌های تناسلی یا در اطراف آن‌ها به وجود بیاید و ممکن است به صورت برآمدگی‌های کوچک یا ضایعاتی گوشتی باشند.

زگیل تناسلی زنان

شفاآنلاین>سلامت>زگیل تناسلی زنان نتیجه‌ی عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) هستند. افرادی که این ویروس را دارند می‌توانند از طریق واژن، مقعد یا سکس دهانی آن را انتقال بدهند.

به گزارش شفاآنلاین:زگیل تناسلی زنان می‌تواند احساس ناراحتی ایجاد کند، اما منجر به سایر عوارض سلامتی نشده و سرطانزا نیز نمی‌باشد. پزشک می‌تواند درمان‌هایی برای تسکین علائم تجویز کند و همچنین می‌تواند زگیل‌ها را بردارد.

علائم زگیل تناسلی زنان

هر کسی می‌تواند دچار زگیل تناسلی زنان شود. زگیل تناسلی زنان می‌تواند در واژن، دهانه‌ی واژن، دهانه‌ی رحم، مقعد، ناحیه کشاله‌ی ران و بالای ران و یا اطراف این اندام‌ها ایجاد شود. ویروس پاپیلومای انسانی به این دلیل که از طریق سکس دهانی نیز قابل انتقال است، زگیل تناسلی زنان می‌تواند روی لب‌ها و در دهان و حلق نیز ظاهر شود.

زگیل تناسلی زنان معمولا به صورت ضایعات کوچک گوشتی می‌باشد. تعداد زگیل تناسلی زنان می‌تواند گوناگون باشد و ممکن است زگیل تناسلی زنان به صورت خوشه‌ای ظاهر شود و ظاهری شبیه گل کلم ایجاد کند. زگیل تناسلی زنان معمولا هم رنگ با پوست فرد یا کمی تیره‌تر است. برآمدگی‌ها و ضایعات گوشتی ممکن است نرم یا زبر باشند و همچنین ممکن است زگیل تناسلی زنان آنقدر ریز باشد که به راحتی دیده نشود.

زگیل تناسلی زنان سبب علائم خاصی نمی‌شود، اما ممکن است با این عوارض همراه باشد: خارش، سوزش، حساس شدن به لمس و خونریزی.

علت زگیل تناسلی زنان

زگیل تناسلی زنان نتیجه‌ی ابتلا به HPV است. زگیل تناسلی زنان نوعی از بیماری‌های منتقله از راه جنسی (STD) محسوب می‌شود. کسی که مبتلا به عفونت HPV است از طریق سکس واژینال، مقعدی یا دهانی، تماس پوستی مستقیم در نواحی تناسلی و وضع حمل می‌تواند این ویروس را انتقال بدهد.

زگیل تناسلی زنان همیشه هم فورا بعد از تماس با فرد مبتلا ظاهر نمی‌شود و ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد تا زگیل تناسلی زنان خودش را نشان بدهد. بیشتر افراد بدون درمان بخصوصی از پس این ویروس برمی‌آیند و در این مورد هیچ مشکل خاصی برای سلامتی ایجاد نمی‌شود. وقتی این ویروس از بدن پاکسازی شد، فرد دیگر ناقل آن نیست.
HPV انواع متفاوتی دارد. نوعی از HPV که باعث زگیل تناسلی می‌شود، سرطان‌زا نیست.

ریسک فاکتور‌های زگیل تناسلی زنان

هر کسی که فعالیت جنسی دارد در معرض ابتلا به عفونت HPV است. سایر ریسک فاکتور‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

سیگار کشیدنداشتن سیستم ایمنی ضعیفسنین زیر ۳۰ سال

زگیل تناسلی زنان چه زمانی نیاز به مراجعه به پزشک دارد؟

زگیل تناسلی زنان، نیاز به مراجعه به پزشک دارد. گاهی زگیل تناسلی زنان، به مرور زمان برطرف می‌شود، اما تحت درمان قرار گرفتن می‌توان خطر انتقال ویروس را کاهش داده و به تسکین علائم ناخوشایند زگیل تناسلی زنان، مثلا خارش و درد، کمک نماید.

آیا زگیل تناسلی زنان دردناک است؟

زگیل‌های تناسلی اغلب دردناک نیستند، اما می‌توانند سبب خارش، حساسیت به لمس یا احساس سوزش در ناحیه مبتلا شوند.

دوره نهفتگی زگیل تناسلی زنان چقدر است؟

مدت زمان بین ابتلا به HPV و پدیدار شدن زگیل تناسلی زنان بسیار متغییر است. از آنجایی که اغلب افراد مبتلا علائمی از خود بروز نداده و یا به زگیل مبتلا نمی‌شوند، تعیین زمان پدیدار شدن زگیل‌ها پس از ابتلا به ویروس ناممکن است. ممکن است پدیدار شدن زگیل‌ها پس از ابتلا به ویروس چندین روز، ماه یا سال به طول انجامد.

تشخیص زگیل تناسلی زنان

پزشک متخصص معمولا با معاینه‌ی فیزیکی می‌تواند زگیل تناسلی زنان را تشخیص بدهد. پزشک برای اینکه زگیل تناسلی زنان را بهتر ببیند، از یک کولپوسکوپ استفاده می‌کند. همچنین ممکن است پزشک، نمونه‌ی کوچکی از یک زگیل تناسلی زنان که قابل رویت است بردارد و آن را برای آزمایش و بررسی به لابراتوار بفرسند. این تست می‌تواند به تائید تشخیص زگیل تناسلی زنان کمک کند.

درمان زگیل تناسلی زنان

در حال حاضر درمانی برای زگیل تناسلی زنان وجود ندارد. سیستم دفاعی و ایمنی بدن فرد اغلب می‌تواند به مرور زمان بر این ویروس غلبه کند. اگر زگیل تناسلی زنان سبب احساس ناراحتی شود، پزشک می‌تواند درمان‌هایی برای کاهش علائم یا برداشتن زگیل تناسلی زنان تجویز کند. این درمان می‌تواند به کاهش خطر انتقال ویروس به سایر افراد نیز جلوگیری نماید.
درمان‌های موضعی زگیل تناسلی زنان شامل موارد زیر می‌شود:

درمان زگیل تناسلی زنان با پودوفیلوکسدرمان زگیل تناسلی زنان با ایمی کیموددرمان زگیل تناسلی زنان با پودوفیلیندرمان زگیل تناسلی زنان با تری کلرواستیک اسید

پزشک برای افرادی که زگیل تناسلی بزرگ‌تر یا سخت‌تری دارند ممکن است، برداشتن زگیل تناسلی زنان ر توصیه کند.
روش‌های برداشتن زگیل تناسلی زنان شامل موارد زیر می‌شود:

برداشتن زگیل تناسلی زنان با کرایوتراپی

این روش شامل فریز کردن زگیل تناسلی زنان با نیتروژن مایع می‌شود. کرایوتراپی ممکن است احساس سوزش یا درد و تاول ایجاد کند.


برداشتن زگیل تناسلی زنان با عمل جراحی

در این شیوه پزشک، زگیل تناسلی زنان را می‌بُرد و برمی‌دارد. قبل از عمل، بیمار به صورت موضعی بی‌حس می‌شود.

برداشتن زگیل تناسلی با الکتروکوتر

در این روش پزشک، زگیل تناسلی زنان را با یک ابزار الکتریکی از روی پوست می‌سوزاند. بیمار ممکن است نیاز به بی‌حسی موضعی یا بیهوشی عمومی داشته باشد.

برداشتن زگیل تناسلی زنان با لیزر

در این شیوه، جراح با استفاده از پرتوها، زگیل تناسلی زنان را نابود می‌کند. برداشتن زگیل تناسلی زنان با این روش ممکن است سبب درد و ناراحتی بعد از عمل شود.

آیا دود ناشی از لیزر باعث پخش شدن ویروس زگیل تناسلی زنان می‌شود؟

خیر استفاده از لیزر با استفاده‌ی همزمان از دستگاه وکیوم باعث پخش شدن ویروس زگیل تناسلی زنان به دیگر نقاط بدن نخواهد شد. مهم است بدانید که نباید از شیوه‌های درمانی برای سایر انواع زگیل‌ها، برای زگیل تناسلی زنان استفاده کنید، چون این کار می‌تواند علائم را بدتر کند.

برداشتن زگیل تناسلی زنان، بدن را از عفونت HPV خلاص نمی‌کند. زگیل تناسلی زنان ممکن است بعد از درمان برگردد و فرد همچنان ناقل ویروس باشد. ضمنا استفاده از کاندوم حین رابطه جنسی می‌تواند به کاهش خطر انتقال ویروس کمک کند، اما به طور کامل جلوی آن را نخواهد گرفت.

عوارض زگیل تناسلی زنان

بیش از ۱۰۰ نوع متفاوت HPV وجود دارد. نوعی که باعث زگیل تناسلی زنان می‌شود، سرطانزا نیست. حتی اگر فرد درمانی برای زگیل تناسلی زنان در پیش نگیرد، زگیل‌ها سرطانی نخواهند شد.

اما فرد ممکن است در یک زمان، مبتلا به بیش از یک نوع عفونت HPV باشد و دست کم ۱۴ نوع می‌توانند سبب سرطان شوند، از جمله سرطان دهانه رحم. وقتی فرد دچار زگیل تناسلی زنان می‌شود، پزشک ممکن است بررسی‌هایی جهت علائم سرطان دهانه رحم تجویز نماید.

پزشکان توصیه می‌کنند که همه‌ی خانم‌های ۲۱ تا ۲۹ سال، غربالگری سرطان دهانه رحم را انجام دهند که به این تست، پاپ اسمیر گفته می‌شود. ضمنا زنان ۳۰ تا ۶۵ سال باید هر سه سال یک بار پاپ اسمیر انجام دهند. زنان ۳۰ تا ۶۵ سال می‌توانند هر پنج سال یک بار، فقط تست HPV انجام دهند.

اگر تست پاپ اسمیر، نتیجه‌ای نامشخص یا غیرعادی داشته باشد، به این معنی نیست که فرد سرطان دارد. پزشک دستور تست‌های بیشتر را خواهد داد تا هر گونه تغییری در سلول‌های دهانه رحم را بررسی نماید. زنان باردار که سابقه‌ی زگیل تناسلی زنان را دارند باید این مسئله را به پزشک خود اطلاع بدهند. البته سابقه‌ی زگیل تناسلی مشکلی برای بارداری یا جنین ایجاد نمی‌کند. همچنین زگیل تناسلی زنان حین بارداری می‌تواند وضع حمل را دشوار کند.

پیشگیری از زگیل تناسلی زنان

استفاده از کاندوم حین رابطه جنسی، ریسک ابتلا به زگیل تناسلی زنان را کاهش می‌دهد. اما کاندوم نمی‌تواند تمام نواحی تناسلی را پوشش بدهد، بنابراین ممکن است به طور کامل در برابر انتقال HPV محافظت ایجاد نکند. سایر روش‌های پیشگیری از بارداری نیز در برابر زگیل تناسلی زنان، محافظت ایجاد نمی‌کنند.

دریافت واکسن HPV می‌تواند به محافظت در برابر انواع ویروس‌هایی که سبب زگیل تناسلی زنان یا سرطان دهانه رحم می‌شوند کمک نماید. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، واکسن HPV را برای تمام بچه‌های ۱۱ یا ۱۲ سال و برای تمام خانم‌های ۱۳ تا ۲۶ سال توصیه می‌کند. هر کسی که آلرژی شدید به قارچ دارد باید پیش از واکسینه شدن با پزشک مشورت کند.

آیا انتقال زگیل تناسلی زنان از استخر واقعیت دارد؟

خیر شنا در آب استخر نقشی در انتقال این ویروس ندارد.

آیا جوش تناسلی همان زگیل تناسلی است؟

خیر جوش تناسلی یا آکنه ژنیتال یکی از انواع جوش‌های زیر پوستی در ناحیه تناسلی است که از راه تماس جنسی منتقل نمی‌شود. جوش تناسلی بیشتر به علت التهاب یا عفونت فولیکول‌های موی ناحیه آلت، انسداد مجاری غدد سباسه و غدد عرق در ناحیه آلت تناسلی ایجاد می‌شود.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، واکسن HPV را به زنان باردار توصیه نمی‌کند. ترک سیگار نیز می‌تواند ریسک ابتلا به زگیل تناسلی زنان را کاهش بدهد.


درمان زگیل تناسلی زنان در خانه

به این علت که زگیل تناسلی زنان می‌تواند بعد از عمل جراحی برگردد، راهکار‌های خانگی می‌توانند شیوه‌ای موثر در کنار درمان‌های استاندارد‌های پزشکی باشند. البته هر کسی که می‌خواهد از روش‌های خانگی درمان زگیل تناسلی زنان استفاده کند، باید ابتدا با پزشک مشورت نماید. راهکار‌های خانگی زیر می‌توانند پروسه‌ی رفع زگیل تناسلی زنان را سرعت بدهند، اما مشکل اصلی را برطرف نخواهند کرد.

درمان خانگی زگیل تناسلی زنان با عصاره چای سبز

عصاره چای سبز می‌تواند با زگیل تناسلی زنان مبارزه نماید. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵، استفاده از انواع خاصی از عصاره چای سبز را بررسی کرد. نتیجه این بود که عصاره چای سبز بهتر از دارونما بوده و به اندازه‌ی درمان‌های استاندارد موضعی زگیل تناسلی زنانه، تاثیر گذاشته است.

درمان خانگی زگیل تناسلی زنان با عصاره درخت چای

طرفداران طب سنتی مدتهاست از عصاره درخت چای برای درمان انواع عوارض پوستی استفاده می‌کنند. خواص ضد میکروبی عصاره درخت چای می‌تواند شدت برخی از ویروس‌ها از جمله ویروس‌های عامل زگیل تناسلی زنان را کاهش بدهد. کاربرد عصاره درخت چای برای زگیل تناسلی زنان هنوز چندان مورد مطالعه نبوده است، اما شواهد محدودی وجود دارد که نشان می‌دهد این عصاره می‌تواند زگیل‌های سایر قسمت‌های بدن را درمان نماید.

درمان خانگی زگیل تناسلی زنان با ویچ هزل (نارون کوهی)

نارون کوهی مانند عصاره درخت چای، راهکار معروفی برای مشکلات پوستی از جمله زگیل تناسلی زنان است. نارون کوهی نسبتا ملایم است، بنابراین احتمال اینکه پوست حساس را ناراحت کند کم می‌باشد، اما نارون کوهی را نباید روی غشای موکوس از جمله داخل واژن یا مقعد استفاده نمایید. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ دریافت نارون کوهی می‌تواند در مبارزه با HPV نوع ۱۶ موثر باشد. این نوع HPV گونه‌ای است که سبب زگیل تناسلی زنان می‌شود.

درمان زگیل تناسلی زنان با زردچوبه

زردچوبه خالص یک آنتی اکسیدان است که روی ویروس زگیل تناسلی زنان با محافظت از سلول‌های DNA تاثیر می‌گذارد.

درمان زگیل تناسلی زنان با سیاه دانه

یکی از درمان‌های رایج استفاده از مخلوط سیاه دانه کوبیده شده و سرکه است. این درمان گیاهی را روزانه روی زگیل‌ها بمالید.

درمان زگیل تناسلی زنان با سیر و ویتامین E

مالیدن روغن ویتامین E روی زگیل تناسلی زنان و سپس گذاشتن سیر له شده هر ۴۸ ساعت یک بار تا رفع دائم زگیل‌ها موثر است.

برترین ها

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت جنسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید