از خصوصی‌سازی مؤسسات قرآنی تا خسارت 6 میلیاردی به فرهنگ و هنر استان


از خصوصی‌سازی مؤسسات قرآنی تا خسارت 6 میلیاردی به فرهنگ و هنر استان

در گفت‌وگوی ایکنا با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری که از اسفندماه سال گذشته مدیریت این اداره را بر عهده گرفته است، موضوعاتی نظیر واسپاری فعالیت مؤسسات قرآنی به بخش خصوصی، هم‌افزایی نهادهای فرهنگی، برگزاری نمایشگاه قرآن در استان، بهره‌مندی از نظرات نخبگان قرآنی و برآورد خسارت به حوزه فرهنگ، هنر و رسانه استان مطرح شد.

از خصوصی‌سازی مؤسسات قرآنی تا خسارت 6 میلیاردی به فرهنگ و هنر استان

ابراهیم شریفی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، با اشاره به واگذاری مؤسسات قرآنی با اشاره به واگذاری مؤسسات قرآنی به بخش خصوصی به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد، اظهار کرد: این اقدام در راستای واسپاری فعالیت‌های دولتی به بخش خصوصی انجام می‌شود و هدف آن، فعال‌تر کردن و افزایش تعداد مؤسسات قرآنی و ایجاد فضای رقابتی در زمینه فعالیت‌های قرآنی است.

وی با بیان اینکه این اقدام در حوزه‌هایی مانند موسیقی، نمایش و ... آغاز شده است، افزود: البته این اقدام ممکن است زمان‌بر باشد اما ضرورت است. هر جا بخش خصوصی ورود داشته شاهد بهبود روند انجام کار بوده‌ایم.

شریفی گفت: دو نگاه ویژه در واگذاری مؤسسات قرآنی به بخش خصوصی وجود دارد، نخست اینکه همه فعالیت‌های قرآنی اعم از آموزش، برپایی نمایشگاه‌های قرآن، برگزاری آزمون‌ها، برپایی محافل انس با قرآن و ... به بخش خصوصی سپرده شود و دوم، روند کسب مجوز‌های مؤسسات قرآنی برای علاقمندان تسهیل گردد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان اینکه برنامه‌ریزی خوبی برای برگزاری نمایشگاه قرآن در استان انجام شده بود، اضافه کرد: متأسفانه این برنامه‌‌ها به دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا به تعویق افتاده است اما به محض بهبود شرایط که از سوی ستاد ملی مدیریت کرونا اعلام می‌شودد، این نمایشگاه برپا خواهد شد.

برنامه‌های قرآنی مجازی

شریفی با اشاره به تعطیلی بیشتر فعالیت‌ها در کشور از زمان آغاز شیوع کرونا، بیان کرد: در این مدت، فعالیت‌‌های ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله در حوزه قرآنی در فضای مجازی پیگیری می‌شود و برنامه‌های استانی و کشوری متعددی انجام شده که برگزاری طرح «خانه‌های نورانی» با استقبال خوب هم‌استانی‌ها، بارگزاری آموزه‌های قرآنی، بارگزاری ترجمه متون نهج‌البلاغه و ... از جمله اقدامات در این زمینه بوده است.

وی تصریح کرد: روزانه یک ختم قرآن در ماه رمضان برای همکاران و با مشارکت کانون‌های مساجد درحال اجرا است.

شریفی با یادآوری اینکه کسی از آینده ویروس کرونا در جامعه بشری آگاه نیست و برنامه‌ریزی‌ها با همین پیش‌فرض دنبال می‌شود، گفت: از آنجا که زمان مشخص و قطعی پایان شیوع کرونا وجود ندارد برنامه‌ریزی‌ها برای اجرا در فضای مجازی صورت می‌گیرد.

وی افزود: در این راستا اجرای طرح‌های مجازی نظیر آموزش نهج‌البلاغه، اجرای محافل مجازی قرآن کریم و اجرای طرح «مسابقه خانوادگی قرآن» با همکاری مجموعه جهاد دانشگاهی استان در دستور کار قرار دارد.

ضرورت هم‌افزایی نهادهای فرهنگی

شریفی هم‌افزایی با دستگاه‌های فرهنگی و قرآنی مانند سازمان تبلیغات اسلامی و اداره اوقاف وامور خیریه را از برنامه‌های مهم مدیریت جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی استان دانست و گفت: در این تعامل و هم‌افزایی ذکر یا عدم ذکر نام فرهنگ و ارشاد اسلامی یا اداره دیگر نباید مهم باشد بلکه انجام کارها با قوت و کارایی بهتر، اهمیت دارد.

وی با تاکید بر هم‌افزایی قرآنی مجموعه‌های فعالی نظیر آموزش و پرورش، سپاه و بسیج، دانشگاه‌ها و غیره در کنار نهادهایی نظیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی و اوقاف وامور خیریه، بیان کرد: در صورت تحقق این امر، توان و کارایی دستگاه‌ها در زمینه اجرایی، آموزشی، جوایز، آماده‌سازی بستر و زیرساخت و ... چندین برابر و نگاه مردم خوشبینانه‌تر می‌شود.

شریفی در تبیین نقش رسانه‌ها در زمینه قرآنی، تصریح کرد: نگاه رسانه به قرآن باید فراتر از انعکاس چند روز یکبارِ یک خبر باشد، توصیه می‌شود که تمام مطبوعات و خبرگزاری‌ها در فضای مجازی و حقیقی یک ستون یا کادر را به قرآن اختصاص دهند که این فضای ولو کوچک به بخشی شناخته شده برای مخاطبان تبدیل شود، این امر در دراز مدت به یک گنجینه ارزشمند از اطلاعات، آموزه‌ها، نکات و تفسیر مبانی قرآنی تبدیل خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در خصوص لزوم بهره‌مندی از نظرات کارشناسان و نخبه‌های قرآنی استان، تاکید کرد: دعوت از قرآنیان به نمایشگاه قرآن استان در راستای همین هدف است، ضمن اینکه جلسات هم‌اندیشی با این افراد در دستور کار قرار دارد که به دلیل شرایط خاص امروز به تعویق افتاده است و امیدواریم با بهبود شرایط، انجام شود.

شریفی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را یکی از ظرفیت‌های خوب در زمینه توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی دانست و گفت: مراکزی مانند کانون‌‌های مساجد، پایگاه‌‌های بسیج، مؤسسات و خانه‌های قرآن که با مجوز دستگاه‌های مختلف در مساجد مستقر و فعالند، در صورت هم‌افزایی دستگاه‌ها با قوت و کارایی بیشتری به فعالیت ادامه دهند و در این صورت رسالت مسجد در محله‌ها به خوبی ادا خواهد شد.

خسارت ۶میلیاردی به حوزه فرهنگ استان

وی با تاکید بر تحمیل خسارت به حوزه فرهنگ، هنر و رسانه در پی تعطیلی فعالیت‌ها در ایام کرونایی، تصریح کرد: وزارتخانه پیگیر برآورد خسارت‌ها به این حوزه است تا بخشی از آن جبران شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: با برآوردی از خسارات که همکاران در حوزه‌های گوناگون این اداره داشتند، میزان ضرر و زیان ناشی از کرونا به بخش فرهنگ، بیش از ۶ میلیارد تومان تخمین زده شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم خطرناک و خونسردانه سرقت کابل های برق در خرمشهر / سارق جوان زمینگیر شد + عکس