وعده توافق بهتر از برجام عملی نشده است


وعده توافق بهتر از برجام عملی نشده است

نامزد بالقوه حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای به مناسبت دومین سالگرد خروج کشورش از برجام یادآوری کرد، وعده رئیس‌جمهور آمریکا برای عقد توافقی بهتر با ایران محقق نشده است.

به گزارش مشرق، جو بایدن، نامزد بالقوه حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای به مناسبت دومین سالگرد خروج از برجام از سیاست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کشورش علیه ایران انتقاد کرد.

بایدن در این بیانیه یادآوری کرده با وجود گذشت دو سال از خروج آمریکا از برجام به دستور دونالد ترامپ هنوز وعده او برای عقد توافقی بهتر با ایران محقق نشده است.

بیشتر بخوانید:

استفاده آمریکا از همه گزینه‌ها برای تمدید تحریم تسلیحاتی

ادعای پامپئو: با خروج از برجام، آمریکایی‌ها در صلح بیشتری هستند

نامزد بالقوه حزب دموکرات همچنین اقدام ترامپ در وتوی مصوبه کنگره آمریکا برای جلوگیری از هرگونه اقدام نظامی علیه ایران بدون مجوز کنگره را نشان‌دهنده «اهانت» او به جایگاه نهاد قانونگذار به عنوان یکی از بخش‌های حاکمیت آمریکا دانسته است.

در بیانیه جو بایدن آمده است: «یک نکته کاملاً آشکار است: تصمیم‌گیری‌های سیاسی دونالد ترامپ خطر جنگ در خاورمیانه را افزایش داده است. او دو سال پیش در چنین روزی از توافق هسته‌ای ایران خارج شد.... در آن زمان او وعده رسیدن به توافقی بهتر را داد. این وعده محقق نشده

است».

جو بایدن در ادامه نوشته ایران فعالیت هسته‌ای و فعالیت‌هایش در منطقه را افزایش داده است.

دولت آمریکا بعد از خروج از توافق هسته‌ای برجام در اردیبهشت‌ ۹۷ به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» و یا ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه روی آورده است.

با این وجود، دونالد ترامپ که وعده می‌داد با اجرای سیاست‌های سختگیرانه علیه ایران می‌تواند این کشور را برای عقد توافقی بهتر پای میز مذاکره بیاورد به‌دلیل ناکام ماندن برنامه‌هایش در قبال ایران علی‌رغم تشدید تنش‌ها، در آمریکا به شدت تحت فشار قرار گرفته است.

چیزی از برجام باقی نخواهد ماند

برایان هوک، نماینده دولت آمریکا در امور ایران شامگاه جمعه (به وقت تهران) خطاب به جو بایدن، نامزد بالقوه حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا گفت چیزی از برجام باقی نخواهد ماند که او بتواند آمریکا را به آن برگرداند.

هوک در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌بی‌سی گفت: بعضی از نامزدهای انتخاباتی وعده می‌دهند به توافق هسته‌ای ایران بازخواهند گشت. چیز زیادی از این توافق باقی نخواهد ماند که [آمریکا] به آن ملحق شود.

برایان هوک در این مصاحبه همچنین بار دیگر از اقدام دولت آلمان در اعلام گروه حزب‌الله لبنان به عنوان سازمان اصطلاحاً «تروریستی» استقبال کرد.

جنگ زرگری

جنگ زرگری جمهوری خواهان و دموکرات‌های آمریکایی درباره برجام در حالی است که پیش از این جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا (در هفته‌های آخر دولت اوباما) گفته بود: مذاکرات با تهران برای عقب نشاندن ایران از برنامه هسته‌ای به نتیجه رسید و حالا دولت بعدی آمریکا باید ضمن ادامه اعمال فشار بر ایرانی‌ها، برای عقب نشاندن برنامه موشکی ایران تلاش کند.

نامزدهای دموکرات در ماه‌های اخیر بارها تاکید کرده‌اند که در صورت پیروزی در انتخابات به برجام بازمی‌گردند اما به شرط اینکه محدودیت‌های برجامی ایران دائمی شده و توان موشکی و قدرت موشکی کشورمان نیز برجامیزه شود.دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در هر مسئله‌ای اختلاف داشته باشند، در دشمنی با جمهوری اسلامی ایران هیچ اختلافی با یکدیگر ندارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس