رایزنی ایران و عراق برای بازگشایی مجدد مرز تجاری شلمچه


رایزنی ایران و عراق برای بازگشایی مجدد مرز تجاری شلمچه

آبادان - ایرنا - مسئولان سازمان منطقه آزاد اروند و بصره عراق روز شنبه در خصوص رفع محدودیت‌های تردد کالا میان 2 کشور و بازگشایی مجدد مرز تجاری شلمچه مذاکره و تبادل نظر کردند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد اروند، معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار سازمان منطقه آزاد اروند در نشست مشترک با هیات بصره عراق که در مرز بین المللی شلمچه برگزار شد گفت: با شیوع ویروس کرونا از هفدهم اسفند ۹۸ مرز تجاری شلمچه بسته شد و صادرات کالا از این گذرگاه مرزی متوقف شد.

سیدعلی موسوی اظهار داشت:در این مدت صادرات کالاهای مورد نیاز کشور عراق از راه آبی و از طریق بندر خرمشهر انجام می شد.

وی افزود:به منظور بازگشایی مجدد مرزتجاری شلمچه رعایت مسائل بهداشتی از جمله استقرار امکانات ضدعفونی و گندزدایی این مرز برای تردد ماشین آلات و نیروی انسانی مورد تاکید است و در این خصوص هماهنگی‌ لازم با هنگ مرزی و دستگاه‌های متولی انجام و در آینده نزدیک شاهد شروع مجدد فعالیت اقتصادی در مرز شلمچه خواهیم بود.

مدیر محیط زیست ، بهداشت و سلامت سازمان منطقه آزاد اروند نیز در این نشست با اشاره به اقدامات این سازمان در تضمین سلامت بر بهداشت محموله‌های تجاری و رعایت بهداشت فردی در کنترل ویروس کرونا با از سرگیری فعالیت تجاری در این مرز تاکید کرد.

سید مهدی موسوی از طرف عراقی خواست با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مرزهای تجاری بین ۲ کشور بازگشایی شود تا سلامت مردم منطقه به خطر نیفتد .

در این جلسه طرف عراقی نیز بر اهمیت روابط دوستانه و اقتصادی متقابل تاکید و بر ضرورت توسعه روابط اقتصادی و سیاسی تاکید کرد.

سال گذشته یک میلیارد دلار کالای تولیدی سرزمین اصلی و ۲۲۰ میلیون دلار کالای تولید منطقه آزاد اروند شامل مواد شیمیایی، شیلات و فولاد از طریق منطقه آزاد اروند به عراق صادر شد.

پیش از شیوع کرونا روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ دستگاه کامیون کالا از مرزشلمچه به عراق صادر می‌شد.

مرز بین المللی شلمچه در فاصله ۱۵ کیلومتری خرمشهر و ۲۰ کیلومتری بصره عراق مهمترین گذرگاه مرزی استان خوزستان برای مبادلات تجاری همچنین تردد زائران اربعین حسینی است.

منطقه آزاد اروند با مساحت ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو) است که در محل تلاقی دو رودخانه اروند و کارون واقع است.

این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت با داشتن ظرفیت‌های مناسب نظیر حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی