خورشید در مقایسه با سایر ستاره‌‌ها یک ستاره بسیار تنبل است

ایتنا - زمین بدون گرمای خورشید تنها یک‌تکه سنگ یخی بود و به همین خاطر این ستاره برای ما بسیار حیاتی است. بااین‌حال مشخص‌ شده است که خورشید در مقایسه با ستاره‌های هم سایز خود نور بسیار کمتری دارد.

مطالعه جدیدی که خورشید را با ستاره‌های مشابه مقایسه کرده است ثابت کرد که این ستاره در مقایسه با ستاره‌های مشابه خود در تولید نور و انرژی بسیار تنبل است.

به گزارش ایتنا و به نقل از cnet، زمین بدون گرمای خورشید تنها یک‌تکه سنگ یخی بود و به همین خاطر این ستاره برای ما بسیار حیاتی است. بااین‌حال مشخص‌ شده است که خورشید در مقایسه با ستاره‌های هم سایز خود نور بسیار کمتری دارد.

مطالعه جدید منتشرشده در مجله Science on Thursday از سوی موسسه تحقیقات منظومه شمسی مکس پلانک نشان از آن دارد که خورشید ما حدودا 5 برابر ضعیف‌تر از ستاره‌های خورشیدی دیگر موجود در جهان است. در این گزارش ستاره‌های شبیه به خورشید بر اساس مشابهت‌هایی نظیر دمای سطح، دوره چرخش، سن و نسبت المان‌های سبک‌تر از هیدروژن و هلیوم انتخاب‌شده‌اند. البته مهم‌ترین المان تعیین‌کننده دوره چرخش بوده است.
خورشید در مقایسه با سایر ستاره‌‌ها یک ستاره بسیار تنبل است

پروفسور سمی سولانکی به‌عنوان مدیر موسسه تحقیقات منظومه شمسی مکس پلانک و یکی از راهبران این تحقیق در این رابطه اظهار کرد که:« سرعت چرخش یک ستاره بر حول محور خود متغیر مهمی است.» چرخش یک ستاره روی ساخت و حالت میدان مغناطیسی‌اش تأثیر به سزایی دارد و تعیین‌کننده مدت‌زمان آزاد شدن ارتعاشات انرژی و میزان روشنایی آن است.

نوسان بین مراحل تابش فعال و غیرفعال 369 ستاره‌ای که با این معیارها همخوانی داشتند نشان داد که خورشید ما ستاره‌ای تنبل است. به‌طور میانگین، نوسان خورشید ما تنها 0.07 درصد بود این در حالی است که این میزان در ستاره‌های دیگر مشابه با خورشید 5 برابر بیشتر است.

بااین‌حال 2500 ستاره مشابه با خورشید در کیهان وجود دارد که هنوز با تلسکوپ‌های ناسا اندازه‌گیری دقیق نشده‌اند و به همین ترتیب ممکن است خورشید تنها ستاره تنبل منظومه شمسی نباشد. بااین‌حال ممکن است بتوان نتیجه گرفت که خورشید ما ممکن است ظرفیت بیشتر در تولید نور و انرژی داشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هوافضا