خسارت 16.5 میلیارد ریالی سیل و تگرگ به بزرگ‌ترین دشت ریواس گناباد


خسارت 16.5 میلیارد ریالی سیل و تگرگ به بزرگ‌ترین دشت ریواس گناباد

رئیس اداره منابع طبیعی گناباد گفت: سیل و تگرگ طی دو نوبت، خساراتی به رویشگاه‌های طبیعی ریواس به خصوص دشت ریواس زیبَد وارد کرد که بر اساس بررسی‌های فنی میزان خسارت 16.5 میلیارد ریال برآورد شده‌ است.

مجتبی محرابی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان‌ کرد: در گناباد 10 هزار هکتار عرصه‌های رویشگاهی ریواس داریم که در مناطق مختلف شهرستان پراکنده‌ هستند اما وسیع‌ترین رویشگاه ریواس در منطقه، دشت ریواس زیبَد است که 4 الی 5 هزار هکتار را به خود اختصاص داده‌ است.

وی ادامه داد: در پی بارندگی‌های فروردین‌ماه و به خصوص بارش تگرگ، خسارات زیادی به اندام‌های سبز گیاه از جمله ساقه و برگ‌ها وارد شده است.

وی اظهار کرد: آسیب دیدن برگ‌ها و کاهش سطح سبز برگ، قطعا میزان فتوسنتز گیاه را تحت تاثیر قرار داده و در نتیجه در عملکرد گیاه تاثیر منفی خواهد داشت.

محرابی در پاسخ به این سوال که آیا این خسارت به اندام هوایی گیاه، رشد گیاه در سال‌های آینده را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد یا خیر؛ گفت: با توجه به اینکه گیاه ریواس، ساختار ریشه‌ای قوی دارد و حدود 8 الی 15 سال عمر می‌کند، در صورت فراهم بودن شرایط اقلیمی مناسب، زادآوری و تکثیر مناسب با بذر قابل جبران خواهد بود.

محرابی یادآور شد: به منظور حفظ و تقویت بنیه گیاهی و همچنن رعایت اصول بهداشتی به دلیل شیوع بیماری کرونا، در اسفند ماه سال گذشته با هماهنگی فرماندار و تائید دادستان، دستور ممنوعیت برداشت گونه‌های دارویی و صنعتی مرتعی از جمله ریواس صادر شد و در همین راستا اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری حدود 200 کیلوگرم محصول ریواس غیر مجاز از متخلفان کشف و ضبط گردید.

رئیس اداره‌ منابع طبیعی گناباد گفت: با توجه به اقلیم متنوع شهرستان گناباد، این شهرستان از پوشش گیاهی و تنوع خوبی برخوردار است و تا کنون حدود 160 گونه گیاهی دارویی در شهرستان شناسایی شده‌ است و برخی از این گونه‌ها به لحاظ سطح و میزان تولید مقام اول در سطح استان را دارا هستند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان