استقبال انجمن گویندگان سینما از ایجاد سامانه شفاف‌سازی فعالیت‌ها


استقبال انجمن گویندگان سینما از ایجاد سامانه شفاف‌سازی فعالیت‌ها

تهران- ایرنا- رئیس انجمن گویندگان سینما با بیان اینکه سیستم قانونمندی که تولیدکنندگان را موظف کند اطلاعات کار خود را در اختیار ما قرار بدهند وجود ندارد، گفت: انجمن گویندگان سینما از ایجاد سامانه‌ای‌ برای شفافیت فعالیت‌های این انجمن استقبال می‌کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، خانه سینما دارای ۳۲ صنف است که تنها ۱۰ صنف آن دارای سایت و اطلاعات منتشر شده هستند. این صنوف عبارتند از برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان، منتقدان و نویسندگان سینمایی، دستیاران فیلمبردار، سازندگان فیلم کوتاه، کارگردانان، عکاسان فیلم، انیمیشن، تهیه‌کنندگان سینمای مستند، فیلمبرداران و تدوینگران.

این امر در دنیای دیجیتال و زمانی که بیش از هر زمانی بر شفاف‌سازی اطلاعات و به روز بودن اطلاع‌رسانی تاکید می‌شود، آن هم در مورد صنعت پرمخاطبی چون سینما سئوالات زیادی را مطرح کرده است.

لزوم شفاف‌سازی اطلاعات و به روز بودن اطلاع‌رسانی صنوف سینمایی در همه امور مهم است به همین منظور با حمیدرضا آشتیانی‌پور رئیس انجمن گویندگان سینما درباره این موضوع به گفت وگو نشستیم.

آشتیانی‌پور در این باره به ایرنا گفت: ما اطلاعاتمان درباره اعضای صنف خودمان یعنی گویندگان سینما به روز است. ما ارتباط تنگاتنگی با اعضای انجمن داریم و بنابراین در جریان روزمره مسایل هویتی و پرسنلی اعضا هستیم و اگر تحول عمده‌ای ایجاد شود اطلاعات در گروه‌های خودمان به روز می شود. همچنین لیست کلی اعضا را در پایان هر سال یا دو سال یکبار نهایی می‌کنیم.

به گفته رئیس انجمن گویندگان سینما، در حال حاضر به صورت مستقل سایتی برای این انجمن که جنبه عمومی داشته باشد، وجود ندارد اما مخازنی هست که اطلاعات انجمن در آنجا نگه‌داری می‌شود.

وی ادامه داد: معمولا اطلاع‌رسانی درباره برگزاری مجمع، اساسنامه، تعداد اعضا و وضعیت آن‌ها از طریق امکانات رسانه‌های مجازی در اختیار ما است و آنجا بعضا اخبار را قرار می‌دهیم و دوستانی هم این اخبار را پیگیری می‌کنند و از آن بهره می‌برند. همچنین رسانه‌ها و خبرنگاران نیز با ما در ارتباط هستند و اخبار را پیگیری می‌کنند.

رئیس انجمن صنف گویندگان سینما تاکید کرد: ما در این انجمن به اصطلاح موارد خاص و عجیبی نداریم و معمولا کارهایمان یک گردش معمولی و روتین دارد، اطلاعات و اخبار مربوط به کارهای دوستانمان در اخبار و رسانه‌ها منتشر می‌شود و مردم کم و بیش در جریان آن هستند.

آشتیانی پور با اشاره به اینکه جنبه اطلاعات ستادی خانه سینما اهمیت دارد، بیان کرد: زمانی که سامانه‌ای برای انجمن گویندگان سینما ایجاد بشود ما استقبال می‌کنیم چراکه تبدیل به یک مرکز موجه برای پالایش اطلاعات شده و اطلاعات پرسنلی اعضا نیز در آنجا ذخیره می شود.

وی افزود: ما ایرادی در آن نمی‌بینیم و نظر ما هم نسبت به این مثبت است و باید از قبل این کار انجام می‌شد به شرط آنکه اطلاعات دقیق وارد شود و موثق باشد.

رئیس انجمن گویندگان سینما درباره اینکه آیا جدولی برای اعضا تدارک دیده شده است، گفت: جدول طبقه‌بندی شده برای اعضا وجود ندارد. البته نام و نام خانوادگی جزو اطلاعات پرسنلی است که در پرونده‌ای که برای اعضا تشکیل می شود اطلاعاتی مانند سال عضویت و... در آن موجود و به روز و در دسترس انجمن قرار دارد.

آشتیانی‌پور ادامه داد: اما در مورد اطلاعات مربوط به فعالیت و اخبار کاری اعضا، از آنجا که ما دسترسی به منابع تولید کار نداریم، وارد این فضا نشدیم و متکی به اطلاعات ارائه شده هستیم. همچنین سیستم قانونمندی برای تولیدکنندگان که آن‌ها را موظف کند اطلاعات کار تولیدی خود را به ما بدهند به دلیل مسایل مالی و مالیاتی وجود ندارد و از در اختیار قراردادن اطلاعات به صورت گسترده پرهیز می‌کنند، طبیعتا این اطلاعات در لحظه در اختیار ما قرار نمی‌گیرد.

وی بیان کرد: ما از طریق همکارانمان که در آن پروژه‌ها فعالیت می‌کنند، اطلاعات مربوط به کارها را دریافت و در مواردی هم که صرفا جنبه خبری داشته باشد از رسانه‌ها استفاده می‌کنیم.

رئیس انجمن گویندگان سینما در پاسخ به این پرسش که آیا جدول متقاضیان بررسی نشده برای این انجمن وجود دارد یا نه، اظهار کرد: از آنجاکه در هر مقطع بر طبق آیین‌نامه مشخص از متقاضیان آزمون می‌گیریم به گونه‌ای نیست که یک پرونده باز برای متقاضیان وجود داشته باشد که دائما بررسی شود.

آشتیانی پور ادامه داد: بنابراین در آن مقاطعی که متقاضیان دوره‌ای را می گذرانند و به شرایط نسبی ما برسند، از طریق یک کارگروه پرونده این افراد تشکیل و آزمون گرفته می‌شود و دوره‌های کارآموزی را می‌گذرانند و پس از ارزیابی عضویت و عدم عضویت آن‌ها مشخص می‌شود.

وی در پایان در جواب به این سوال که آیا انجمن اطلاعاتش را در اختیار دیگران قرار می‌دهد یا نه، گفت: اگر از مراجع قانونی به دنبال این اطلاعات باشند حتما در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد اما غیر از این باید دلیل مشخص و موجهی وجود داشته باشد به دلیل آنکه در اختیار قرار دادن اطلاعات انجمن کار مرسومی نیست تا در رسانه ها منتشر شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی