وزیر سابق ارتباطات: اگر فیبرنوری توسعه می‌افت استفاده از «شاد» رایگان می‌شد


تهران (پانا) - عضو شورای عالی فضای مجازی با حضور در برنامه «پرسشگر» از لزوم اقدامات دولتی در تشویق بخش خصوصی برای ایجاد نرم افزارهای حرف‌ ای سخن گفت تا از این طریق تولید محتوا به سرعت افزایش یابد. به گفته تقی پور توسعه فیبر نوری می‌تواند زیرساخت را ارزان کند.

وزیر سابق ارتباطات: اگر فیبرنوری توسعه می‌افت استفاده از «شاد» رایگان می‌شد

تهران (پانا) - عضو شورای عالی فضای مجازی با حضور در برنامه «پرسشگر» از لزوم اقدامات دولتی در تشویق بخش خصوصی برای ایجاد نرم افزارهای حرف‌ ای سخن گفت تا از این طریق تولید محتوا به سرعت افزایش یابد. به گفته تقی پور توسعه فیبر نوری می‌تواند زیرساخت را ارزان کند.

رضا تقی پور، عضو شورای عالی فضای مجازی در این برنامه با بیان اینکه آموزش هزینه دارد، آموزش حضوری یک هزینه‌هایی دارد و آموزش مجازی هم همینطور گفت: چون برای این تعطیلات آمادگی نداشتیم خیلی‌ها از قبل برای مدارس و آموزش و حتی سرویس ایاب و ذهاب هزینه کرده بودند و اکنون گویی هزینه‌های اضافی دارد از خانواده‌ها دریافت می‌شود که باید درباره اینها در جای خودش بحث و تصمیم گیری شود.

عضو شورای عالی فضای مجازی افزود: ازآن سو در کشور ما تلاش شده برابر با قانون اساسی، رایگان بودن آموزش رعایت شود و مدارس و دولت هزینه‌ای بابت آموزش از خانواه ها طلب نمی‌کنند اما تامین هزینه اینترنت و پهنای باند بحث دیگری است. در شورای عالی بحث شده که باید با ایجاد شبکه ملی اطلاعات تفاوتی بین پهنای باند داخل و خارج قائل شویم. قاعدتا برای پهنای باند داخلی نباید هزینه بالا داشته باشیم و این هزینه می‌تواند تا یک دوازدهم کاهش یابد. تلاش‌هایی هم صورت گرفته است و به عنوان مثال اکنون برای استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی یک سوم و برای سایت‌های داخلی یک دوم هزینه معمول اینترنت از مشترکان دریافت می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا شورای عالی فضای مجازی در رایگان کردن اینترنت برای آموزش و پرورش نقشی داشته و آیا ضعیف عمل کره است یا خیر؟ گفت: فلسفه اصلی شبکه ملی اطلاعات همین بوده و تا کنون محقق نشده و یک مطالبه عمومی است. دو سند در این زمینه تصویب و چارچوب کار مشخص شده است و از اینجا به بعد وظیفه دولت بوده است که بودجه تصویب و آن را اجرا میکرد که اکنون درصد کمی اجرا شده است.

عضو شورای عالی فضای مجازی در واکنش به اظهارات رئیس سازمان فناوری اطلاعات مبنی بر در اختیار قرار ندادن دو فرکانس از سوی صداوسیما گفت: اکنون مشکل ما توسعه پهنای باند، مشکل فرکانس‌های صداوسیما نیست. اولا اپراتورهای ما تجهیزاتی در این باند ندارند که بتوانند پهنای باند را افزایش دهند. دوم اینکه توسعه شبکه ما نامتجانس است و بین شبکه ثابت و موبایل تفاوت وجود دارد و ما آن نرم را رعایت نکردیم و شبکه را در قالب بی سیم توسعه دادیم و هزینه‌اش گران تر تمام می‌شود. همچنین در مصرف فرکانس باید مباحث اقتصادی را لحاظ کنیم.

وی افزود: از نظر فنی به طور قاطع می‌گویم که هیچ اپراتوری تجهیزات راه‌اندازی فرکانس را ندارد. اگر می‌خواستیم حافظ منافع مردم باشیم باید شبکه ملی اطلاعات را راه می‌انداختیم.

وی درباره اینکه نرم افزارهای حرفه‌ای برای تهیه محتوای حرفه‌ای ایجاد نکرده‌ایم گفت: ما امروز در حیطه زیرساخت‌های ارتباطی مهیاییم اما مشکل ما آمادگی الکترونیکی است که این اتفاق کرونا باعث تسریع این روند مثلا در آموزش و پرورش شد که هنوز جای کار دارد و باید در تولید محتوای حرفه‌ای وارد شده و دولت بخش خصوصی را برای ایجاد نرم افزارهای حرفه‌ای تشویق کند تا تولید محتوا به سرعت افزایش یابد. توسعه فیبر نوری می‌تواند زیرساخت را ارزان کند. این پروانه از سال 91 صادر شده اما درصد پیشرفت بالا نبوده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا