کمبود دارو نداریم، اصرار بر استفاده از برند خاص است/ برخورد با تبلیغات اغواگرایانه


کمبود دارو نداریم، اصرار بر استفاده از برند خاص است/ برخورد با تبلیغات اغواگرایانه

محمدرضا شانه ساز با اشاره به اینکه با کمبود دارو مواجه نیستیم از طرح دعوی در دستگاه قضایی برای مقابله با تبلیغات اغواگرایانه خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محمدرضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به وضعیت تولید اقلام بهداشتی در ایام کرونا گفت: در گذشته در کشور حدود 2 هزار لباس برای حوزه درمانی تهیه می شد که این اقلام وارداتی بود اما در حال حاضر لباس های تولیدی کیفیتش به مراتب بهتر از انواع وارداتی است و کمبودی در این زمینه نداریم.

او افزود: در حال حاضر صادر کننده کیت هستیم و اجازه صارات به دیگر کشورها را ارائه دادیم چرا که ظرفیت تولید کیت ها در کشور بالا است.

رئیس سازمان غذا و دارو خاطر نشان کرد: در حال حاضر علاوه بر اینکه نیاز کشور در زمینه اقلام درمانی و کیت تشخیصی را بر طرف کردیم صادرات هم انجام می دهیم. در زمینه دارو و واکسن هم در حال فعالیت هستیم و امیدواریم در تولید واکسن و دارو پیشتاز باشیم.

شانه ساز تصریح کرد: مردم پای کار آمدند و دشواری نداشتیم حتی گاهی پیشنهاداتی از سوی مردم روی میز ما بود و مشارکت خوبی وجود داشت. سعی شد موانع را بر داریم. خوشبختانه آنچه باعث ایجاد حساسیت در میان مردم و افزایش مشارکت شد حاصل فضاسازی رسانه ای مناسب بود.

او در پاسخ به این سوال که برخی بیماران خاص مانند تالاسمی با کمبود دارو مواجه هستند، بیان کرد: در زمینه داروهای بیماران خاص به جز اقلام خاص که ناشی از فشار تحریم ها است، مشکلی نداریم.

شانه ساز تصریح کرد: اصرار بر تهیه برخی برندهای خاص وجود دارد. برخی بیماران و پزشکان اصرار دارند بیمار برند خاص دارویی را دریافت کنند. در قانون عنوان شده که باید از برند داخلی استفاده شود اما برای کاهش اضطراب داروهای برند خارجی را هم وارد می کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: بحث کمبود دارو نیست بلکه اصرار بر استفاده از دارویی خاص است. خوشبختانه تا کنون هر نسخه دارویی که دست مردم بوده در این وضعیت فراهم شده است. گرچه توزیع برخی اقلام در همه داروخانه ها انجام نمی شود و امکان استفاده از آن در همه داروخانه ها نیست. چرا که مصرف کننده آنان خاص است.

او ادامه داد: باید برنامه ریزی کنیم تا از ارز موجود در کشور استفاده شود.

به گفته شانه ساز بحث اول دسترسی بیماران به داروها است و سپس بر برند خاص تاکید وجود دارد قانون گذار تاکید دارد که اولویت با داروهای تولید داخل است.

شانه ساز در خصوص داروهایی که امروزه در برخی کشورها برای مقابله با کرونا استفاده می شود، بیان کرد: داروی فاویپیراویر هنوز نتوانسته خود را ثابت کند و در دنیا هم این دارو نتوانسته بیماران را درمان کند.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: هنوز نمی توانیم در مورد موثر بودن برخی داروها اظهار نظر کنیم و برخی از این داروها باید به صورت ترکیبی استفاده شود و تائید آن ها مقداری زمان بر است که پس از آن باید مورد استفاده قرار داد.

او گفت: ایران در بحث دارویی به موازات سایر کشورهای پیشرفته پیش می رود. هر یک از داروهای مورد تائید را می توان در داخل کشور تولید کرد و به لطف خداوند توان خوبی در زمینه داروسازی داریم.

شانه ساز در خصوص تولید واکسن کرونا بیان کرد: بخش های خصوصی در این زمینه فعالیت می کنند و محققین و شرکت های داروسازی در این زمینه بدون وقفه کار خود را ادامه می دهند. ویروس بسیار پیچیده است و رفتار خاصی دارد. تولید واکسن کار آسانی نیست و ما پا به پای دنیا پیش می رویم.

او در خصوص تولید واکسن آنفلانزا در ایران گفت: تولید این دارو را ده برابر سال گذشته برای گروه های آسیب پذیر پیش بینی کردیم و مکاتبات آن انجام شده است و ما هم به شرکت های مختلف برای تامین اعتبار و تامین ارز کمک می کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: نمی توان از واکسن آنفلانزا گذشته به خاطر تغییر این ویروس استفاده کرد و باید به روز شود. سعی می کنیم حداکثر تعداد واکسن لازم برای بیماران را تامین کنیم. همه دنیا توجهشان به مصرف آن جلب شده و ما هم سعی می کنیم با شتاب اقدام کنیم. اگر شیطنت های بانکی و برخی موانع از سوی دشمنان ما نباشد واکسن را برای گروه های خطر پذیر تامین کنیم.

او در رابطه با تبلیغ برخی داروهای مقابله با کرونا اظهار کرد: با تبلیغات در شبکه های ماهواره ای برخورد قانونی می شود. آنچه در شبکه های رسمی کشور تبلیغ می شود در کمیته ای که بدین منظور پیش بینی شده، مورد ارزیابی قرار می گیرد و آن ها باید مجور بگیرند. با تبلیغات اغواگرایانه برخورد می کنیم و بر علیه آنان طرح دعوی در دستگاه قضایی می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی