کره‌جنوبی 65 میلیون دلار از مرسدس بنز، پورشه و نیسان غرامت می‌گیرد


کره‌جنوبی 65 میلیون دلار از مرسدس بنز، پورشه و نیسان غرامت می‌گیرد

کره‌جنوبی از مرسدس بنز و نیسان و پورشه به‌دلیل استفاده از نرم‌افزار غیرمجاز روی خودرو‌های دیزلی‌شان، 63/4 میلیون دلار غرامت می‌گیرد. این نرم‌افزار میزان آلایندگی خودرو را بسیار کمتر از حالت معمول نشان می‌دهد.

سازمان محیط‌زیست کره‌جنوبی برای شرکت‌های مرسدس بنز و پورشه و نیسان جریمه صادر کرده است. این اتفاق زمانی افتاد که گزارشی مبنی‌بر استفاده‌ از نرم‌افزار‌های غیر‌مجاز روی تعدادی محصولات دیزل این خودروسازان منتشر شد.

خودروهایی که در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ فروخته شده‌اند، پیش‌ازاینکه فراخوان داده شوند، گواهی آن‌ها باطل می‌شود. مرسدس بنز کره‌جنوبی بیشترین جریمه را متقبل خواهد شد و ۷۷/۶ بیلیون وون (معادل ۶۳/۴ میلیون‌دلار) جریمه پرداخت خواهد کرد. واحد‌های پورشه و نیسان نیز به‌ترتیب یک بیلیون وون (۸۱۷،۳۰۰ دلار) و ۹۰۰ میلیون وون (۷۳۵،۶۰۰ دلار) جریمه شده‌اند.

غرامت اعمال‌شده به مرسدس بنز تاکنون بیشترین جریمه‌ای است که دولت کره‌جنوبی به خودروسازان تحمیل کرده است. این رقم بسیار بیشتر از مجازات ۱۱/۵ میلیون‌دلاری آئودی فولکس‌واگن کره‌جنوبی در سال ۲۰۱۵ است. از میان ۳۷ هزار و ۱۵۴ دستگاه مرسدس‌بنز بررسی‌شده، ۱۲ مدل دیزلی ازجمله خودرو سدان کلاس C و شاسی‌بلند‌های کلاس GLC و ML دیده می‌شود. گفتنی است جریمه‌ی نیسان به ۲،۲۹۳ دستگاه از مدل کراس‌اور قشقایی محدود می‌شود که نرم‌افزار غیرقانونی روی آن‌ها نصب بود. همچنین، ۹۳۴ نسخه‌ی دیزلی از شاسی‌بلند پورشه ماکان S این ویژگی را داشتند.

کره‌جنوبی 65 میلیون دلار از مرسدس بنز، پورشه و نیسان غرامت می‌گیرد

سازمان محیط‌زیست کره اعلام کرده است استاندارد‌های سخت‌گیرانه‌تری درباره‌ی آلایندگی مجاز خودرو‌های دیزلی وضع خواهد کرد. این نهاد برای بازبینی دقیق‌تر خودرو‌های بازار و شناسایی مدل‌های غیرقانونی برنامه‌ریزی می‌کند.

مرسدس‌بنز یافته‌های دولت کره را تکذیب و ادعا می‌کند برای استفاده از این فناوری، دلایل توجیه‌پذیر و مبنای قانونی دارد. مرسدس‌بنز اعلام کرده است این تصمیم دولت کره روی محصولات جدیدش تأثیری نخواهد گذاشت و تغییری اعمال نخواهد کرد. این در حالی است ‌که آزمایش روی برخی مدل‌های این شرکت آلمانی نشان داد گاز اکسید نیتروژن منتشر‌شده از آن‌ها حدود ۱۳ برابر حد مجاز بود. نیسان قشقایی و پورشه ماکان نیز به‌ترتیب ۱۰ برابر و ۱/۵ برابر میزان استاندارد (۰/۰۸ گرم در هر کیلومتر) گاز اکسید نیتروژن ساطع می‌کنند.

سامانه‌‌ای که دولت‌ها آن را غیرقانونی خوانده‌اند، درواقع نرم‌افزاری است که هنگام آزمایش خودرو فعال می‌شود و در این ‌حین، میزان آلایندگی خروجی بسیار کمتر از حالت معمول ثبت می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403