شیردهی خطر ابتلا به دیابت در مادران را کاهش می‌دهد


شیردهی خطر ابتلا به دیابت در مادران را کاهش می‌دهد

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که شیردهی به نوزاد می‌تواند مادران را تا سال‌ها بعد از زایمان، از خطر ابتلا به دیابت در امان نگه دارد.

شیردهی خطر ابتلا به دیابت در مادران را کاهش می‌دهد

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مطالعه جدیدی توسط محققان کره جنوبی روی ۸۵ زنی که به فرزندان خود شیر می‌دادند و ۹۹ زنی که به فرزندان خود شیر نمی‌دادند، انجام شد. این زنان دو ماه پس از زایمان و هر سال حداقل تا سه سال مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند.

این محققان دریافتند مادرانی که شیردهی به نوزاد دارند، در مقایسه با کسانی که به نوزادان خود شیر نمی‌دهند، عملکرد سلول بتا پانکراس آنها بهتر است و همچنین سطح قند خون آنها کاهش می‌یابد و در نتیجه خطر ابتلا به دیابت در آنها کمتر است.

مادران شیرده تا چندین سال به دیابت مبتلا نمی‌شوند

براساس این مطالعه که اخیراً در مجله Science Translational Medicine منتشر شده است، تأثیرات شیردهی مادر به نوزاد خود برای جلوگیری از ابتلا به دیابت پس از قطع شیردهی ادامه‌دار خواهد بود و تا ۳ سال پس از زایمان این تأثیرات موجب مبتلا نشدن مادر به دیابت می‌شود.

به گفته محققان کره جنوبی، هورمون "پرولاکتین" که در شیر مادران وجود دارد، نه تنها باعث تولید شیر می‌شود بلکه باعث تنظیم ترشح انسولین در سلول‌های بتاپانکراس نیز می‌شود که در نهایت قند خون را تنظیم می‌کند.

محققان همچنین دریافتند سرتونین ماده شیمیایی‌ای است که در تندرستی و شادی اثرگذار است و از طریق سلول‌های بتا پانکراس در طول شیردهی تولید می‌شود، سروتونین در سلول‌های بتا لوزالمعده به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند و فشار اکسایشی را کاهش می‌دهد و در نتیجه سلول‌های بتا مادران را سالم‌تر نگه می‌دارد.

بارداری خطر دیابت را افزایش می‌دهد

از آنجا که بارداری باعث افزایش وزن و افزایش مقاومت به انسولین می‌شود، می‌تواند خطر دیابت را افزایش دهد. همچنین سایر عوامل مانند ارث، سابقه دیابت حاملگی، سن و چاقی بر خطر ابتلا به این بیماری می‌افزاید.

هیل کیم، استاد دانشکده علوم پزشکی و مهندسی گفت: ما خوشحال می‌شویم که بتوانیم ثابت کنیم که شیردهی برای بهبود عملکرد سلول‌های بتا و همچنین کنترل قند خون برای سلامت متابولیکی مادران مفید است.

کیم ادامه داد: مطالعات آینده ما درباره روش‌های درمانی جدید برای پیشگیری از ایجاد اختلالات متابولیکی در مادران خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

افراد دیابتی چه نوع الگوی غذایی را باید رعایت کنند؟

هر آنچه نیاز است درباره دیابت بدانید +اصلی‌ترین عامل ابتلا

عجیب‌ترین حقایق دوران بارداری؛ از تمرین احساسات جنین پیش از تولد تا احتمال دوقلوزایی بیشتر در مادران قدبلند

آیا زنان باردار بیشتر مستعد ابتلا به کرونا هستند؟

دیابت؛ تلخ‌ترین شیرینی دنیا/ این گونه غذا بخورید تا قندخون نگیرید

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تلفات کی یف در محور دونتسک جنوبی نزدیک به صد نفر رسیده است