از معرفی ایده های برتر قرآنی تا وامداری حضرت خدیجه(س) در جریان انفاق


از معرفی ایده های برتر قرآنی تا وامداری حضرت خدیجه(س) در جریان انفاق

معرفی اشرف موجودات تا وامداری حضرت خدیجه(س) در جریان انفاق در جامعه مسلمین ازجمله اخبار حوزه قرآن و معارف در 9 اردیبهشت‌ماه است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری بر مهمترین اخبار این حوزه در پانزدهمین روز از اردیبهشت ماه ۹۹ است:

از معرفی ایده های برتر قرآنی تا وامداری حضرت خدیجه(س) در جریان انفاق

حجت الاسلام دکتر محمدحسین توانایی:
جریان انفاق در جامعه ایران وامدار حضرت خدیجه (س) است

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، جامعه ما در بحبوحه بحران های بزرگ و صحنه های خطیر اجتماعی نشان داده که عملا راه معصومان و چهره های بزرگی چون حضرت خدیجه (س) را دنبال می کند. اگر در صدر اسلام حضرت خدیجه عاشقانه و عارفانه ثروت خود را انفاق می کند امروز هم در جامعه ما کم نیستند بانوان و مردانی که در همین روزهای کرونایی، زمان، مال، تخصص و حتی جان خود را ایثار و فدا می کنند.

تصاویری که گاه در رسانه ها می بینیم انصافا مایه مسرت و شکرگزاری است. در حالی که در جوامع به ظاهر پیشرفته، شاهد هجوم به فروشگاه ها و غارت مراکز عمومی بودیم اما شما دیدید در کشور ما آن هم در شرایط تحریم، چگونه مردان و زنان کارگاه ها، حسینیه ها، مساجد و خانه ها را به مراکز پشتیبانی از مهار یک بیماری مهلک تبدیل کردند و ماسک، لباس بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده تولید کردند. این همه نشان می دهد که آموزه های اصیل اسلام در جامعه ما جریان دارد و در واقع این بانوان و مردان ادامه دهنده همان فرهنگ انفاق و ایثار از جانب حضرت خدیجه (س) هستند.

با حجت الاسلام و المسلمین دکتر «محمدحسین توانایی» استاد حوزه و دانشگاه درباره ابعاد شخصیت، جایگاه و حیات مبارک حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها به مناسبت سالروز وفات این بزرگ بانوی جهان اسلام به گفت و گو نشته ایم.

حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها در ارتباط با وجود مقدس رسول الله (ص) و ظهور دین اسلام چگونه عمل کردند؟

از زوایای مختلف می توان به این پرسش پرداخت. در یک شکل کلی باید اذعان کنیم که وجود مبارک حضرت خدیجه (س) یک پشتوانه عمیق معرفتی، روحی و حتی اتکای مادی برای پیامبر (ص) بوده است و طبیعتا در جوانه زدن بعثت و مراحل بعدی ظهور اسلام بسیار نقش جدی داشته است. پیامبر در دوره پیش از بعثت نیاز داشتند که این آمادگی به طور کامل در ایشان به وجود آید و از همین نقطه می توان به نقش این بانوی بزرگوار پرداخت. حضرت خدیجه با این که خواستگار زیادی داشتند که همگی آن ها افرادی متمول، صاحب نفوذ و صاحب جایگاه اجتماعی در معنای متداول بودند اما از آن جایی که زنی اهل معنا و معرفت بودند و به دنبال آن می گشتند که این ازدواج مایه ای برای کمال معرفتی و روحی باشد بین آن همه خواستگار به حضرت رسول الله (ص) گرایش پیدا می کنند با آن که می دانیم پیامبر جایگاه و موقعیت مادی نداشتند، وجود چنین انسانی با این درجه از معرفت حقیقتا برای پیامبر یک پشتوانه روحی در روزهای سخت بعد از بعثت هم بوده است. وقتی پیامبر بزرگوار ما به رسالت مبعوث می شوند حضرت خدیجه (س) در کنار حضرت علی (ع) اولین کسانی هستند که به پیامبر (ص) ایمان می اورند. این بانو اولین بانوی بزرگواری است که با معرفت، خلوص و بصیرت و نه از جایگاه احساس و خویشاوندی های رایج به توحیدی که پیامبر به آن دعوت می کند ایمان می آورد و طبق شواهد تاریخی ای که وجود دارد ثروت و دارایی خود را با عشق و علاقه در اختیار پیامبر قرار می دهند تا در راه اشاعه اسلام مورد استفاده قرار گیرد. حضرت خدیجه در آن روزگار بازرگانی معتبر بودند اما تاجری که در عین حال اهل معنا بودند و در پس آن دارایی، جستجوی خود برای معنای زندگی را از دست نداده بودند بنابراین دلبسته دارایی های خود نبودند و وقتی هم که به پیامبر ایمان آوردند یک ایمان لفظی نبود بلکه اموال و دارایی خود را انفاق کردند و در اختیار رسول الله (ص) قرار دادند. این طور نبود که مثلا بگویند حال شما به مسئولیت اجتماعی خودتان بپردازید و من هم به تجارت خود مشغول شوم.

از معرفی ایده های برتر قرآنی تا وامداری حضرت خدیجه(س) در جریان انفاق

حجت‌الاسلام «مجید سینایی» در گفتگو با خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان درخصوص اقدامات مدرسه علمیه حضرت ابوطالب (ع) گفت: از ابتدای شیوع کرونا، طلبه ها در بخش های مختلف مقابله با کرونا حضور فعال داشتند و در تمام این مدت در ضدعفونی معابر و توزیع اقلام بهداشتی نظیر ماسک و دستکش به مردم محل و منطقه کمک کرده اند.

مدیر مدرسه علمیه حضرت ابوطالب (ع) با اشاره به اجرای طرح احسان مومنانه، افزود: طلبه های حوزه علمیه در قالب اجرای احسان مومنانه که ویژه ماه مبارک رمضان در حال انجام است نیز به توزیع اقلام و سبدکالا میان اقشار کم بضاعت پرداخته اند.

از معرفی موسسات شاخص قرآنی تا تجلیل از ایده های برتر قرآنی

از معرفی ایده های برتر قرآنی تا وامداری حضرت خدیجه(س) در جریان انفاق
به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، فعالیت های قرآنی کشور نیز تحت تاثیر شرایط کرونایی به فضای مجازی نقل مکان کرده اند. برگزاری دوره های آموزش مجازی قرائت و حتی ختم مجازی قرآن در این ایام در حال انجام است.


فراخوان ثبت نام از موسسات شاخص قرآنی جهت تولید مستند قرآنی از دیگر اقداماتی است که ویژه ماه مبارک رمضان و در شرایط کرونایی به همت روابط عمومی اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور با مشارکت شبکه قرآن و معارف سیما در حال انجام است که با هدف معرفی موسسات فعال و شاخص و حمایت از فعالیت های خالصانه مدیران نخبه قرآنی فعال در مناطق محروم انجام می شود.

جشنواره «ایده های برتر قرآنی در فضای مجازی» فعالیت قرآنی دیگری است که به همت اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور و به صورت مجازی ویژه ماه مبارک رمضان و متناسب با شرایط کرونا و رعایت فاصله اجتماعی برگزار می شود.

از معرفی ایده های برتر قرآنی تا وامداری حضرت خدیجه(س) در جریان انفاق

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف: «حامد نگارش» با اشاره به برگزاری جشنواره شعر «موکب بندگی» ویژه ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: فراخوان این جشنواره به زبان‌های عربی، اردو، انگلیسی و فارسی با هدف مشارکت والای شاعران در ترویج و گسترش فرهنگ عبودیت و بندگی و نیز نشر معارف قرآن کریم و عترت به همت ستاد فرهنگی و آموزشی اربعین حسینی منتشر شده است.

دبیر سوگواره‌ها و جشنواره‌های ستاد فرهنگی و آموزشی اربعین به وصول بیش از ۳۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره در کمتر از یک هفته پس از انتشار فراخوان اشاره کرد و افزود: پس از انتشار فراخوان، با استقبال شاعران بین‌الملل از جشنواره «موکب بندگی» مواجه شدیم، به طوری که علاوه بر شاعران کشورمان، شاعرانی از کشورهای عراق، بحرین، هند و پاکستان نیز اشعاری متناسب با موضوعات این جشنواره همچون روزه و ماه رمضان، عبودیت و بندگی، روزه و ماه رمضان، شب‌های قدر و قدس شریف ارسال کرده‌اند.

نگارش با بیان اینکه آثار ارسالی در قالب محتوای گوناگون در ستاد فرهنگی و آموزشی اربعین استفاده می‌شود، گفت: در تلاش هستیم با گردآوری آثار ارسالی، بهترین آثار را به‌صورت مکتوب چاپ و در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم تا این آثار بتواند در فرهنگ‌سازی فرهنگ دینی در جامعه تأثیرگذار باشند.

حجت‌الاسلام و المسلمین علوی تهرانی:
اشرف موجودات از منظر خداوند متعال، محمد و آل محمد (ص) هستند

از معرفی ایده های برتر قرآنی تا وامداری حضرت خدیجه(س) در جریان انفاق

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدباقر علوی تهرانی به مناسبت ماه رمضان طی سخنانی در فضای مجازی درباره نفس گفت: موجودات دارای شعور تکلیفی شامل سه گروه ملائکه، انسان، جن هستند.

وی با بیان اینکه خداوند در ۶ آیه از قرآن از همه ملائکه خود تمجید می‌کند، اظهار کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید ملائکه بندگان شایسته، خدا ترس هستند که تکبر در بندگی ندارند، از تسبیح خداوند خسته نمی‌شوند، نافرمانی خدا را نمی‌کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین علوی تهرانی بیان کرد: خداوند در قرآن درباره انسان می‌فرماید انسان ستمگر و ناسپاس، عجول اهل مجادله، است؛ هر بلایی هم سر انسان آمده از عجله است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه ۷۷ سوره یس ابراز کرد: آیا انسان نمی‌داند که ما او را از نطفه‌ای بی‌ارزش آفریدیم، و او چنان صاحب قدرت و شعور و نطق شد که به مخاصمه آشکار با ما برخاست.

پایان پیام/49

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا