سطح زیر کشت گندم در اصفهان 2 هزار هکتار افزایش یافت


سطح زیر کشت گندم در اصفهان 2 هزار هکتار افزایش یافت

اصفهان- ایرنا - کارشناس مدیریت زراعت گندم سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: سطح زیر کشت گندم در شرق این استان 2 هزار هکتار نسبت به سال گذشته بیشتر شده است.

مهران توکلی روز چهارشنبه در گفت‌ و گو با ایرنا سطح زیر کشت گندم در شهرستان اصفهان را ۳۰ هزار هکتار اعلام کرد و اظهارداشت: پارسال بالغ بر ۲۸ هکتار از اراضی زیر کشت رفت و دلیل افزایش امسال توزیع مناسب آب کشاورزی در زمان مقرر و مناسب و بارندگی‌های نسبی خوب در روزهای گذشته بود.

وی با بیان اینکه اکنون عملیات مبارزه با علف هرز و سِن (مهم‌ترین آفت غلات) در مزارع کشت گندم در حال انجام است، تصریح کرد: افزایش قیمت سم در سال جاری یکی از مشکلات قشر کشاورز است که حل آن نیازمند تدوین سیاست‌های کلان و در سطح ملی است.

کارشناس مدیریت زراعت گندم سازمان جهاد کشاورزی اصفهان به پیش بینی برداشت پنج تا ۶ تن گندم در هر هکتار اشاره کرد و ادامه داد: میزان برداشت در این خطه نسبت به برخی استان‌های کشور بالاتر است و حتی رکورد ۱۰ تن به ازای هر هکتار در اصفهان ثبت شده است.

توکلی درباره توزیع کود خاطرنشان کرد: تاکنون به ازای هر هکتار ۱۴۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم کود اوره در اختیار کشاورزان قرار گرفته و در این ارتباط کمبودی نبوده است.

وی اضافه کرد: با توجه به افزایش قیمت تمامی اقلام در بازار بویژه محصولات کشاورزی باید گفت که برداشت کمتر از پنج تُن در هکتار صرفه اقتصادی ندارد و بی شک برای نیل به برداشت چشمگیر باید اصول و شیوه‌های کشاورزی پیشرفته را بیش از گذشته در دستور کار قرار داد.

کارشناس مدیریت زراعت گندم سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با تاکید بر اینکه آبیاری مرحله آخر از محل توزیع آب زاینده‌رود باید اواسط خرداد انجام شود، گفت: امیدواریم قبل از ۱۵ خرداد خروجی سد و توزیع آب کاهش پیدا نکند تا در زمان مناسب آبیاری مزارع انجام گیرد.

استان اصفهان ۱۰.۷ میلیون هکتار زمین دارد که حدود پنج درصد آن یعنی ۵۴۶ هزار هکتار متعلق به بخش کشاورزی است و در زمان حاضر از ۵۴۶ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی استان فقط حدود ۳۵ درصد معادل ۱۹۷ هزار هکتار زیر کشت می‌رود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج