اجرای پژوهش های علوم شناختی بر اساس نیاز جامعه


اجرای پژوهش های علوم شناختی بر اساس نیاز جامعه

کارشناس ارشد ستاد توسعه علوم شناختی گفت: طرح های پژوهشی حوزه علوم شناختی برپایه نیاز جامعه به اجرا در می آید. 

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر حسین عزیزی کارشناس ارشد گروه پژوهش، فناوری و زیرساخت ستاد توسعه علوم شناختی با بیان اینکه فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی در حوزه علوم شناختی نیازمحور برنامه ریزی می‌شود، گفت: دستیابی به خدمات و فناوری‌های شناختی از اهداف اصلی حمایت از طرح‌های پژوهشی درحوزه علوم شناختی است.

وی با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای ایجاد زیر ساخت و تامین ابزارها و تجهیزات لازم جهت اجرای طرح‌های پژوهشی در حوزه علوم شناختی، خاطر نشان کرد: آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز یکی از مراکز مهم و معتبر برای اجرای فعالیت‌های پژوهشی و تخصصی در حوزه شناختی در کشور محسوب می‌شود. این زیرساخت با ارزش با تلاش و پیگیری‌های ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی فعالیت خود را آغاز کرده است.

کارشناس ارشد ستاد توسعه علوم شناختی افزود: با حمایت این ستاد و در قالب فراخوان طرح‌های پژوهشی بیش از یکصد و چهل آزمایشگاه در مراکز علمی، آموزشی و تخصصی برای فعالیت‌های تحقیقاتی اساتید و محققان حوزه علوم شناختی ایجاد و راه اندازی شده است.

وی تصریح کرد: در نتیجه دوازده دور فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی در حوزه علوم شناختی، از میان بیش از یکهزار طرح‌ها پیشنهادی ارایه شده از سوی محققان و پژوهشگران، بیش از ۲۴۰ طرح در بخش‌ها و زمینه‌های مختلف شناختی مورد بررسی، داوری و تصویب قرار گرفت که از این تعداد تا کنون افزون بر ۹۰ طرح با موفقیت به پایان رسیده است.

وی افزود: در فراخوان طرح‌های پژوهشی، طرح‌هایی در حوزه‌های روانشناسی شناختی، بازتوانی شناختی، علوم اعصاب شناختی، فناوری شناختی، آموزش و پرورش شناختی، زبانشناسی شناختی و نیز مدل سازی شناختی توسط محققان و اساتید جهت بررسی و بهره مندی از چترهای حمایتی به ستاد علوم شناختی ارسال شد.

کارشناس ارشد ستاد علوم شناختی یادآور شد: ستاد توسعه علوم شناختی تلاش می‌کند با حمایت از طرح‌های پژوهشی زمینه ترویج دانش علوم شناختی هرچه بیشتر فراهم و انگیزه فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی در حوزه‌های شناختی گسترش یابد و از سوی دیگر با حمایت از طرح‌های پژوهشی، فرصت‌ها و بسترهای لازم برای رفع نیازهای شناختی در کشور مهیا شود.

کارشناس ارشد ستاد توسعه علوم شناختی با بیان اینکه با رویکردهای شناختی می‌توان تغییرات بزرگی در جامعه ایجاد و با بهره گیری از دانش و تخصص محققان و اساتید در تامین نیازهای نوین فن آوری و خدمات شناختی به خودکفایی دست یافت، خاطر نشان کرد: برای ارتقای علوم شناختی در سطح جامعه، در حال حاضر افزون بر یکهزار محقق، استاد و متخصص در پنجاه مرکز علمی در استان‌های کشور با ستاد توسعه علوم شناختی برای گسترش این حوزه همکاری و مشارکت دارند.

عزیزی گفت: در حال حاضر طرح‌های پژوهشی در حوزه روان‌سنجی، پرورش شناختی و نیز کاربرد سلول‌های بنیادی در حوزه علوم شناختی در حال اجرا است.

وی یادآور شد: ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی به منظور توسعه هم افزایی پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی در راستای رسیدن به اهداف مشخص در حوزه علوم شناختی، سیزدهمین فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی در خرداد سال ۱۳۹۹ را با تمرکز بر مسائل شناختی فراگیر جامعه به طرح‌های دسته «ج» اختصاص داده است.

به گفته وی طرح‌های پیشنهادی محققان در این فراخوان شامل ترکیبی از حداقل دو پایان نامه (کارشناسی ارشد / دکتری) است که باید در راستای اهداف پژوهشی، توسعه فناوری و یا خدمات شناختی و در چارچوب اولویت‌های ستاد قرار داشته و دستاورد یکپارچه ای را دنبال کنند.

وی حمایت از محققان، اساتید و متخصصان در راستای اجرای طرح‌های پژوهشی در حوزه علوم شناختی را از برنامه‌های ستاد توسعه علوم شناختی برشمرد و تصریح کرد: ساخت انواع دستگاه‌ها و ابزارها از جمله ثبت سیگنال‌های مغزی، تحریک مغزی، تصویربرداری از مغز از جمله دستاورهای اجرای طرح‌های پژوهشی در امر تولید فن آوری های شناختی در داخل کشور است.


به گزارش خبرنگار مهر، دکتر حسین عزیزی کارشناس ارشد گروه پژوهش، فناوری و زیرساخت ستاد توسعه علوم شناختی با بیان اینکه فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی در حوزه علوم شناختی نیازمحور برنامه ریزی می‌شود، گفت: دستیابی به خدمات و فناوری‌های شناختی از اهداف اصلی حمایت از طرح‌های پژوهشی درحوزه علوم شناختی است.

وی با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای ایجاد زیر ساخت و تامین ابزارها و تجهیزات لازم جهت اجرای طرح‌های پژوهشی در حوزه علوم شناختی، خاطر نشان کرد: آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز یکی از مراکز مهم و معتبر برای اجرای فعالیت‌های پژوهشی و تخصصی در حوزه شناختی در کشور محسوب می‌شود. این زیرساخت با ارزش با تلاش و پیگیری‌های ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی فعالیت خود را آغاز کرده است.

کارشناس ارشد ستاد توسعه علوم شناختی افزود: با حمایت این ستاد و در قالب فراخوان طرح‌های پژوهشی بیش از یکصد و چهل آزمایشگاه در مراکز علمی، آموزشی و تخصصی برای فعالیت‌های تحقیقاتی اساتید و محققان حوزه علوم شناختی ایجاد و راه اندازی شده است.

وی تصریح کرد: در نتیجه دوازده دور فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی در حوزه علوم شناختی، از میان بیش از یکهزار طرح‌ها پیشنهادی ارایه شده از سوی محققان و پژوهشگران، بیش از ۲۴۰ طرح در بخش‌ها و زمینه‌های مختلف شناختی مورد بررسی، داوری و تصویب قرار گرفت که از این تعداد تا کنون افزون بر ۹۰ طرح با موفقیت به پایان رسیده است.

وی افزود: در فراخوان طرح‌های پژوهشی، طرح‌هایی در حوزه‌های روانشناسی شناختی، بازتوانی شناختی، علوم اعصاب شناختی، فناوری شناختی، آموزش و پرورش شناختی، زبانشناسی شناختی و نیز مدل سازی شناختی توسط محققان و اساتید جهت بررسی و بهره مندی از چترهای حمایتی به ستاد علوم شناختی ارسال شد.

کارشناس ارشد ستاد علوم شناختی یادآور شد: ستاد توسعه علوم شناختی تلاش می‌کند با حمایت از طرح‌های پژوهشی زمینه ترویج دانش علوم شناختی هرچه بیشتر فراهم و انگیزه فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی در حوزه‌های شناختی گسترش یابد و از سوی دیگر با حمایت از طرح‌های پژوهشی، فرصت‌ها و بسترهای لازم برای رفع نیازهای شناختی در کشور مهیا شود.

کارشناس ارشد ستاد توسعه علوم شناختی با بیان اینکه با رویکردهای شناختی می‌توان تغییرات بزرگی در جامعه ایجاد و با بهره گیری از دانش و تخصص محققان و اساتید در تامین نیازهای نوین فن آوری و خدمات شناختی به خودکفایی دست یافت، خاطر نشان کرد: برای ارتقای علوم شناختی در سطح جامعه، در حال حاضر افزون بر یکهزار محقق، استاد و متخصص در پنجاه مرکز علمی در استان‌های کشور با ستاد توسعه علوم شناختی برای گسترش این حوزه همکاری و مشارکت دارند.

عزیزی گفت: در حال حاضر طرح‌های پژوهشی در حوزه روان‌سنجی، پرورش شناختی و نیز کاربرد سلول‌های بنیادی در حوزه علوم شناختی در حال اجرا است.

وی یادآور شد: ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی به منظور توسعه هم افزایی پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی در راستای رسیدن به اهداف مشخص در حوزه علوم شناختی، سیزدهمین فراخوان حمایت از طرح‌های پژوهشی در خرداد سال ۱۳۹۹ را با تمرکز بر مسائل شناختی فراگیر جامعه به طرح‌های دسته «ج» اختصاص داده است.

به گفته وی طرح‌های پیشنهادی محققان در این فراخوان شامل ترکیبی از حداقل دو پایان نامه (کارشناسی ارشد / دکتری) است که باید در راستای اهداف پژوهشی، توسعه فناوری و یا خدمات شناختی و در چارچوب اولویت‌های ستاد قرار داشته و دستاورد یکپارچه ای را دنبال کنند.

وی حمایت از محققان، اساتید و متخصصان در راستای اجرای طرح‌های پژوهشی در حوزه علوم شناختی را از برنامه‌های ستاد توسعه علوم شناختی برشمرد و تصریح کرد: ساخت انواع دستگاه‌ها و ابزارها از جمله ثبت سیگنال‌های مغزی، تحریک مغزی، تصویربرداری از مغز از جمله دستاورهای اجرای طرح‌های پژوهشی در امر تولید فن آوری های شناختی در داخل کشور است.

کد خبر 4918331

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟