طبیعت قم؛ چشم به دستان خیرین


طبیعت قم؛ چشم به دستان خیرین

قم ـ ایرنا ـ خیرین و نیکوکاران کشورمان که همواره در حوزه‌های گوناگون برای برطرف کردن نیازهای مردم و جامعه فعالیت کرده‌اند، این بار می‌توانند در عرصه جدیدی که پیش روی آنها گشوده شده است، برای کمک به طبیعت و محیط زیست پیشقدم شوند.

امروز و در شرایطی که محیط زیست کشورمان بر اثر کم توجهی و غفلت، مسامحه و گاهی رانت و فساد اداری در دهه های گذشته به شدت آسیب دیده است، نیاز به همدلی و همراهی مردم و مسؤولان و مشارکت جدی همگان برای بهبود شرایط زیست محیطی و تغییر وضعیت کنونی بیش از پیش احساس می شود.

مسأله محیط زیست و چالش های جدی در زمینه اتلاف منابع و انرژی، آلودگی های زیست محیطی، خشکسالی و گرد و غبار، پسماندها، تخریب جنگل ها و نابودی جانوران، از مهمترین مسائلی است که امروزه باید مورد توجه همگان قرار گرفته و بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی که حفاظت از محیط زیست را یک وظیفه عمومی تلقی کرده است، باید برای مقابله با آنها آستین بالا بزنند.

احترام به عناصر حیات، حفاظت از طبیعت و محیط زیست، آباد ساختن زمین و نجات آن از هرگونه تباهی و تیرگی، همواره در آموزه های دینی و اخلاقی به عنوان یک تکلیف و ضمان شرعی مطرح شده و بر اساس آیات و روایات به عنوان «صدقه جاریه» مورد توجه قرار گرفته است.

از این رو خیرین و نیکوکاران کشورمان که همواره در حوزه های گوناگون برای کسب رضایت پروردگار متعال، به دنبال رفع نیازهای جدی مردم و جامعه بوده اند، می توانند این بار در عرصه جدیدی که پیش روی آنها گشوده شده است، برای کمک به طبیعت و حفاظت از محیط زیست پیشقدم شوند.

* مجمع خیرین محیط زیست تشکیل شود

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر ضرورت مشارکت بخش خصوصی و حمایت خیرین در حفظ محیط زیست و رفع چالش های آن، پیشنهاد داد مجمع خیرین محیط زیست تشکیل شود.

"عیسی کلانتری" اخیرا در جمع اعضای مجمع خیرین کشور با اشاره به شرایط دشوار و بحران‌های متعدد حوزه محیط زیست کشور، الزام به توسعه پایدار را یگانه راه خروج از این بحران‌ها و حفظ محیط زیست کشور دانست.

وی با مرور سابقه همکاری میان سازمان حفاظت محیط زیست و خیرین گفت: با توجه به گستردگی حوزه محیط زیست، خیرین می‌توانند در بسیاری از موضوعات این حوزه همکاری داشته باشند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر ضرورت بهبود شرایط معیشتی و ارتقای جایگاه شغلی محیط بانان به عنوان حافظان خط مقدم طبیعت ایران تصریح کرد: بخشی از کمک‌های خیرین می‌تواند به بخش محیط بانی کشور تعلق گیرد که رفع نواقص تجهیزاتی محیط بانان از آن جمله است.

* راه اندازی سامانه برخط کمک های مردمی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم نیز در گفتگو با ایرنا از راه اندازی سامانه برخط کمک های مردمی در این حوزه خبر داد و گفت: صندوق ملی محیط زیست برای متمرکز کردن و تسهیل در کمک های اشخاص حقیقی و حقوقی، اقدام به راه اندازی سامانه بر خط «سداد» بر روی سایت صندوق به نشانی irnef.org کرده است.

"سید رضا موسوی مشکینی" با بیان اینکه صندوق ملی محیط زیست برای حفاظت، احیاء و بهره برداری پایدار از محیط زیست، تقلیل آلاینده ها و جلوگیری از تخریب محیط زیست آماده دریافت کمک های اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی است، گفت: استفاده از ابزارهای مالی و اقتصادی، یکی از سازوکارها مهم برای پیشبرد اهداف توسعه پایدار است.

وی با بیان اینکه حفظ محیط زیست وظیفه آحاد جامعه است و این سازمان و دولت به تنهایی قادر به انجام آن نخواهند بود، بر ضرورت حضور و مشارکت جدی مردم و خیرین در این عرصه تأکید کرد و گفت: ما باید با فراهم آوردن زیرساخت های لازم، از همه ظرفیت های مدنی و مردمی برای حفاظت و حراست از طبیعت و محیط زیست بهره مند شویم.

* حمایت مردم و خیرین از طرح های زیست محیطی ضروری است

مدیرعامل انجمن «نذر طبیعت وطن ما» نیز در گفتگو با ایرنا خاطرنشان کرد: خیرین و دوستداران محیط زیست می توانند برای ساخت آبشخور و تأمین علوفه برای حیات‌وحش در مناطق درگیر خشکسالی، تأمین دارو و تجهیزات دامپزشکی، درختکاری و بوته کاری و ساخت و تجهیز پاسگاههای محیط بانی کمک کنند.

"احمد بحری" با بیان اینکه تا کنون با حمایت حامیان محیط زیست ۶۶ پروژه زیست محیطی را در سطح کشور به انجام رسانده و بیش از ۳ هزار و ۸۰۰ حامی طبیعت در این انجمن نام نویسی کرده اند، اظهار داشت: باید فرهنگ ارزشمند وقف، نذر و خیرات در حوزه محیط زیست هرچه بیشتر در میان مردم شناسانده و توسعه یابد.

وی حمایت مالی مردم و خیرین از طرح ها و پروژه های عام المنفعه زیست محیطی را برای نجات طبیعت و مقابله با معضلات و چالش ها در این حوزه بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: به طور قطع حفظ محیط زیست بدون مشارکت همگانی و حضور مسؤولانه مردم امکان پذیر نخواهد بود و این مهم باید مورد توجه قرار بگیرد.

* قم نیازمند ساخت پاسگاه محیط بانی و خرید وسایل نقلیه برای پاسگاهها توسط خیرین است

گفتنی است طی سال های گذشته خیرین و حامیان محیط زیست در استان قم علاوه بر تیمار و نگهداری از حیات وحش زخمی و بیمار، طرح ها و پروژه های ارزشمند زیست محیطی از جمله خرید موتورسیکلت برای محیط بانان، اهدای زمین برای ساخت پاسگاه محیط بانی، کاشت نهال در مناطق و زیستگاههای طبیعی، ساخت آبشخور حیات وحش و برخی امور آموزشی و پژوهشی در حوزه محیط زیست را به انجام رسانده اند.

در حال حاضر با توجه به کمبود شدید امکانات و اعتبارات در اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم، ساخت و تعمیر پاسگاههای محیط بانی به ویژه در بخش خلجستان، خرید وسایل نقلیه موتوری برای گشت و پایش در مناطق، کاشت نهال در مناطق مستعد گرد و غبار، و انجام امور آموزشی و پژوهشی در حوزه محیط زیست از اولویت های جذب کمک های خیرین و نیکوکاران و دوستداران طبیعت و محیط زیست در این استان است./

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها