سایه سیاه کرونا بر قاره سبز


سایه سیاه کرونا بر قاره سبز

کرونا، علاوه بر تعطیلی صنعت گردشگری، اقتصاد و افزایش معضل بیکاری، دولت‌های اروپایی را به ارائه آمار غلط و ناتوانی در مهار و حل بحران سوق داده است.

"تعطیلیِ صنعت گردشگری در اروپا بدلیل جولان کرونا"، این تیتر چند روز قبل روزنامه انگلیسیِ گاردین است که لایه‌های عمیق تری از گرفتاریِ این روزهایِ قاره سبز را روایت می‌کند. در ادامه این مقاله بسته شدنِ مرز‌ها و زمینگیری هواپیماها، علائم محرز از نفس افتادنِ این صنعت پرسود حکایت دارد آن هم در قاره‌ای با جاذبه‌های گردشگری فراوان.
آنطور که آمار‌ها می‌گویند؛ اسپانیا و ایتالیا که بعد از آمریکا، در صدرِ کشور‌های کرونایی هستند، درآمدشان از حوزه گردشگری در ماه گذشته، تا ۹۵ درصد کاهش داشته، به عبارتی کرونا دربِ اماکن دیدنی را تقریبا به رویِ گردشگران، بسته است.
آمار و ارقام پیشروی کرونا در جهان می‌گوید؛ اروپا، دومین قاره کوچک دنیا، بیش از یک سوم کلِ مبتلایان و بیش از نیمی از فوتی‌های کروناییِ دنیا را به خود اختصاص داده است.
فراتر رفتن شمار مبتلایان از عدد یک میلیون و ۲۶۰ هزار نفر در اروپا، شاید بهترین گواهِ آماری باشد برای استناد رسانه‌های مکتوب و تصویری دنیا طی این روز‌ها و حتی سال‌های آتی از ناتوانی مفرط کشور‌هایی که نیمی از آن‌ها در دهکِ بالایِ اقتصاد برتر جهان قرار دارند و حالا ویروسی ناشناخته، همه این آمار‌ها و صدرنشینی‌ها را به چالش کشیده است.
از زاویه دیگر، جایگاه این کشور‌ها و رتبه بندیشان در علم پزشکی و درگیریِ توامان با کرونا ویروس، قابل تامل است. حضور کشور‌های انگلستان، آلمان، ایتالیا و فرانسه در میان هفت کشور برتر علم پزشکی در حالیست که بنابر آمار، گرفتارترین‌ها به کرونا در میان ۱۱۰ کشور دنیا، همین چند کشور هستند، البته به همراه آمریکا.
*آمار غلط یا دروغ؟!
" آمار واقعیِ مبتلایان به کرونا، ده برابر وضع کنونی"؛ تازه‌ترین یافته مرکز تحقیقاتیِ دانشگاه بُن در آلمان است که رسما از دروغ گوییِ دولت درخصوص آمار کرونایی‌ها در این کشور می‌گوید.
این نتایج ساعاتی پس از خبر وزیر بهداشت آلمان مبنی بر دست نیافتنی بودن واکسن کرونا، حداقل تا چند سال آینده اعلام شد.
بر اساس این یافته ها؛ در حالی آمار فعلی اعلام شده دولت از شمار مبتلایان بیش از ۱۶۶ هزار نفر است که بنابر تحقیقات این مرکز دانشگاهی، در کل آلمان باید چیزی حدود یک میلیون و هشتصد هزار بیمارِ مبتلا به کووید ۱۹، وجود داشته باشد.
کارشناسان آلمانی بر این باورند، این اعداد و ارقام بیش از هر چیز، غلط بودن اقدام دولت در کاهش محدودیت‌های اجتماعی و بازگشایی بسیاری از مشاغلِ پرخطرِ کرونایی را نمایان کرده است.
*سیاه، قربانیِ سفید!
انگلیس در ابتلا به کرونا از عددِ ۱۹۰ هزار گذشته و چهارمِ جهان است؛ در رده بندیِ جانباختگان هم با قرار گرفتن در مرز ۲۹ هزار فوتی، کشور سوم دنیاست. تلفات کووید ۱۹ در انگلیس، بیشتر گریبانِ غیرسفیدپوستان را گرفته، طوریکه آمار جانباختگان آنها، دو برابر نرخ معمول است. کارشناسان می‌گویند بازگشت زندگی به وضع عادی در انگلیس، سخت و غیرقابل پیش بینی است.
به نوشته گاردین: کارشناسان معتبرترین آژانس کنترل بیماری‌ها در اروپا می‌گویند، انگلیس در فرایند مبارزه با شیوع ویروس کرونا، از اغلب کشور‌های اروپایی عقب‌تر است و همین می‌تواند خطر بالقوه‌ای برای دولت در روز‌های پساکرونایی باشد.
به گواهیِ اتحادیه پزشکی انگلیس، نیمی از پزشکان انگلیسی تجهیزات حفاظت فردی را شخصا خریداری می‌کنند و وزارت بهداشت از تامین حداقل‌های بهداشتی برای پرسنل زیرمجموعه خود ناتوان است.
*اقتصاد بغرنج، بیکاری و کرونا!
بنابر آمار‌های بین المللی، تکانه‌های شدید کرونا بر سازه‌های اقتصادی، دیگر پیامد شیوع این ویروس در اروپاست.
در انگلیس که عنوان پنجمی در اقتصاد دنیا را با خود یدک می‌کشد، سرگردانی بانک مرکزی برای دفع پیامد‌های ناشی از شیوع کووید ۱۹، به معضلی چند سَر تبدیل شده است. بانک مرکزی این کشور اکنون نمی‌داند سیاست گشایش پولی خود شامل بازخرید اوراق قرضه و بهادار دولتی را تسریع کند یا متوقف؟ به گفته کارشناسان؛ در هر حال این بانک برای جلوگیری از سقوط بیشتر شاخص هایِ اقتصادی، باید اقدامی فوری را سامان دهد و نمی‌تواند بیش از این دست روی دست بگذارد.
بیکاری ماحصل دیگر کرونا برای انگلیس بوده؛ طوریکه بیش از ۲۰ درصد نیرو‌های کار، مشاغل خود را از دست داده اند. بسیاری از کارشناسان این رقم را حاصل ابتکار دولت! با اجرای طرح "ابقای مشاغل" می‌دانند که تاکنون از هر چهار نفر، یک تن را از کار بیکار کرده است.
تلفات ناشی از شیوع کرونا در بخش بهداشت و درمان کشور‌های اروپایی را هم نباید از قلم انداخت. بنابر اعلام سایت بایلاین تایمز؛ ایتالیا و انگلیس در میزان مرگ و میر کادر درمانی به ازای هر میلیون نفر در دنیا رکوردار هستند؛ همچنین تعداد قربانیان کادر درمانی انگلیس تقریبا ۳ برابر اسپانیا، ۴ برابر آمریکا و ۵ برابر فرانسه است.
جلسه دو روز قبل نخست وزیر ایتالیا در مجلس را که کشورش سومِ کرونایی‌های دنیاست، شاید بتوان به تمام دولت‌های اروپایی و توانمندیشان در مهار و مقابله با کرونا تعمیم داد. جوزپه کونته سخنرانی اش را با ناتوانی دولت در رویارویی با کرونا آغاز کرد، پایان بخشِ اظهاراتش هم آبِ پاکی بود روی دست نمایندگان، وقتیکه به آن‌ها گفت: برای کشیدنِ افسارِ کرونای سرکش و اعلام وضعیت سفید، کاری از دست دولت ساخته نیست!

سایه سیاه کرونا بر قاره سبز محمد حسین شفیق
سرویس سیاسی خبرگزاری صدا و سیما

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف: سران ارمنستان به دنبال برهم زدن روابط با روسیه هستند