حمایت ویژه اصلاحات از «قاتلِ یک زن»/ اگر برجام نبود، ایران مثل «کره شمالی» می‌شد


حمایت ویژه اصلاحات از «قاتلِ یک زن»/ اگر برجام نبود، ایران مثل «کره شمالی» می‌شد

طیف اصلاحات به محوریت خاتمی در شرایطی که مردم با مشکلات عدیده اقتصادی- که نتیجه حضور اصلاح طلبان در قدرت است- مواجه هستند، 10 میلیارد تومان برای نجات «قاتلِ یک زن» اختصاص داده‌اند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** اگر برجام نبود، ایران تبدیل به «کره شمالی» می شد

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت:«بهره‌مندی اقتصادی از برجام - که اواخر دولت آقای باراک اوباما و ابتدای دولت ترامپ را شامل می‌شود- تاثیر بسزایی در فضای اقتصادی کشور داشته است. قراردادهای بین‌المللی، حضور سرمایه‌گذار خارجی، تثبیت بازار ارز، استفاده از نهادهای پولی بین‌المللی و سوییفت، آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران، رشد بالای اقتصادی کشور در آن دوران و بسیاری از موارد دیگر حاصل عملکرد اقتصادی برجام است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«اساس برجام که ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد موضوعیت یافته، خروج ایران از خطر فصل ششم و هفتم منشور سازمان ملل متحد، لغو قطعنامه‌هایی که ...منجر به انزوای سیاسی ایران شده بود، خروج پرونده ایران از شورای حکام سازمان انرژی اتمی و تلقی ایران به عنوان یک عضو متعهد در سازمان بین‌المللی انرژی اتمی...است...غلو نکرده‌ایم اگر بگوییم که اگر برجام نبود وضعیت سیاست خارجی ایران دست کمی از کره شمالی کنونی نداشت. برای دور زدن آن وضعیت به ناچار هرچه بیشتر در دامن بلوک شرق می‌افتادیم که حتما منافع ملی ایران برای آنان در درجه پایینی قرار داشت. اکنون از زبان امانوئل مکرون همان سخنانی را می‌شنویم که از مسکو توقع داشتیم. صدراعظم آلمان، نخست‌وزیر انگلستان و رییس‌جمهور فرانسه در حاشیه اجلاس سالیانه سازمان ملل متحد، به صورت بی‌سابقه‌ای، در بالاترین سطح دیپلماتیک با هیات ایرانی دیدار برجامی دارند».

اعتماد در ادامه نوشت:«برجام بازی مد نظر ایالات متحده در صحنه بین المللی را – که سعی داشت ایران را عضو یاغی و ایالات متحده را فعال ما یشاء صحنه روابط خارجی خاورمیانه نشان دهد- برعکس کرد. ایران با متعهد ماندن به پادمان، حسن نیت و حقانیت خود در برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای را اثبات کرد...باید توجه داشت که کشورهای اروپایی از تحریم‌های ایالات متحده تبعیت نمی‌کنند، بلکه ساختار اقتصاد خصوصی آنان باعث می‌شود که شرکت‌های اروپایی میان تجارت با ایالات متحده و ایران، یکی را انتخاب کنند که با توجه به حجم اقتصاد ایالات متحده طبیعتا کیک بزرگ‌تر را انتخاب خواهند کرد و این موضوع ایراد و ضعف ماست».

حمایت ویژه اصلاحات از «قاتلِ یک زن»/ اگر برجام نبود، ایران مثل «کره شمالی» می‌شد

چندی پیش «محمد جواد ظریف» صراحتا اذعان کرد که «دستاوردهای برجام روی هواست». پس از آن «عباس عراقچی» گفت «مزایای برجام نزدیک به صفر شده است».

وعده اصلی دولتمردان درباره برجام این بود که «به واسطه توافق هسته ای، تمام تحریم های ضدایرانی یکباره لغو خواهد شد و نه تعلیق» و «فتح الفتوح بزرگ اقتصادی رخ خواهد داد» و...اما پس از آنکه تشت رسوایی برجام از بام افتاد، دولتمردان بجای عذرخواهی و جبران خسارت، به انکار وعده ها روی آوردند. برای نمونه ظریف در اظهارنظری عجیب گفت «هدف از برجام اصلا اقتصادی نبود»!

اکنون به اذعان دولتمردان، برجام هیچ دستاوردی برای کشورمان نداشته است؛ اما رسانه های اصلاح طلب با توهین به شعور مردم همچنان مشغول دستاوردسازی از برجام هستند.

از تکرار ادعای «برجام سایه جنگ را از کشور دور کرد»! تا ادعای مضحک «رشد بالای اقتصادی کشور در پسابرجام» و...

اما روزنامه اصلاح طلب اعتماد در دستاوردتراشی برای برجام، یک رکورد ثبت کرده است و آن اینکه «اگر برجام نبود، ایران کره شمالی می شد»!

در پسابرجام هم عزت پاسپورت ایرانی لگدمال شد و هم عزت دیپلمات های ایرانی، آلمان در پسابرجام در اقدامی بی سابقه و البته توهین آمیز از سوخت رسانی به هواپیمای ظریف خودداری کرد. فرانسه در پسابرجام ضمن اخراج یک دیپلمات ایرانی به دلایل واهی، بخشی از اموال دولت ایران را بلوکه کرد. انگلیس در اقدامی توهین آمیز از افتتاح هرگونه حساب بانکی توسط ایرانیان ممانعت ایجاد کرد.

در دولت تدبیر و امید، ۵ دیپلمات ایرانی از اروپا اخراج شده و یک دیپلمات ایرانی نیز به صورت غیرقانونی در اروپا بازداشت شد. آقای «اسدالله اسدی» همچنان در بازداشت است.

اصلاح طلبان پیش از این مدعی بودند که اگر روحانی رئیس جمهور نشود، ایران، ونزوئلا می شود. اما در دولت آقای روحانی دلار تا آستانه ۲۰ هزارتومان نیز افزایش یافت و به همین واسطه مردم با مشکلات متعددی مواجه شدند.

** حمایت ویژه اصلاح طلبان از «قاتلِ یک زن»

«عبدالصمد خرمشاهی» وکیل «محمد علی نجفی» شهردار اسبق اصلاح طلب تهران در یادداشتی در روزنامه آرمان با عنوان «چند میگیری رضایت بدی؟» نوشت:«نماینده محترم دادستان درخصوص میزان مبلغی که محکوم جهت اخذ رضایت اولیای دم پرداخته بود، انتقاداتی به ایشان وارد کرده و اینکه با این مبلغ می‌شد ده‌ها نفر زندانی را از زندان آزاد کرد».

وکیل نجفی در ادامه نوشت:«طرح مسائلی از قبیل اینکه چرا متهم مبلغ گزافی جهت کسب رضایت به اولیای دم پرداخته که در پاسخ متهم مجبور باشد اعلام نماید بخش اعظم آن بابت مهریه مرحومه بوده، از اساس لزومی نداشته و وجه قانونی ندارد. اینکه متهم یا محکوم چه میزان جهت کسب رضایت به اولیای دم پرداختند مساله‌ای است کاملا شخصی چراکه در این خصوص حداقل یا حداکثری را قانونگذار تعیین نکرده و این تراضی طرفین است که به چه نحوی با یکدیگر کنار بیایند. ورود نماینده دادستان به این موضوع خارج از عرف معمول و قوانین مربوطه است. اگر از منظر اجتماعی مساله قابل کنکاش باشد، طبیعتا این مساله برعهده منتقدان و نویسندگان رسانه‌هاست که آن را به نقد بکشند البته در شکل و طرح مناسب و کاملا محترمانه ولاغیر».

حمایت ویژه اصلاحات از «قاتلِ یک زن»/ اگر برجام نبود، ایران مثل «کره شمالی» می‌شد

در دادگاه رسیدگی به پرونده «محمد علی نجفی»، وی در پاسخ به این سوال رئیس دادگاه که «با چه مبلغی رضایت گرفتید؟» گفت:«۱۳۶۲سکه برای مهریه حساب شد که حدود هشت میلیارد و خرده ای بود اما مجموعا حدود ده میلیارد تومان پرداخت کردیم».

پیش از آن، نماینده دادستان گفته بود:«نجفی با پرداخت وجه المصالحه گزاف رضایت اولیا دم را اخذ کرده است و براساس آنچه شنیده ایم، با این مبلغ می توان نیمی از محکومان به قصاص در زندان رجایی شهر را که بخاطر خشم آنی مرتکب قتل شدند، آزاد کرد».

مشرق در سال گذشته همزمان با برگزاری اولین جلسه دادگاه محمدعلی نجفی در گزارشی نوشته بود:« شنیده شده بزرگان اصلاحات با محوریت محمد خاتمی به صورت تشکیلاتی و با استفاده ازپتانسیل مهره های استانی اصلاح طلب دور جدیدی از فعالیت ها را جهت اخذ رضایت از خانواده مرحومه میترا استاد آغاز کرده اند. نزدیکان خاتمی که در مرحله اول با فشار و تهدید این خانواده نتوانستند رضایت بگیرند با بی نتیجه ماندن تلاش هایشان جهت سرپوش گذاشتن بر این رسوایی تشکیلاتی و جلوگیری از افزایش تبعات آن برای جریان اصلاحات هم اکنون با فعال کردن استاندار کرمانشاه در دوره اصلاحات در جهت تطمیع این خانواده برآمده اند. اصلاح طلبان در صدد این هستند که با پایمال کردن خون مقتول و سرپوش گذاشتن بر جنایت محمدعلی نجفی شهردار اسبق تهران با واگذاری یک واحد آپارتمان به ارزش تقریبی ۸ میلیارد تومان به اولیا دم (به فرزند میترا استاد) از آنها اخذ رضایت نموده و پرونده این جنایت را مختومه کنند».

طیف اصلاح طلب به محوریت خاتمی در شرایطی که مردم با مشکلات عدیده اقتصادی- که نتیجه حضور اصلاح طلبان در قدرت است- مواجه هستند، ۱۰ میلیارد تومان برای نجات «قاتلِ یک زن» اختصاص داده اند.

طیف اصلاح طلب بارها ژست «اجرای شفافیت» گرفته است، اما هیچگاه خود به آن عمل نکرده است. حالا سوال این است که فعالین اصلاح طلب این مبلغ کلان را از کجا آورده اند؟!

علاوه بر مسئله شفافیت، حمایت اصلاح طلبان از «قاتلِ یک زن»، بی اساس بودن ادعاهای این طیف در حمایت از حقوق زنان را بیش از پیش آشکار کرد.

در روزهای گذشته، «علی علیزاده» تحلیلگر مسائل سیاسی مقیم لندن در صفحه توییتر خود نوشت:«اصلاح طلبان در همه انتخابات های ۲۴ سال قبل خود را مدافع حقوق زنان و اصولگرایان را زن ستیز خوانده اند. اما مهمترین روزنامه شان(روزنامه شرق) در یکسال گذشته بارها تریبون سیاستمدار مذکری شده که همسرکُشی و زن کُشی و خشونت خانگی کرده است. کاش اصلاح طلبان شرم کنند و مدتی از حقوق زنان نردبان انتخاباتی نسازند».

پس از اقدام جنایتکارانه نجفی در قتل همسر دوم خود که ۳۰ سال از وی جوانتر بود، اصلاح طلبان با زیرپا گذاشتن همه دعاوی گذشته خود در زمینه ضدیت با خشونت، دفاع از حقوق زنان و احترام به قانون و دادگاه و پرهیز از اقدامات خودسرانه، یا با بی اخلاقی سکوت کردند و یا مدعی شدند که نجفی کار خوبی کرده که همسرش را به تشخیص خودش به قتل رسانده است.

** هراس «بی کارنامه ها» از وحدت منتخبان مردم در مجلس

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «انتخاب رئیس مجلس دومرحله‌ای می‌شود!؛حقه اصولگرایان برای پوشاندن اختلافات بر سر انتخاب هیئت‌رئیسه» نوشت:«علاوه بر قالیباف...نیکزاد، حاجی بابایی، زاکانی و آقاتهرانی هم دیگر گزینه‌هایی هستند که نام‌شان برای ریاست مجلس بر سر زبان افتاده و همین موضوع کار را برای اصولگرایان که اصرار دارند یک تصویر وحدت‌بخش از خود منتشر کنند، سخت کرده است. اخبار و شواهد حاکی از این است که اصولگرایان چاره را در چندمرحله‌ای‌کردن انتخاب رئیس و هیئت‌رئیسه مجلس دیده‌اند؛ یعنی قبل از شروع مجلس با تشکیل جلسات پیشاانتخابی، تعداد رقبا را کاهش دهند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«طبق قاعده انتخاب رئیس مجلس باید به صورت رسمی بعد از شروع مجلس و در یک رقابت شفاف با حضور رسانه‌ها انجام شود؛ اما به نظر می‌رسد که اصولگرایان ترس از آبروریزی و درگیری دارند و نمی‌خواهند این رقابت خونینی که مدعیان زیادی هم دارد، جلوی چشم رسانه‌ها رخ دهد».

حمایت ویژه اصلاحات از «قاتلِ یک زن»/ اگر برجام نبود، ایران مثل «کره شمالی» می‌شد

در روزهای گذشته، «علی زاکانی» منتخب مردم قم در مجلس در توئیتی نوشت:«ایجاد تحول و کارآمدسازی مجلس به نفع مردم، اهداف مهمی است که لزوما با ریاست مجلس بدست نمی آید. ضمن احترام به دعوت برخی همکاران، برای حفظ وحدت و انسجام نیروهای انقلاب در مجلس یازدهم، اجرای برنامه تحول را انشاءالله در همکاری و هماهنگی با فرد فرد با نمایندگان دنبال خواهم نمود».

«محمد باقر قالیباف» منتخب مردم تهران در مجلس نیز در واکنش به توئیت زاکانی نوشت:«به لطف خدا این مجلس، مجلس کار، همکاری و برادری در حل مسائل مردم خواهد بود.#مجلس قوی».

در روزهای گذشته همچنین «الیاس نادران» منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم در صفحه شخصی خود نوشت: «به لطف پروردگار نشست وحدت شروع یک مجلس قوی خواهد بود. امروز با حضور آقایان آقاتهرانی، آقامیرسلیم، تقوی، حاج بابایی، زاکانی، قالیباف، میرتاج الدینی و نیکزاد جلسه‌ای داشتیم و ساز و کارهای ارتقاء کارآمدی و تحول مجلس مورد بحث قرار گرفت. مجلس یازدهم برای حل مشکلات مردم یک صدا خواهد بود.»

دیدار با تولیدکننده ها و صاحبان مشاغل، برگزاری جلسات تخصصی با کارشناسان و صاحبنظران در حوزه های مختلف، دیدارهای مردمی و موارد دیگر از جمله اقدامات منتخبان مردم در مجلس یازدهم در هفته های اخیر بوده است.

منتخبان مردم در مجلس یازدهم تمرکز خود را بر تقویت بُعد نظارتی مجلس، معیشت مردم و حمایت ویژه از تولید گذاشته اند.

در سوی مقابل، اصلاح طلبان که هیچ کارنامه قابل دفاعی در مجلس دهم، دولت روحانی و شورای شهر و شهرداری تهران ندارند، تمام تمرکز خود را بر اختلاف افکنی میان منتخبان مردم در مجلس یازدهم گذاشته اند.

واقعیت این است که «بی کارنامه ها» از وحدت و مردم داری نمایندگان مجلس یازدهم هراس دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر