از فعالیت‌های مجازی مساجد در رمضان تا الهام بچه‌های مسجد از اربعین برای کمک‌های مومنانه


از فعالیت‌های مجازی مساجد در رمضان تا  الهام بچه‌های مسجد از اربعین برای کمک‌های مومنانه

لبیک کانون‌های مساجد به «جهش تولید» با راه‌اندازی خط تولید ماسک، حضور کانون‌های مساجد در رزمایش مواسات با الهام از اربعین و راه‌اندازی کاروان‌های شادی در پایتخت به مناسبت سالروز ولادت امام حسن(ع) ازجمله اخبار حوزه مسجد در 16 اردیبهشت‌ماه است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در شانزدهمین روز از اردیبهشت ماه ۹۹:

لبیک کانون‌های مساجد به «جهش تولید» با راه‌اندازی خط تولید ماسک/ایجاد هیئت‌های مجازی توسط بچه‌های مسجد

از فعالیت‌های مجازی مساجد در رمضان تا  الهام بچه‌های مسجد از اربعین برای کمک‌های مومنانه

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی» در گفت‌وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای(فهما)، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) نسبت به ایجاد یک رزمایش گسترده در سطح کشور برای مواسات و همدلی و کمک مؤمنانه به نیازمندان و فقرا، اظهار کرد: این مهم به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان با توجه به تاکیدات معظم‌له در سطح کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور جلوه متکثری پیدا کرد.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: در راستای تحقق منویات رهبری، طرح ملی «راهکار (رزمایش ایمان، همدلی کار، ایثار و رمضان)» به منظور خدمت مومنانه در بیش از 25 هزار کانون فرهنگی هنری در سطح مساجد کشور اجرایی شد تا علاوه بر فرهنگ‌سازی، زمینه‌ساز دستگیری و همراهی مسجدی با مردم در مقابله با ویروس کرونا را فراهم آورد.

وی افزود: تاکنون برنامه‌ها و فعالیت‌های متعددی به همت اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد سراسر کشور صورت پذیرفته است که از جمله آنها می‌توان به ضدعفونی و گندزدایی مساجد و معابر، تهیه بسته‌های معیشتی و راه‌اندازی کارگاه تولید ماسک اشاره داشت که رقمی بالغ بر 3 هزار گزارش واصله در مقابله با کرونا از استان‌های مختلف را شامل می شود.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به شعار تعیین شده امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «جهش تولید»، گفت: در این راستا خط تولید ماسک در بسیاری از کانون‌ها راه‌اندازی شد که این حرکت علاوه بر آنکه اقدامی موثر به منظور پیشگیری از شیوع و گسترش کرونا بود، سبب اشتغال‌آفرینی نیز شد، علاوه بر این آموزش‌های لازم از طریق فضای مجازی رویکرد دیگری است که در وضعیت فعلی از سوی کانون‌ها دنبال می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی گفت: فراوانی فعالیت‌های کانون‌های مساجد در مقابله با کرونا به ترتیب در استان‌های اصفهان، خراسان رضوی، مازندران، فارس، گیلان، تهران و کرمان دیده می‌شود و سایر استان‌ها نیز به فراخور شرایط و امکاناتی که در دسترس دارند به خدمت‌رسانی مشغول اند تا در این حرکت مومنانه نقش به‌سزایی را ایفا کنند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به بخش‌هایی از سخنان مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) نسبت به انجام عبادت، تضرع و خشوع در تنهایی در ایام ماه مبارک رمضان و در غیاب جلسات عمومی خاطرنشان کرد: در این راستا کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با تأسی به سخنان رهبری و تاکید ایشان بر این مساله که «ما میتوانیم در اتاق خودمان، در خلوت خودمان، در خانواده‌ خودمان، در میان خانواده و فرزندان خودمان، میتوانیم همین معنا را، همین توجّه را، همین خشوع و خضوع را به وجود بیاوریم»، اقدام به راه‌اندازی هیئات مذهبی در سطح فضای مجازی کردند، به طوری که در حال حاضر عموم کانون‌ها در سطح کشور هر شب به صورت مجازی هیأت و قرائت قرآن دارند که فرصت بسیار مغتنمی در راستای بهره‌برداری از فضایل این ماه پر برکت در شرایط کنونی است.

حضور کانون‌های مساجد در رزمایش مواسات با الهام از اربعین/ فعالیت مجازی خانه‌های نور در ماه رمضان

از فعالیت‌های مجازی مساجد در رمضان تا  الهام بچه‌های مسجد از اربعین برای کمک‌های مومنانه

«محمد هادی نیا» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان درباره برنامه های کانون های مساجد استان آذربایجان شرقی در ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: اعضا و فعالان کانون های مساجد استان از همان ابتدای شیوع کرونا، در عرصه های خیریه و خدمت رسانی های اجتماعی ورود کردند و تحت سیستم ستاد فهما فعالیت های مختلفی را انجام دادند.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری آذربایجان شرقی ادامه داد: اما با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان فعالیت کانون ها و بچه های مسجد در سطح استان شکل دیگری به خود گرفت و در فضای مجازی و نیز فضاسازی محلات، شرکت در رزمایش مواسات و کمک مومنانه با جدیت دنبال شده است.

وی تصریح کرد: چنان که به همت کانون فرهنگی هنری «محراب اندیشه» و همراهی کمیته امداد خمینی(ره) 600 بسته معیشتی میان محرومان توزیع شد. هفته گذشته نیز کانون فرهنگی هنری «شهید نهادی» نزدیک به سه هزار بسته معیشتی را ویژه مناطق محروم تهیه و توزیع کرد.

هادی نیا با بیان اینکه کانون های مساجد استان به فراخور توان‌شان در رزمایش مواسات و کمک مومنانه فعال شده اند، گفت: خوشبختانه هیئت امنای مساجد، روحانیت، ائمه جماعات، مراکز نیکوکاری مساجد، کمیته امداد، دارالقرآن ها، هیئت های مذهبی و پایگاه های بسیج همچون ایام محرم و اربعین حسینی برای اجرای گسترده این رزمایش پای کار آمده اند.

وی درباره اقدامات کانون های مساجد آذربایجان شرقی برای مقابله با کرونا، ابراز کرد: ضدعفونی کردن محلات و معابر و تولید ماسک و اقلام بهداشتی ازجمله این اقدامات است که باعث شد در ایام تعطیلی موقت مساجد، کارکرد و فعالیت کانون ها شکلی دیگر به خود بگیرد.

مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری آذربایجان شرقی ادامه داد: تعدادی از کانون های مساجد استان در مناطق دورافتاده و روستایی فعال هستند که در این مناطق کرونا تقریبا شیوع نداشته است. به عبارت دیگر، 60 درصد از 1400 باب کانون استان روستایی و از نظر شیوع کرونا در وضعیت سفید هستند که از لزوم ورود بچه های مسجد به عرصه مقابله با کرونا کاسته است. اما در شهرهای بزرگ استان، بیش از 50 درصد کانون های مسجد به میدان مقابله با کرونا وارد شده اند.

هادی نیا با بیان اینکه با شروع ماه مبارک رمضان فعالیت کانون های مساجد در آذربایجان شرقی، شکل و شمایل دیگری به خود گرفته است، گفت: به دلیل پیگیری و انجام فعالیت ها در فضای مجازی در پی تعطیلی مساجد در ایام شیوع کرونا، خانه های نور استان هم در موضوع تلاوت و هم تفسیر قرآن به صورت مجازی فعال هستند.

وی اضافه کرد: طرح مجازی «با کتاب در خانه»، طرح «همدلی به توان مهربانی» ویژه کادر درمانی بیمارستان ها و ... نیز به منظور بهره بردن حداکثری بچه های مسجد از ماه ضیافت الهی در حال اجرا است.

هادی نیا با بیان اینکه غالب فعالیت کانون های مساجد استان آذربایجان شرقی در فضای مجازی انجام می شود، خاطرنشان کرد: به نظر می رسد بهتر بود با هم افزایی با رسانه ملی، این فعالیت های مجازی انجام شود چون بسیاری از افراد سال ها است که به صورت سنتی با مسجد و فعالیت های آن مانوس بوده اند و تا بخواهند با شیوه های مجازی و نوین انس بگیرند ماه مبارک رمضان به پایان می رسد. البته پورتال بچه های مسجد در این میان بستر خوبی است که فعالیت های مجازی رصد و انجام شود.

اجرای طرح ارتقای توانمندی کارگزاران مساجد/ ائمه جماعات اهل قلم تکریم می‌شوند

از فعالیت‌های مجازی مساجد در رمضان تا  الهام بچه‌های مسجد از اربعین برای کمک‌های مومنانه

با توجه به جایگاه اثرگذار مساجد در عصر کنونی لازم است متناسب با رشد و توسعه فناوری ها و علوم روز، مساجد هم همگام با عصر تکنولوژی برنامه ریزی داشته باشند، از این رو، یکی از محورهایی که لازم است مورد توجه متولیان و برنامه ریزان مساجد قرار گیرد، ارتقای سطح توانمندی های کارگزاران مساجد اعم از (ائمه جماعات، هیات امنا و خدام) است.

از این رو، با حجت الاسلام «احمدرضا پرویزی»، معاون جذب و آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت و گویی در رابطه با برنامه های این معاونت برای آموزش و ارتقای مهارت های کاری کارگزاران مساجد ترتیب دادیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

معاونت جذب و آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد برای ارتقای سطح توانمندی ائمه جماعات مساجد در سال 99 چه برنامه هایی را پیش بینی کرده است؟

از سوی معاونت جذب و آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد درسال جاری نسبت به ارتقای آموزه های ائمه جماعات، امنا و خدام برنامه های گسترده در نظرگرفته شده است به عنوان مثال یکی از برنامه های مورد توجه برای ائمه جماعات مساجد برگزاری دوره های آموزش مشاوره است، به این معنا که برای ائمه جماعاتی توانمند از نظر علمی، تحصیلی و سنی، این دوره های آموزشی برگزار می شود.

در مباحث علوم حوزوی نیز تلاش ما در این راستا است که سطح توانمندی ائمه جماعات مساجد را ارتقا دهیم. یعنی برای ائمه جماعاتی که تحصیلات حوزوی سطح دو دارند، زمینه تحصیل در سطح سه و برای ائمه جماعات سطح سه حوزوی، شرایط ارتقاء تحصیلی آنها به خارج فقه با همکاری مرکز مدیریت حوزه های علمیه فراهم شود.

در مباحث تخصصی همچون تفسیر، تبلیغ و مهدویت نیز به صورت ویژه سعی کرده ایم که با تفاهم نامه ای که با مراکز حوزوی قم به امضا رسانده ایم، ائمه جماعات مساجد به صورت نیمه حضوری در این دوره ها شرکت کنند. در موضوع خانواده‌ی ائمه جماعات و خدام نیز برنامه ها و دوره های آموزشی به منظور توانمندسازی آنها در نظر گرفته ایم.

دوره های آموزشی امنا در چه محورهایی برگزار می شود؟

با توجه به اینکه امنای مساجد در محورهای عمرانی، فرهنگی و فنی فعالیت دارند، به تناسب محورهای فعالیتی و حیطه های کاریشان برای آنها نیز دوره های آموزشی در طول سال برنامه ریزی خواهد شد، تا از نظر علمی و مهارتی ارتقاء بیابند.

برنامه های آموزشی در نظر گرفته شده برای خدام مساجد شامل چه محورهایی می شود؟

برای خادمان مساجد سال گذشته دوره آموزشی تحت عنوان «کرامت» برگزار شد که در این دوره آموزشی موضوع احکام خدمت و آموزش کمک های اولیه مورد توجه قرار گرفت. در این زمینه از ظرفیت اوژانس تهران و هلال احمر هم برای برگزاری این دوره ها استفاده شد، امسال نیز برگزاری این دوره ها برای خادمان مساجد استمرار دارد.

آیا از سوی معاونت جذب و آموزش مرکز رسیدگی به امور مساجد برای ائمه جماعات جدیدالورود هم برنامه آموزشی در دستور کار قرار دارد؟

در مورد جذب و آموزش ائمه جماعات جدیدالورود نگاه ویژه ای داریم. افرادی که مایل به خدمت در مسجد هستند، از طریق امتحان و گزینش زمینه خدمت آنها در مساجد فراهم می شود. رویکرد ما در این زمینه به این شکل است که پس از جذب و مصاحبه، دوره های آموزشی در زمینه مسائل مالی، اجتماعی و فرهنگی مسجد برای آنها برگزار شود. ضمن اینکه یکی دیگر از رویکردهای ما در سال 99 بهره گیری ائمه جماعات از ظرفیت اپلیکیشن هایی است که به همت معاونت جذب و آموزش تولید شده است.

از طریق این اپلیکیشن ها، ارتباطات در فضای مجازی شکل گرفته و تولیدات و محتواها نیز در این فضا برای بهره برداری ائمه جماعات مساجد در اختیارشان قرار می گیرد.

در رابطه با شناسایی و بهره گیری از ظرفیت ائمه جماعاتی که در زمینه های مختلف توانمندی و تخصص دارند، چه برنامه ای در دستور کار مرکز رسیدگی به امور مساجد است؟

یکی از رویکردهای ما در سال 99 حمایت از ائمه جماعاتی است که در نویسندگی تبحر و تخصص دارند. همچنین، بنا داریم از ظرفیت این ائمه جماعات در بحث نویسندگی استفاده کنیم و در ماهنامه ها و فصلنامه هایی که توسط مرکز رسیدگی به امور مساجد تهیه و تولید می شود، از ظرفیت و تخصصی که این ائمه جماعات دارند، استفاده شود و تولیدات مرکز رسیدگی به امور مساجد از بدنه خود ائمه جماعات نواحی تهیه شود.

از این طریق هم می توان از ظرفیت قابل توجه ائمه جماعات استفاده کرد و هم ائمه جماعات اهل قلم مورد تکریم قرار می گیرند.

راه‌اندازی کاروان‌های شادی در پایتخت به مناسبت سالروز ولادت امام حسن(ع)

ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در لبیک به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر راه اندازی رزمایش مواسات، همدلی و کمک مومنانه طرح ملی «راهکار (رزمایش ایمان، همدلی، کار و ایثار رمضان)» را با همکاری 25 هزار کانون مسجدی در سطح کشور اجرا می کند.

بنابر این گزارش، برای این طرح دو بسته برنامه در محورهای چهارگانه ایمان، همدلی، کار و ایثار پیش بینی شده است.

یکی از برنامه های مسجدمحور این طرح که ذیل شاخصه «ایمان» و با عنوان فضاسازی محلات تعریف شده است، راه اندازی کاروان های فرهنگی در سطح محلات و خیابان ها با رعایت اقتضائات محلی و رعایت دستورالعمل های بهداشتی است، امری که کانون های مسجدی در مناسبت های ماه مبارک رمضان به ویژه سالروز ولادت امام حسن مجتبی(ع) توجهی ویژه به آن دارند و می کوشند از این طریق، خلاء تعطیلی مساجد و تجمعات مذهبی در پی شیوع کرونا را تا حد ممکن رفع کنند.

در این راستا ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری استان تهران اقدام به راه اندازی 110 کاروان شادی در سطح محلات و خیابان ها همزمان با سالروز ولادت کریم اهل بیت(ع) کرده است. این کاروان ها شامل خودروهای مجهز به بلندگو است و با عبور از محلات اقدام به پخش مولودی، سرود و تواشیح های مذهبی متناسب با سالروز ولادت دومین امام شیعیان(ع) می کند.

در اجرای این طرح مسجدی، 60 کانون فرهنگی هنری به طور مستقیم مشارکت دارند و کانون هایی نیز به عنوان زیرمجموعه با آنها همکاری می کنند.

به گفته حجت الاسلام «غلامعلی قدیریان»، مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان تهران، بین 5 تا 10 نفر از اعضاء و فعالان کانون های مذکور همراه این کاروان ها هستند و اقدام به اجرای سرود و مولودی خوانی و فعالیت های فرهنگی برای پایتخت نشینان می کنند.

گفتنی است، طرح ملی راهکار به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور از ابتدای ماه مبارک رمضان آغاز شده و می کوشد در کنار مواسات و کمک مومنانه، فعالیت های فرهنگی ماه مبارک رمضان در فضای مجازی را تقویت کند.

از فعالیت‌های مجازی مساجد در رمضان تا  الهام بچه‌های مسجد از اربعین برای کمک‌های مومنانه

تجهیز مساجد روستاهای دورافتاده توسط خیرین در ۱۰ استان/ شیوه‌نامه فعالیت مساجد بین‌راهی برای مقابله با کرونا

از فعالیت‌های مجازی مساجد در رمضان تا  الهام بچه‌های مسجد از اربعین برای کمک‌های مومنانه

حجت الاسلام «جواد نیسی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان از تشکیل مجمع خیرین مسجدساز به منظور کمک رسانی به مساجد روستاهای دورافتاده خبر داد و اظهار کرد: در بسیاری از روستاها، مساجدی با هزینه های بسیار بالا ساخته شده اند که جاده و مسیر مناسبی برای رفت و آمد ندارند، در همین زمینه خیرینی که در وزارت راه و شهرسازی فعالیت دارند، تلاش می کنند، مساجد نیمه کاره روستایی و مساجدی را که دسترسی به آنها به راحتی فراهم نیست، مجهز کنند.

دبیر ستاد اقامه نماز وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: تاکنون خیرین 10 استان برای ساخت مساجد روستایی و مسیرهای دسترسی به این مساجد، اعلام آمادگی کرده اند.

وی در ادامه به رویکردها و تدابیر در نظر گرفته شده در مساجد و نمازخانه های بین راهی به دلیل شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: ستاد اقامه نماز وزارت راه و شهرسازی در ابلاغیه ای به مجموعه ها و دستگاه های ذی ربط و کسانی که به ضرورت در حال تردد و جابجایی در جاده ها هستند، خواسته است تا ضمن رعایت مسائل بهداشت فردی و اجتماعی در مساجد و نمازخانه های بین راهی، امکانات لازم جهت اقامه نماز فرادا برای نماز مسافران را فراهم کنند.

حجت الاسلام نیسی تاکید کرد: از زمان شیوع ویروس کرونا ضدعفونی کردن مساجد و نمازخانه های بین راهی، نظافت، بهداشت، غبارروبی آنها، آراستگی فضای درونی نمازخانه ها و مساجد، توجه به سیستم گرمایشی و سرمایشی، رعایت بهداشت و ضدعفونی کردن وضوخانه ها و سرویس های بهداشتی با جدیت مورد توجه است.

وی اضافه کرد: همچنین، در این شرایط نسبت به رعایت بهداشت و ضدعفونی کردن وضوخانه ها و سرویس های بهداشتی و پخش اذان از بلندگوها به صورت زنده در هنگام اوقات شرعی نماز در کلیه اماکن اهتمام صورت گرفته است.

دبیر ستاد اقامه نماز وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: همچنین، از زمان شیوع ویروس کرونا نسبت به تجهیز و نظارت بر مساجد و نمازخانه های بین راهی برای اقامه نماز مسافران اهتمام ویژه صورت گرفته است.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان