بازسازی نسل اول بی ام و M3 با پیشرانه‌ی E46 نسل سوم


بازسازی نسل اول بی ام و M3 با پیشرانه‌ی E46 نسل سوم

یک دستگاه بی‌ام‌و M3 نسل اول دست‌خوش تیونینگ یک شرکت آمریکایی قرار گرفته است. پیشرانه‌ی این خودرو با نمونه‌ی 6 سیلندر بکاررفته در نسل سوم بی‌ام‌و M3 تعویض شده است.

نسل اول بی‌ام‌و M3 که با کد E30 شناخته می‌شود، یکی از خوش‌ساخت‌ترین خودرو‌های بی‌ام‌و تاریخ است. این خودروی اسپرت، سرآغازی برای مدل‌های سدان پرفورمنس و همین‌طور تاثیر محصولات سری M روی خودرو‌های جاد‌ه‌ای بی‌ام‌و بود. رانندگی با M3 E30 خاطراتی از تاریخ را زنده می‌کند و یادآور عملکرد ممتاز این خودرو در جاده و همچنین ارتباط خوب آن با راننده است؛ موضوعی که خودرو‌های پرفورمنس امروزی در آن کمبود دارند.

وقتی که بی‌ام‌و M3 اولین‌بار در سال ۱۹۸۶ رونمایی شد، با توازن خود و توانایی‌اش سرپیچ‌ها همگان را شگفت‌زده کرد. این خودروی اسپرت، بسیار سبک است و دراصل، تنظیم درست شاسی آن باعث القای لذت رانندگی شده است. نسل E30 از یک موتور چهار‌سیلندر با کد S14 بهره می‌برد و در نسخه‌های مجهز به مبدل کاتالیست، ۱۹۲ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند که برای وزن ۱,۱۵۰ کیلوگرمی این خودرو مناسب و برای لذت‌بردن کافی است.

بازسازی نسل اول بی ام و M3 با پیشرانه‌ی E46 نسل سوم

با معرفی نسل دوم، بی‌ام‌و برای اولین‌بار یک موتور ۶ سیلندر روی M3 قرار داد. نسل سوم این خودروی اسپرت نیز در سال ۲۰۰۰ و با کد E46 عرضه شد. نسل E46 از نسخه‌ی نهایی پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی بی‌ام‌و، با کد S54 استفاده می‌کرد که ۳۳۳ اسب‌بخار قدرت و ردلاین هیجان‌انگیز ۸۰۰۰ دور‌بر‌دقیقه داشت. بسیاری نسل E46 را برترین بی‌ام‌و مدرن تاریخ ازنظر توازن قدرت و هندلینگ می‌دانند.

در تیونینگ شرکت آمریکایی کاسترو موتوراسپرت (Castro Motorsport)، پیشرانه‌ی یک بی‌ام‌و E30 به درخواست صاحب خودرو برای قدرت بیشتر، با نمونه‌ی ۶ سیلندر نسل E46 تعویض شده است. این پیشرانه به‌خوبی روی مدل قدیمی قرار گرفته و ترکیبی دلپسند از این دو ستاره‌ی باواریایی حاصل شده است. نمونه‌ی مورد استفاده کاسترو، روی دستگاه داینو قدرتی معادل ۳۲۰ اسب‌بخار ثبت کرد. جعبه‌دنده‌ی ۵ سرعته استاندارد خودرو نیز با یک نمونه‌ی ۶ سرعته دستی افترمارکت تعویض شده است. درنتیجه‌ی تغییرات، وزن بی‌ام‌و E30 به ۱۳۵۰ کیلوگرم ارتقا یافته و بااین‌حال قدرتی فراتر از نیاز خود دارد.

بازسازی نسل اول بی ام و M3 با پیشرانه‌ی E46 نسل سوم

برای تقویت سامانه‌ی ترمز این خودرو، از لنت‌ها‌ی با ترکیب متفاوت استفاده شده است. دراصل، ترمز‌های استاندارد M3 و سامانه‌ی ABS آن به‌اندازه‌ی کافی قوی هستند و تعمیر‌گاه کاسترو نیازی به دستکاری بیشتر ندیده است. همچنین، این محصول از فنر‌ و کمک‌های قابل تنظیم بهره می‌برد و در سامانه‌ی تعلیق جلو نیز، بازو‌های اتصال از خودرو‌ی M3 مدل ۱۹۹۷ به‌عاریت گرفته شده است. همین‌طور، از بوش‌های AKG در قسمت‌های مختلف جلو‌بندی استفاده شده است که این برند، تأمین‌کننده‌ی قطعات پرفورمنس خودرو‌های بی‌ام‌و است.

تیونینگ کاسترو زاویه‌ی کَستر چرخ‌های جلو را نیز کمی تغییر داده است. ارتفاع این خودرو نسبتا کم است؛ اما این تیونر سامانه‌ی تعلیق را طوری تنظیم کرده است تا ارتفاع آن مشکل‌ساز نشود و قابلیت کاربردی‌بودن خودرو باقی بماند. درواقع؛ کاسترو از فنر‌های کوتاه استفاده نکرده است؛ بلکه فنر‌های مورد استفاده از پایه‌ی کوتاه‌تری بهره می‌برند که باعث کاهش ارتفاع خودرو شده و درعین‌حال، بازه‌ی کامل نوسان فنر سرجای خودش باقی مانده است.

رینگ‌های بکاررفته در این خودرو از آلیاژ منیزیم و ساخت BBS هستند و نمای بیرونی را مزین کرده‌اند. علاوه‌بر رینگ‌ها، باله‌ی عقب و اسپویلر جلو نیز بدنه‌ی خودرو را جلوه می‌بخشند. این قطعات از نسخه‌های ایوولوشن نسل E30 بی‌ام‌و M3 به‌عاریت گرفته شده‌اند. البته اسپویلر جلو، برخلاف نمونه‌ی استفاده شده در M3 Evo3، قابل تنظیم نیست.

داخل این بی‌ام‌و، صندلی‌ها از نو جاسازی شده‌اند. پنل در‌ها و قسمت عقب خودرو تغییری نکرده است و نمونه‌ی کارخانه‌ای است؛ ولی داشبورد با یک نمونه‌ی دست‌نخورده تعویض شده که ظاهری تمیز به کابین بخشیده است.

بازسازی نسل اول بی ام و M3 با پیشرانه‌ی E46 نسل سوم

زیر کاپوت، موتور ۶ سیلندر S54 با ظرافت مثال‌زدنی قرار گرفته است. در این خودروی تیون‌شده، سامانه‌ی تهویه و گرمایش وجود دارد؛ طبق گفته‌ی کاسترو، تغییرات عمده‌ مانند حذف سامانه‌ی تهویه، زمانی اعمال می‌شود که عملکرد ویژه‌ی خودرو برای دریفت یا رانندگی در پیست مدنظر است؛ خوشبختانه، این تیونینگ صرفا روی تعویض موتور تمرکز نداشته است و قابلیت رانندگی روزمره نیز از مولفه‌های این پروژه است. همچنین، در این محصول از جعبه‌ی فیلتر هوا ساخت خود کاسترو استفاده شده است و بسیار مرتب جاسازی شده است. جمع‌کردن یک خودرو به این شیوه‌ی تمیز، کار راحتی نیست؛ ولی کاسترو مانند سایر افراد این حرفه، عاشق کار خود است.

بازسازی نسل اول بی ام و M3 با پیشرانه‌ی E46 نسل سوم

صدای موتور ۶ سیلندر خطی بی‌ام‌و بسیار دلنواز است و صدای این خودرو ملایم‌تر از بی‌ام‌و E46 است. دنده‌ها در فاصله‌ی کوتاه از هم قرار دارند و تعویض آن‌ها با نیروی زیاد صورت می‌گیرد؛ هرچند به‌مرور زمان راننده به آن عادت می‌کند. این خودرو روح کاملا متفاوتی نسبت به بی‌ام‌و E30 استاندارد دارد و بااین‌حال رانندگی با آن بسیار راحت و لذت‌بخش است و باوجود قدرت به‌مراتب بیشتر، همچنان توازن مناسبی میان قدرت و فرمان‌پذیری آن وجود دارد.

این خودروی بی‌ام‌و نکات قوت بسیاری داشت. یک تیونینگ مرتب و تمیز درکنار حفظ قابلیت‌های کاربردی خودرو و رانندگی روزمره از ویژگی‌های مثبت آن است. طراحی فناناپذیر نسل E30 درکنار رنگ فوق‌العاده این خودروی اسپرت نیز به جذابیت آن افزوده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!