حل بحران یمن فقط با رفع محاصره محقق می‌شود


حل بحران یمن فقط با رفع محاصره محقق می‌شود

البخیتی تأکید کرد توقف جنگ و رفع محاصره تنها راه دستیابی به حل و فصل سیاسی مسایل در یمن است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، عضو دفتر سیاسی جنبش انصار الله یمن با متهم کردن ائتلاف متجاوز سعودی به دروغگویی در خصوص برقراری آتش بس، تأکید کرد توقف جنگ و رفع محاصره تنها راه دستیابی به حل و فصل سیاسی مسایل در یمن است.

محمد البخیتی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه مقامات رسمی هیچ گونه ابتلا به کرونا را در مناطق تحت سیطره دولت نجات ملی ثبت نکرده اند، آیا شما از صحت این آمار‌ها اطمینان دارید، گفت: حالت‌های مشکوک به ابتلا به کرونا در مناطق تحت نفوذ ما وجود داشته، ولی پس از انجام آزمایش نتیجه آن منفی بوده است و هیچ گونه پنهان کاری و انکاری در این خصوص وجود ندارد. وزیر بهداشت دولت نجات ملی به شدت خواهان انجام اقدمات و تدابیر لازم برای جلوگیری از شیوع کرونا است، حال اینکه هر گونه پنهان کاری در این خصوص باعث گسترش بیشتر این بیماری خواهد شد. بله امکانات بهداشتی و درمانی در همه مناطق یمن محدود است و به علاوه امکانات اقتصادی لازم برای جبران خسارت مالی شهروندان از اجرای مقررات منع رفت و آمد و قرنطینه در برخی مناطق نیز وجود ندارد و دولت هرگز نمی‌تواند خسارت‌های شهروندان را جبران کند در حالی که من به خوبی می‌دانم بسیاری از شهروندان یمنی اگر یک روز سر کار نروند گرسنه می‌مانند. با این وجود، دولت صنعا تدابیر و اقداماتی را برای مقابله با کرونا در پیش گرفته است؛ از جمله این که مراکزی را برای قرنطینه پزشکی در گذرگاه‌های زمینی دایر کرده است و قرنطینه پزشکی به مدت دو هفته در این مراکز انجام می‌شود. همچنین برخی اماکن برای قرنطینه و معالجه اختصاص یافته است، هر چند این اماکن محدود هستند و امکانات ناچیزی در اختیار دارند. هشدار سازمان ملل و سازمان جهانی بهداشت در مورد خطرات ناشی از شیوع کرونا در یمن با توجه به مقیاس‌های اقتصادی و تجربه آن‌ها در سایر کشور‌ها که شیوع کرونا در آن‌ها با وجود امکانات زیاد بوده است، تا حدودی واقع بینانه است. اما توکل ما به خداوند متعال بسیار زیاد است که یمن را از زیان‌های این ویروس در امان نگه دارد. ما نمی‌گوییم کرونا در یمن شیوع پیدا نمی‌کند و ما این احتمال را نیز می‌دهیم که کرونا حتی در مناطق تحت نفوذ ما نیز شیوع یابد.
عضو دفتر سیاسی جنبش انصار الله در ادامه سخنان خود افزود: حتی پیش از حمله ائتلاف متجاوز سعودی، بخش بهداشتی و درمانی یمن ضعیف بود و قادر به رفع همه نیاز‌های مردم یمن نبود؛ حال که بیماری فراگیری مانند کرونا شیوع یافته است شرایط بدتر هم شده است. دولت صنعا با تمام توان برای مقابله با کرونا تلاش می‌کند، این در حالی است که ما اکنون در حال مقابله با ۱۷ کشور متجاوز هستیم. خدمت رسانی‌های پزشکی در حال انجام است و بیمارستان‌ها نیز همچنان در حال انجام وظیفه هستند و خدمات امنیتی و بهداشتی نیز همچنان وجود دارد. به علاوه بخش قابل توجهی از بودجه و اموال سایر وزارتخانه‌ها به وزارت بهداشت اختصاص یافته است. این در حالی است که در گذرگاه‌های مرزی مناطق اشغالی و تحت نفوذ مزدوران سعودی، مراکز قرنطینه و معالجه وجود ندارد و ما در تعز و عدن شاهد سردرگمی و فرار پزشکان و پرستاران از بیمارستان‌ها هستیم. اما در صنعا مراکزی برای قرنطینه و معالجه بیماران کرونایی وجود دارد. در عین حال ما از سایر طرف‌ها برای هماهنگی به منظور مقابله با کرونا دعوت کرده ایم، چرا که معتقدیم این بیماری فرقی بین وابستگی‌های سیاسی و فقیر و ثروتمند قائل نیست و از این رو وزیر بهداشت یمن از سایر طرف‌ها و دولت تحمیلی در مأرب، تعز و عدن خواسته است در این خصوص با ما هماهنگی داشته باشند. اما یمن در حال تحمل مشکلات بزرگی است. ما در محاصره هستیم و این محاصره مانع پیشروی در هر زمینه‌ای است.
البخیتی با اشاره به آتش بس ادعایی ائتلاف سعودی در یمن گفت: ائتلاف سعودی رسما اعلام آتش بس کرده است، ولی در واقع تنش‌ها را تشدید کرده است. ما به خاطر اتمام حجت در پیشگاه خداوند متعال به صورت عملی درگیری‌ها را متوقف کردیم، ولی آن‌ها آتش بس را نقض کردند. روز گذشته آن‌ها یکی از مراکز گمرکی را در منطقه عفار در استان البیضاء هدف قرار دادند و حدود ۲۰ کامیون حامل مواد غذایی و کالا‌های خانگی را منهدم کردند. از سوی دیگر بزرگترین عامل تضعیف قدرت یمن برای مقابله با کرونا محاصره است. پس جنگ باید متوقف و محاصره رفع شود. اگر آن‌ها به فکر یمن هستند چرا جنگ را به صورت کامل متوقف نمی‌کنند و محاصره را رفع نمی‌کنند تا فرصت برای دستیابی به حل و فصل سیاسی بحران فراهم شود؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک